Anden generation af VW T-Roc bliver 12 cm længere og får flere fysiske knapper. T-Roc bliver også den sidste nyudviklede VW med forbrændingsmotor.
Det er en ualmindelig interessant bil, som VW nu løfter sløret for. Også set med danske øjne, selv om der ikke er tale om en elbil: Anden generation af den kompakte, Golf-baserede SUV T-Roc er nemlig VW’s næstmest solgte model efter Tiguan. Fremstillet i mere end to millioner eksemplarer siden debuten i 2017.
Danske bilkøbere er også vilde med T-Roc. I årets første syv måneder er der solgt 2.698 styk. Det gør ikke alene T-Roc til Danmarks sjette mest solgte bil. T-Roc er den bedst sælgende bil med forbrændingsmotor på et marked, der ellers domineres totalt af elbiler.
Sidste med forbrændingsmotor
Der er også en anden spændende vinkel på den nye udgave af den folkelige favorit. Efter planen bliver den nye T-Roc nemlig den sidste, nyudviklede VW med forbrændingsmotor. Det sker kort efter, at VW har lanceret nye udgaver af Golf, Passat og Tiguan. T-Roc er den sidste i det fossil-firkløver, der skal køre langt ind i det kommende årti. Alle andre biler, som VW udvikler fremover, skal være elbiler.
Sådan ser det i hvert fald ud lige nu. Tysk bilindustri plager dog EU om at udskyde det endelige farvel til fossilbiler i 2035 i et eller andet omfang. Alt efter om EU giver efter for presset eller ej, kan det ændre VW’s planer.

”Lad os se. For nu er T-Roc den sidste nye model, som vi bygger på en ny platform til forbrændingsmotorer. Men med alle forandringerne omkring os, når du kigger på EU… Er det slut med forbrændingsmotorer i 2035, ja eller nej? Og hvad er grænserne på vejen derhen? Forbrugerne kommer til at afgøre det, og hvis efterspørgslen er der, kommer vi til at overveje nye (fossil)modeller, men her og nu er der ingen planer om det,” siger VW-gruppens chef Thomas Schäfer til Autocar.
Med andre ord: Fastholder EU den oprindelige plan om et forbud mod biler, der udleder CO2 fra 2035, bliver anden generation af T-Roc historisk som den sidste VW med forbrændingsmotor.
Ingen ladehybrid
Netop forbrændingsmotoren får lidt ekstra gas i den nye T-Roc. Som den eneste af VWs nye fossilbiler fås den ikke som ladehybrid med mulighed for at oplade et større batteri i en stikkontakt. I stedet satser VW på mild-hybrid motorer, hvor et forstørret startbatteri giver et lille skub ved accelerationer.
Næste år øger VW så det elektriske tilskud med mærkets første hybridmotor a la dem, vi kender fra Toyota. Altså et ’lukket’ system, hvor bilen kortvarigt kan køre på strøm alene, men hvor det ikke muligt at lade batteriet i et stik for at øge den elektriske rækkevidde.
Hybridmotoren, der også inkluderer en lille elmotor, kommer i to størrelser med enten 135 eller 170 hk, mens altså først i 2026.
Herhjemme lanceres T-Roc sidst på året med to firecylindrede 1,5 liters turbobenzinmotorer med henholdsvis 116 og 150 hk. Senere følger en kraftigere to-liters udgave, der får flere kræfter og firehjulstræk. Alle T-Roc vil være udstyret med VW’s kendte DSG dobbeltkoblings-automatgear.
Priserne er endnu ukendte og kan blive påvirket af regeringens planer om en omlægning af registreringsafgiften. I dag koster T-Roc fra 405.000 kr. og er altså markant dyrere end VW’s elbiler som ID.3 og ID.4. Det vil en ny registreringsafgift næppe ændre på – snarere tværtimod.
Mere plads
En bogstaveligt talt stor nyhed er størrelsen. T-Roc bliver 12 cm længere og bliver dermed 437 cm lang. Vokseværket skal især forbedre den noget beskedne benplads på bagsædet i den nuværende model. Samtidig vokser bagagerummet 30 liter til 475 liter. Dermed kommer T-Roc til at konkurrere med andre, kompakte SUV’ere som Toyota C-HR, Audi Q2 og Peugeot 3008.

T-Roc er i bund og grund SUV-udgaven af Golf. Og det hamskifte har været en solid succes for VW i en tid, hvor mange bilkøbere foretrækker SUV’ere frem for alle andre biltyper.
”T-Roc har en særlig identitet. Den er mere ’livsstil’, mere cool, og – synes jeg – mere rustik og kraftfuld, mere følelsesbetonet. Golf er mere den ’rolige fyr’, siger VW-designer Stefan Wallburg om forskellen mellem T-Roc og Golf.
I andet oplag har T-Roc ikke desto mindre lånt designelementer fra VW’s elbiler som den mere lukkede front samt tværgående lygtebånd for og bag. Topmodellerne får oplyste VW-logoer både for og bag – en detalje, der også stammer fra mærkets elbiler.
Flere fysiske knapper
VW har også lyttet til kritikerne, da de udviklede den anden generation af T-Roc. Kabinefinishen skal være væsentligt mere lækker med bløde overflader og præcise samlinger. Der er digital instrumentering og infotainmentskærm a la VW’s elbiler, men også en stor, fysisk dreje- og trykkeknap mellem forsæderne, der både kan justere lyd, drive-modes og andre funktioner.
Knapperne i rattet er af den klassiske tryk-type og ikke den haptiske slags, hvor man både kan swipe og trykke. Dem har VW fået masser af skæld ud for, fordi de er lette at fejlbetjene.
VW er også vendt tilbage til det gennemprøvede princip med fire trykknapper til fire sideruder. Altså ikke længere noget med først at vælge, om du vil betjene for- eller bagruderne. Danke schön VW – det var godt nok også på tide, at I fik luget ud i den fedtede fodfejl…