Porsche kan levere trådløs opladning til den nye, fuldt elektriske Cayenne. Men kun med 11 kW og til en betragtelig merpris.
På næste uges biludstilling i München er der verdenspremiere på den nye Porsche Cayenne. Men inden da får vi et smugkig på Porsches hidtil største elbil. Iført 100 liter kamuflage-lak, der er i stand til at skifte farve. Og en lille verdensnyhed: Induktiv opladning – altså trådløs opladning af Cayennes store batteri.
Porsche kommer først med teknikken til en seriefremstillet elbil.
Den trådløse opladning består af en plade, der enten lægges ellers skrues fast på bilens faste parkeringsplads derhjemme. Der er nemlig tale om en løsning til private hjem. Ifølge Porsches egne undersøgelser foregår 75 pct. af al opladning for deres kunder med elbiler nemlig i privaten. Induktiv opladning kræver dog ikke en overdækket garage eller carport, men fungerer også ude i det fri i f.eks. regnvejr.
Præcis parkering
Som altid for induktiv opladning kræver det, at bilen parkeres ganske præcist oven på strømkilden. Porsche nye udgave skulle dog have en vis tolerance, men en vis præcision kræves. Det kender vi også fra trådløs opladning af mobiltelefoner.

Chaufføren benytter Cayennes 360 graders kamera til at placere bilen præcist over den plade, der trådløst sender strøm til bilens modtager placeret omtrent midt under bilen. På den centrale infoskærm kan man se, når bilen stopper lige over pladen. Herefter sætter man Cayennen i P, så begynder den trådløse opladning automatisk efter et kort øjeblik.
800 volt og 400 kW
Som elbil har Cayenne 800 volt-teknologi, der gør det muligt at lynlade med op til 400 kW – ny rekord for Porsche.
Trådløs opladning sker dog med mere tilbagelænede 11 kW. Da Cayenne får et stort batteri vil det altså tage omkring 9-10 timer at lade fra 0-100 pct. derhjemme. Men det er let, og du behøver aldrig igen rode med mere eller mindre beskidte ladekabler.
Over 50.000 kr.
Teknikken er dog ikke ligefrem billig. I Tyskland tager Porsche 2.000 euro for at levere Cayenne med en aftager for induktiv opladning. Hertil kommer den plade, der leverer strømmen trådløst – den koster 5.000 euro. Det bliver altså 7.000 euro i alt – det svarer til 52.000 danske kroner.
Porsche kan levere trådløs opladning til Cayenne i løbet af 2026.