BILTEST: Det er svært at finde noget at kritisere Skoda Elroq for – den tjekkiske elbil er det gyldne kompromis, hvor alt går op i en højere enhed.
Hvilken bil?
Skoda Elroq er en lidt kortere udgave af Enyaq og Skodas blot anden elbil, siden Enyaq blev lanceret i 2021.
Elroq fulgte sidste år og har været en kolossal succes for Skoda i Danmark: I årets første otte måneder har 6.460 danskere købt en ny Elroq, og det gør bilen til Danmarks mest solgte foran VW ID.4 og den tidligere topsælger Tesla Model Y. Elroq har også været med til at gøre Skoda til det næstmest solgte bilmærke i Danmark i år indtil videre.
Elroq fås med tre batteristørrelser fra 52 til 82 kWh, der giver rækkevidder fra 376 til 568 km. Der er fire motorvarianter – fra 110 kW og baghjulstræk til to motorer med tilsammen 262 kW og firehjulstræk. Priserne spænder fra 250.000 til 380.000 kr.
Vi peger på mellemmodellen Elroq 60 med 426 km rækkevidde og 150 kW fra 265.000 kr. som det bedste valg. Den tester vi her sammen med den næstdyreste model, Elroq 85 Sportline med 210 kW, baghjulstræk, sportsundervogn og 562 km rækkevidde til 335.000 kr.
Vidste du at?
Mens vi venter på flere elbiler fra Skoda som den kompakte Epiq, en enorm syv-personers SUV og hen mod 2030 en elektrisk Octavia, har Skoda skudt genvej med Elroq. Den absolut eneste forskel sammenlignet med Enyaq er, at Elroq er 17 cm kortere. Samtlige centimeter er fundet ved at gøre bagagerummet mindre – udhænget bag Elroqs baghjul er kuperet som en hund, der har fået klippet halen.
Elroq fik dog æren af at lancere Skodas såkaldte Tech Deck face – den nye, mere moderne front med smalt LED-kørelys og nær- og fjernlys gemt under mørktonet glas længere nede. Det kan lyde som en doven måde at lave nye modeller på, men når Enyaq nu er så vellykket, lever vi med en kuperet kopi.
Skoda Elroq måtte akkurat se Kia EV3 køre med titlen som Årets Bil i Danmark 2025 efter et tæt opløb. Flere jurymedlemmer – også Hvilkenbils – trak point fra Elroq, fordi Skoda dengang kun have to års nybilsgaranti. Det kostede sejren. Efterfølgende har den danske Skoda-importør indført fem år/150.000 km nybilsgaranti.
Hvordan er førerpladsen?
Også bag rattet er Elroq en tro kopi af Enyaq. Og igen kan vi konstatere, at det ikke gør noget, for førerpladsen og betjeningen hører til de bedste blandt alle elbiler – uanset pris.
Først og fremmest sidder du bare godt i store, fastpolstrede forsæder med det helt rigtige forhold til rat og pedaler. Rattet, der i øvrigt har skiftet Skoda-logoet ud med bogstaverne SKODA, står mere lodret end i mange andre SUV’ere, og det giver en mere sportslig håndstilling med bedre kontrol over bilen.
Vi glæder os også over, at Skoda igen formår at drille koncern-fætrene VW og Audi med en finish, der flere steder er lidt federe. Tjek for eksempel de bløde overflader på instrumentpanelet, sædebetrækket i alcantara og stofbeklædte dørlommer. Så lever vi med, at de indvendige dørhåndtag ikke længere er forkromede og derfor ikke kan skjule, at de bare er af plastic.
Betjeningen er også lidt bedre end i den nært beslægtede VW ID.4. Tjekkerne har tilført lidt flere fysiske genvejstaster. Også i rattet, hvor vi især er begejstrede for de lækre rulleknapper til lyd og kørecomputer.
Infotainmentsystemet forbedres løbende og er helt forbi børnesygdommene. Tværtimod står skærmen skarpt, softwaren er hurtig og menubetjeningen mere logisk end tidligere. Kun Renault virker mere intuitiv at betjene.
Hvordan opleves kabinen?
Skoda har ikke pillet ved akselafstanden. Derfor er der lige så god plads på bagsædet i Elroq som i den længere Enyaq.
Forskellen består udelukkende i, at bagagerummet sluger omkring 100 liter mindre. 470 liter rækker dog til det meste. Ikke mindst fordi lastrummet er en sand opvisning i Skodas Simply Clever-løsninger og påfund.
