Farlige airbags: BMW udsteder kørselsforbud til 11.000 danske biler

Skandalen om de livsfarlige Takata-airbags ruller videre og rammer nu BMW. 35.000 biler er omfattet i Danmark - 11.000 har fået kørselsforbud.

Den otte år gamle skandale om potentielt livsfarlige airbags fra den japanske underleverandør Takata fortsætter med ufortrøden kraft. Denne gang rammer den titusinder af BMW-modeller. Herhjemme drejer det sig om 35.000 biler fra det tyske bilmærke fordelt på hele 11 forskellige modeller.

11.000 af de danske biler har fået et kørselsforbud. Af disse har 2.000 fået skiftet de farlige airbags, hvilket efterlader 9.000 danske BMW-ejere med et aktuelt kørselsforbud.

Det skriver den danske BMW-importør til Hvilkenbil i en kortfattet mail.

Ingen information på hjemmeside

Ifølge importøren betyder et kørselsforbud, at importøren "fraråder, at kunden kører i bilen undtagen, når den skal til værkstedet."

Importøren oplyser, at det blot tager 30 minutter at skifte en airbag, at udskiftningen “foregår i et højt tempo”, og at der i øvrigt ikke er ventetid på nye airbags.

Alle berørte danske BMW-ejere er kaldt ind til et værkstedsbesøg. På den danske BMW-importørs hjemmeside er det ikke umiddelbart muligt at finde information om hverken de potentielt livsfarlige airbags, hvilke bilmodeller, der er berørt eller hvordan man skal forholde sig til et kørselsforbud.

Direkte adspurgt sender den danske importør et link til en international BMW-hjemmeside, hvor man kan tjekke sin bil stelnummer, hvis man er i tvivl: Recalls and technical updates

Omfatter 11 modeller

I mailen til Hvilkenbil oplyser importøren, at tilbagekaldelsesaktionen omfatter disse 11 BMW-modeller:

  • BMW 1-serien (E81, E82, E87, E88, F20, F21)
  • BMW 2-serien (F22, F23, F45, F46, F87)
  • BMW 3-serien (E46, E90, E91, E92, E93, F30, F31, F34, F80)
  • BMW 4-serien (F32, F33, F36, F82, F83)
  • BMW 5-serien (E39, F07, F10, F11)
  • BMW 6-serien (F06, F12, F13)
  • BMW X1 (E84)
  • BMW X3 (E83, F25)
  • BMW X4 (F26)
  • BMW X5 (E53, E70, F15, F85)
  • BMW X6 (E71, E72, F16, F86)

Opdaget i 2017

Skandalen om de farlige Takata-airbags blev allerede opdaget i 2017 og er blevet kaldt den største tilbagekaldelses-aktion nogensinde i bilindustrien. Siden er den japanske underleverandører Takata erklæret konkurs. Selv om problemet har været kendt i otte år, bliver sagen dog ved med at dukke op i form af nye ulykker og tilbagekaldelser.

Meget tyder på, at det skyldes, at flere bilproducenter håber på, at bilerne slides ned og skrottes, før det er nødvendigt at tilbagekalde bilerne for at skifte airbags.

Mindst 27 dødsfald

Fejlen i Takatas airbags findes i den sprængladning, der udløser airbaggen. Over tid kan de aktive stoffer forandre sig og udløse airbaggen med så stor kraft, at den kan være dræbende. Indtil videre er mindst 27 mennesker blevet dræbt på den måde.

Senest i juni i Frankrig, hvor en 37-årig kvinde blev dræbt efter en mindre kollision i sin Citroën C3.

Udover C3 har Citroën indkaldt modellerne DS3, C4, DS4 og DS5 med tilsvarende fejl - flere af dem har fået kørselsforbud.

I juli var det så Mercedes’ tur til at tilbagekalde 200.000 biler på verdensplan med farlige Takata-airbags.

Det skønnes, at Takata har fremstillet flere end 100 millioner defekte airbags til et væld af bilmærker. Alt tyder på, at skandalen vil fortsætte længe endnu. Hvilkenbil følger sagen tæt.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here