Højt humør: Livsnydere kører cabriolet

Nyklassikeren Mazda MX-5 er verdens mest solgte roadster - og på mange måder også verdens bedste til prisen.

Mazda MX-5, Mini Cooper og Mercedes-AMG SL er vidt forskellige, men har samme effekt på humøret, mener Hvilkenbils Morten Kjeldsen.

Hvad er det, der er så tillokkende ved en åben bil? Forklaringerne er meget lidt videnskabelige, men de er der, og dem tager vi til slut i artiklen. For først de sanselige og subjektive forklaringer på de åbne bilers herligheder. Forklaringer, der dog ikke rigtigt giver mening, før du selv har oplevet den unikke følelse, det gode humør, der opstår bag rattet af en åben bil.

Mine oplevelser med åbne biler har en række fællesnævnere. Uanset hvilken jeg har haft fornøjelsen af at køre i. Det første er den umiddelbare sanseoplevelse. Allerede ved mødet med den åbne bil pirres sanserne. Når du ser den. Parkeret ved fortovet, eller når den cruiser forbi.

Det næste – og det vigtigste – er de sanser, som aktiveres, når du kører i den åbne bil. Begrebet “køreglæde” får en helt ny betydning, for åben bil og glæden ved at køre hører uløseligt sammen. Hver eneste tur er en oplevelse for sanserne. Lyde og dufte vælter ind, og så er det ligegyldigt, om du er på vej til stranden eller er på vej hjem fra arbejde en grå dag i marts.

Og ja, grå dag og marts: At åbne biler og sommer er som siamesiske tvillinger, er ganske enkelt forkert. Sommeren er selvfølgelig rarest, men når solen er væk og temperaturen knap så sommerlig, er det stadig muligt at køre i bil uden tag. Tænd for sædevarmen, fyr op for varmeapparatet, tag en klud om halsen eller slå jakkens krave op, og så er den åbne bils anvendelighed pludselig ikke begrænset til sommerdage. Endelig er der jo kalechen, som har et formål, når det ikke kan være anderledes. Med taget på er oplevelsen mere ordinær, men du har jo altid forventningens glæde frem mod næste gang, du kan fjerne kalechen.

Tilfredshed og glæde

Når først du har købt din åbne bil, er det vigtigt også at være bevidst om, at den er et statement, hvor dit udtryk er afgørende. Du skal signalere tilfredshed og glæde, men skal for guds skyld ikke fremstå selvfed. Vær afdæmpet tilfreds bag solbrillerne. Hvil i dig selv og undgå at ligne en bondeknold, der har vundet i lotto, købt sin drømmebil og nu sætter en ære i at føre sig frem som en blærerøv.

Og så lige et lille, men ikke uvæsentligt råd: Vær bevidst om, at få aktiviteter er mere komiske at overvære som en knap så adræt cabriolist, der forsøger at få det til at se let og elegant ud, når han kravler ud af sin åbne bil. Kan du ikke, så lev med det og find din egen bedste måde at komme ind og ud på. Eller parkér lidt diskret, måske med førerdøren vendt væk fra nysgerrige blikke, der håber på et godt grin.

Udstråling – uanset hvilken åben bil

Uanset hvem man er, siger valget af åben bil – og så er det faktisk lige meget, hvilken åben bil vi taler om – noget om hende eller ham, der ejer den. En ejer af en åben bil prioriterer nemlig dét at lade sig underholde af bilen over det praktiske. Oplevelsen af at køre i bilen og hygge sig med det er afgørende for ejeren.

Man kommer vel heller ikke udenom, at en åben bil hæver ejeren over leverpostej. For hvad er signalværdien i en mellemstor SUV? I alle tilfælde klart mere intetsigende end spændende. Ikke meget wauw-effekt her. Som en god mand engang skrev: “Uanset hvilken cabriolet du vælger, er det slut med blot at være en kollega – nu er du pludselig ham med den åbne bil.”

Med andre ord: En åben bil gør dig glad. Og ekstra glade har vi været her på redaktionen, idet vi har haft tre åbne biler til test. Tre meget forskellige, især prismæssigt, men tre biler, der ubetinget bidrager med alt det, som jeg har forsøgt at forklare.