Udover kraftige knage til indkøbsposer, små aflæggerum, en hylde og strømudtag, er det f.eks. en slags hængekøje til små ting, der svæver midt i bagagerummet. Og så et påfund, der er så indlysende, at man ikke fatter, andre ikke har fundet på det før: Under hattehylden har Skoda lavet et elastisk net, der kan holde på ladekablet. Det er, som Svend Gehrs sagde engang ”genialt det dér”, for så skal du ikke bøvle med løse kabler eller finde dem i et kælderrum under de tunge kufferter på ferieturen.
Det fungerer bare – og det er Skoda Elroq i en nøddeskal: Den er gennemtænkt, og det øger både ejer- og brugsglæden.
Er sikkerheden i orden?
Skoda Elroq har endnu ikke været gennem den skrappe Euro NCAP crashtest. Måske er det ikke nødvendigt, for bortset fra de manglende 17 cm er den teknisk identisk med Skoda Enyaq.
Euro NCAP testede Enyaq i 2021, hvor den scorede fem ud af fem stjerner og blev kåret som ’best in class’. Der var topkarakterer i alle discipliner, bortset fra beskyttelse af bløde trafikanter. Her var Enyaq en smule hårdhændet. Et typisk problem for SUV’ere med høje fronter, der rammer fodgængere og cyklister, hvor det for alvor gør ondt og bliver farligt.
Siden er NCAP-testen skærpet flere gange, men vi vurderer, at Elroq også i dag vil være blandt de sikreste valg i klassen. Også fordi den bl.a. har en moderne centerairbag, der forhindrer forsædepassagererne i at skade hinanden ved sidekollision og løbende får forbedret sine aktive sikkerhedsassistenter.
Læs testen af den større Enyaq hos Euro NCAP her.
Hvordan kører den?
Umiddelbart kan vi rigtigt godt lide Elroqs måde at køre på. Styringen kunne godt være mere direkte og meddelsom, men den er uhyre præcis, og gør det let at placere Elroq på vejen. På motorvejen holder den kursen klippestabilt. Snoede sogneveje tackler den også med appetit.
I byen på fartbump, kloakdæksler og skarpe samlinger kan Elroq dog ikke løbe fra sin vægt. Ujævnhederne trænger igennem til kabinen og piller toppen af komforten. I Sportline-udgave med store 20-tommer fælge og opstrammet sportsundervogn, der er sænket 15 mm, er det endnu mere udtalt. Vi ville ikke selv vælge Sportline, men bruge pengene på noget andet udstyr.
Er undervognen lige stram nok, er der til gengæld lutter ros til assistentsystemerne. Den adaptive fartpilot og vejbaneassistenten er blandt de bedste med rolige, diskrete indgreb. I andre biler er de ofte emsige og virker, som om de korrekser chaufføren. I Elroq oplever du snarere, at assistenten blidt hjælper dig med kørslen – den assisterer, præcis som den skal.
Hvordan er motor og opladning?
VW-familiens nye 210 kW-elmotor er blandt vores absolutte favoritter. Kraftfuldt og effektivt leverer den et ubrudt sug af acceleration uden at sige en lyd eller svine med strømmen.
Du kan dog sagtens leve med 150 kW-motoren i den mindre Elroq 60, fordi batteriet er mindre og dermed vejer mindre.
Elroq 60 har tilmed en fordel ved lynladeren, fordi det mindre batteri også tager op til 165 kW. Det store batteri topper ved 135 kW, men har en fladere ladekurve. Elroq 60 vinder dog den interne duel, fordi den lader 10-80 pct. på 24 minutter mod 28 minutter i Elroq 85. Forskellen bliver større, hvis du f.eks. lader 10-50 pct., hvor det lille batteri er i stand til at absorbere mere strøm i starten.
Forbruget er lavere end vi tidligere har oplevet hos Skoda – et tegn på, at tjekkerne løbende forbedrer teknikken. Vi nåede et forbrug i Elroq 85 Sportline på 6,5 km pr. kWh – præcis som WLTP-normen lover. Det er godkendt i en uge med meget blandet kørsel – også med 130 km/t på motorveje – og omkring 20 grader. Det svarer til en reel sommerrækkevidde på 500 km – og cirka 400 km i vinterhalvåret. Mere har de færreste brug for.
Passer prisen?
