Elbiler: Ford lover ”Ford T øjeblik”

ford taber elbiler

Ford er på vej med et ”gennembrud” for billigere elbiler. Her er, hvad vi ved om projektet, der skal være lige så skelsættende som Ford T.

Et ”gennembrud” og et ”Ford T øjeblik”.

Chefen for Ford, Jim Farley, talte i overskrifter, da han i går varslede skelsættende nyheder om Fords satsning på elbiler.

”11. august bliver en stor dag for alle os i Ford. Vi vil være i Kentucky for at fortælle mere om vores planer for at designe og bygge en gennembruds-elbil og -platform i USA. Det bliver et Ford T øjeblik for Ford,” sagde Jim Farley med henvisning til modellen, der bogstaveligt talt satte bilproduktion på samlebånd og gjorde biler til allemandseje og Ford til en bilgigant.

Meget mere vil Jim Farley ikke røbe før 11. august.

SUV og pick-up

Men vi ved lidt mere end det. Sidste år fortalte Ford, at man gennem længere tid i al hemmelighed har arbejdet på udvikle en ny generation af elbiler, der skal være noget billigere end i dag. Elbiler, som det brede publikum har råd til og lyst til at købe.

Angiveligt vil Ford satse på elbiler, der især vil tiltale et amerikansk publikum. Det vil sige en SUV, en pick-up og muligvis en varebil.

Ford-chef Jim Farley har store nyheder på vej.

”(Ford, red.) sætter en ny familie af biler til verden, der vil tilbyde utrolig teknisk effektivitet, plads og egenskaber,” forklarede Farley i går.

De nye elbiler skal supplere de blot to elektriske modeller, som Ford i dag sælger i USA: SUVen Mustang Mach-e og den store pick up F-150 Lightning. På vores breddegrader sælger Ford også de lidt mindre SUVere Explorer og Capri og den kompakte Puma Gen-e, men de er aldrig kommet til USA.

Ny type batteri

Den store ’gamechanger’ for Ford, som Jim Farley hentyder til, består formentlig mest i, at Ford vil benytte billigere LFP-batterier i den nye generation af elbiler. De skal fremstilles på Fords egen og nye fabrik i Michigan, hvilket kan holde priserne på batterierne og dermed de nye elbiler nede.

Derudover arbejder Ford på en ny batteriteknologi, LMR. Det står for ’rig på mangan’ frem for de mere udbredte litium-ion batterier, der især benytter nikkel. LMR-batterier anses for at være en lovende teknologi, der på samme tid øger rækkevidden og sænker omkostningerne.

Længere udsigter for Europa

For os i Europa kan et ”Ford T øjeblik” dog have længere udsigter. Meget tyder på, at den familie af nye elbiler, som Ford fortæller mere om 11. august, er udviklet til det amerikanske hjemmemarked. Men på længere sigt kan både LFP- og LMR-batterier finde vej til Ford-modeller, der skal sælges i Europa. Alt andet lige vil det også gøre Fords europæiske elbiler billigere.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here