Klassikeren: Mazda MX-5

Den første er Mazda MX-5, verdens mest solgte roadster. At den allerede i 2016 kom i Guinness Rekordbog på grund af en million solgte, er der mange grunde til. Den er billig i indkøb og drift, har hele morskabs- og hyggepakken, og selvom den er beskedent motoriseret, er den vanvittigt inspirerende at køre. Spørgsmålet er i virkeligheden, om man har brug for mere?

Nyklassikeren Mazda MX-5 er verdens mest solgte roadster - og på mange måder også verdens bedste til prisen.

Den lille glædesspreder kom til verden i 1989. Japanerne var inspireret af 1960’ernes Lotus Elan, og den fjerde, nuværende generation, er faktisk fra 2015, men føles selv i dag ret meget up-to-date. 

MX-5’eren blev moderniseret sidste år med bl.a. nye LED-lygter og en større betjeningsskærm, og lige så let, den er at køre, lige så let er den at betjene. I de gode sæder sidder man i en swipe og haptisk feedback-fri zone (juhu), den 1,5 liters benzinmotor uden turbo yder såmænd kun 132 hestekræfter, men med en vægt omkring et ton, motor i front, træk på baghjulene, et knivskarpt manuelt gearskifte og en perfekt balance er der rigeligt til den legesyge. MX-5 er ikke gået på kompromis med noget som helst. Den er stadig tro mod Lotus-bagmand Colin Chapmans mantra Less is more.

Kalechen er mekanisk, men lige så ukompliceret som alt det andet. Skal “hatten på”, rækker man bagud, løsner et greb, trækker taget op og klikker det fast. Nemt, simpelt og ufejlbarligt.

Mazda MX-5, der i årets første seks måneder var den tredje mest solgte cabriolet i Danmark, er en af redaktionens all time-favoritter. 

FAKTA: Mazda MX-5 Roadster Prime-Line 

Vejl. pris: 313.500 kr.
Årlig ejerafgift: 1.460 kr.
Længde/bredde/højde: 392/174/123 cm
Bagagerum: 130 liter
Vægt: 1.003 kg
Motor og transmission: 4 cyl., 1,5 liter benzin, 6-trins man., baghjulstræk
Effekt: 132 hk/152 Nm v. 4.500 o/min
Forbrug (EU-norm): 16,1 km/l (140 gr. CO2/km)
0-100 km/t: 8,3 sek
Topfart: 204 km/t

Britisk bulderbasse: Mini John Cooper Works Cabrio

Den åbne Mini Cooper er i John Cooper Works-trim det tætteste, som BMW-ejede Mini kommer på en sportsvogn i 2025. Og den er en fest.

Udstrålingen er umiskendeligt Mini, og man er ikke det mindste i tvivl om, at den er bygget af ingeniører, der har viet deres virke til BMW-sloganet Freude am Fahren. De 231 hk formidles på overbevisende vis ned i asfalten via forhjulene, og for puristerne er den næsten lige så sjov at kaste rundt med som den baghjulstrukne MX-5.

Lille bil, stor selvtillid: Særligt i John Cooper Works trim er der mere rottweiler end puddel over det åbne 'hundehus'.

Men hvor Mazdaen nærmest er afslappet og underspillet i sin udstråling, er Mini noget mere “her kommer jeg”. I sig selv er den underholdende at se på, og så lever man med, at den er udstyret med nogle halv-overflødige gimmicks med forskellige Experience Modes. F.eks Go-Kart, der ledsages af et små-pubertært woo-hoo-tegneserie-råb, når det aktiveres.

Minien byder på en form for bagsæde, som i en snæver vending kan benyttes af to personer. Dog helst med den elektrisk drevne kaleche monteret, da der hurtigt kommer en del turbulens deromme.

Umiskendelig Mini - selv uden tag på hundehuset.

Mini Cooper Cabrio er den næstmest solgte åbne model i Danmark i første halvår 2025. Den koster fra knap 550.000 kr., i testbilens JCW-trim er prisen 220.000 kr. højere. 