Ja, men du skal kigge dig godt for i Elroq-prislisten.
Basisudgaven med 50 kWh-batteri og 376 km rækkevidde kan ikke for alvor betale sig. For blot 15.000 kr. mere får du nemlig større batteri, 50 km længere rækkevidde, varmepumpe og 15 kW mere i elmotoren i Elroq 60.
Er rækkevidde afgørende, kan Elroq 85 til 315.000 kr. være et godt bud. Her får du også den kraftige motor med rigelige 210 kW.
Skoda er også begyndt at sælge mere udstyr i pakker. Basisudstyret er OK med alt i sikkerhedsudstyr, adaptiv fartpilot, navigation, klimaanlæg og alufælge. Vil du have nyttigt udstyr som matrix-LED forlygter og elektrisk bagklap, skal du have Premium-pakken til 14.000 kr. Det er med til at gøre Skoda Elroq dyrere end kompetente konkurrenter som Kia EV3 og Renault Scenic Electric.
Er der alternativer?
Kia EV3, der blev kåret som Årets Bil i Danmark for næsen af Elroq, er den mest oplagte konkurrent. For 290.000 kr. får du den med stort batteri, 604 km rækkevidde og en elmotor med 150 kW, der trækker på forhjulene. Kia EV3 er lidt mindre rummelig, og kører mere tilbagelænet end Elroq, men er godt udstyret selv i basisudgaven Access. Vi foretrækker Elroq, men den er også dyrere.
MG S5 EV er det billigere, kinesiske alternativ. Men glem de billigste udgaver, der lader for langsomt på vekselstrøm og gå direkte til topmodellen Luxury. Her får du 465 km rækkevidde, friske præstationer fra den 170 kW stærke elmotor, der trækker på baghjulene og samme 10-80 pct. lynladetid på 28 min. som Elroq 85. Sikkerhedsassistenterne fungerer dog mere nervøst og særligt forsæderne mangler støtte. Til gengæld er prisen mere overkommelige 270.000 kr.
Renault Scenic Electric er det virkeligt komfortable og rummelige alternativ, der tilmed har klassens mest logiske og intuitive betjening. Kan du nøjes med 125 kW og 420 km rækkevidde koster en veludstyret Techno blot 250.000 kr. Vi er fristet til at kalde det årets tilbud. Lægger du 300.000 kr., får du 162 kW og hele 625 km rækkevidde – det er også en stærk pris på en komfortabel og gennemført ’venlig’ elbil.
Konklusion:
For: Plads, finish, køreegenskaber, betjening, allround-kvaliteter
Imod: Lidt stiv undervogn, pris kan løbe op.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Skoda Elroq 85 Sportline
Vejl. pris, inkl. lev.: 335.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år - 150.000 km
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2021)
Antal airbags: 7
Længde/bredde/højde: 449/188/162 cm
Bagagerum (min/max): 470/1.580 liter
Vægt: 2.166 kg
Anhængervægt: 1.000 kg (med bremser)
Batterikapacitet: 77 kWh netto
Forbrug (WLTP-norm): 6,5 km pr. kW (15,5 kWh/100 km)
Målt forbrug: 6,5 km pr. kW ved ca. 20 gr. og blandet kørsel)
Rækkevidde: Op til 552 km
Ladeevne: Op til 175 kWh DC
Opladningstid: 28 minutter (10-80 pct. ved 175 kW DC), 8 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 210 kW (286 hk) / 545 Nm
0-100 km/t: 6,6 sek.
Topfart: 180 km/t
Særligt standardudstyr:
Travel Assist, automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, syv airbags inkl. midterairbag, træthedsregistrering, adaptiv fartpilot, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 3-zonet klimaanlæg, varme i rattet, p-sensor for og bag samt bakkamera, varme i forsæder, 13 tommer touchskærm, 8 højttalere, DAB-radio, trådløs Apple Carplay, navigation, nøglefri adgang og start, 20 tommer alufælge, paraply i førerdøren. ( * Anslået af hvilkenbil.dk)
Elektrisk anhængertræk: 9.000 kr.
Metallak: 6.000 kr.
Advanced pakke (head-up-display med udvidet oplevelse, eljusterbart førersæde med memory og massagefunktion, Canton Sound System, netsystem i bagagerum, variabel bagagerumsbund, opbevaringsrum bag midterkonsol, dobbeltsidet bagagerumsmåtte og solgardiner i bagdøre): 27.500 kr.