FAKTA: Mini John Cooper Works Cabrio m. XL-pakke

Vejl. pris: 766.510 kr.
Årlig ejerafgift: 2.980 kr.
Længde/bredde/højde: 388/174/143 cm
Bagagerum: 160 liter
Vægt: 1.500 kg
Motor og transmission: 4 cyl., 2,0 liter turbobenzin, 7-trins dobbeltkobling, forhjulstræk
Effekt: 231 hk/380 Nm v. 1.450 o/min
Forbrug (EU-norm): 14,1 km/l (161 gr. CO2/km)
0-100 km/t: 6,4 sek
Topfart: 245 km/t

Tyske muskler: Mercedes-AMG SL

I årtier var Mercedes SL en cruiser, en lystyacht på hjul, alt andet end en speedbåd. Med metaltag og plads til golftasken i bagagerummet. Men det var før. Nu er det Mercedes’ motorsportskontor, AMG, der har ansvaret for SL. AMG SL deler platform med AMG GT, taget er nu en soft top, og der er installeret en form for bagsæder.

Lang, lav og elegant - Mercedes SL anno 2025.

Frem for alt er AMG SL 63 et V8-monster med mægtige overarme og et firehjulstræk til at tølje musklerne, og med det meget lave tyngdepunkt på brede 21 tommer-hjul er den sat op til en helt anden rolle end den gamle SL. Med 585 hk er den nærmest et missil, og i strammeste opsætning er den trods sin vægt på to ton imponerende adræt på en bane.

Så her er der ikke blot masser af attitude, men også masser af vellyd, som man kan hygge sig med, når kalechen er foldet væk.

Man sidder fremragende i forsæderne, men desværre er betjeningen blevet rigeligt digital. Mercedes var tidligere nærmest trendsetter for alt, der var smagfuldt og fornuftigt, men i dag er de tæt på at være besat af teknik i en grad, så fraværet af den oprindelige snusfornuft tager en del af begejstringen. For der skal swipes og touches, rattets knapper er af haptisk feedback-typen, og det digitale overload forstyrrer ofte mere, end det fungerer. 

'Hajgabet' er velvalgt, for SL er forvandlet fra doven cruiser til altædende rovdyr.

I det store billede gør det måske ikke så meget, for AMG SL er en åben vogn for de ganske særlige entusiaster, som samtidig har rigeligt med midler på kreditkortet. Allerede inden man har valgt lidt ekstraudstyr, har prislappen rundet fire millioner. Hvis man vil gå helt amok, kan AMG SL Performance vælges. Den har 816 vanvittige hestekræfter og koster næsten 4,5 mio. kr. Fire styk AMG SL fik danske nummerplader på i første halvår.

FAKTA: Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ Roadster 

Vejl. pris: 4.033.701 kr.
Årlig ejerafgift: 10.600 kr.
Længde/bredde/højde: 471/191/134cm
Bagagerum: 213 liter
Vægt: 1.970 kg
Motor og transmission: 8 cyl., 4,0 liter turbobenzin, 9-trins aut., firehjulstræk
Effekt: 585 hk/800 Nm v. 1.750 o/min
Forbrug (EU-norm): 7,6 km/l (299 gr. CO2/km)
0-100 km/t: 3,6 sek
Topfart: 315 km/t

Videnskab og fakta

I indledningen lovede jeg lidt info om, hvorvidt det rent faktisk kan dokumenteres, at åbne biler gør folk til bedre mennesker. Grundlaget er næppe tilstrækkeligt til at kunne kaldes skudsikker videnskab, men i hvert fald kunne professor Lisa Dorn fra det britiske Cranfield University i en lille undersøgelse for nogle år siden fastslå, at hendes forsøgspersoners gennemsnitspuls faldt med en tredjedel, når de kørte i en åben bil. Bilisternes hjerter blev EKG-overvåget (elektrokardiogram) før, under og efter kørslen i biler uden tag og i biler med tag.

Efterfølgende gik professor Dorn så vidt som til at antyde overfor bl.a. BBC, at studiet tyder på, at “gentagen kørsel i åben bil vil over tid kunne have positiv indflydelse på bilisters sundhed”.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here