BYD sætter ny verdensrekord med den elektriske sportsvogn Yangwang U9 Extreme. Med 3.000 hestekræfter når den en topfart på 496 km/t.
Hold til højre Bugatti!
Verdens hurtigste bil er ikke længere den 16-cylindrede supersportsvogn Bugatti Chiron Super Sport 300+.
Forleden tog en elbil titlen på den tyske Papenburg testbane. Kinesiske BYDs elektriske hypersportsvogn Yangwang U9 Extreme nåede en nærmest ubegribelig topfart på – hold nu fast - 496,22 km/t.
Det er 6 km/t mere end Bugattis brølende fartmonster, men trods den svimlende hastighed var det en anderledes, nærmest udramatisk oplevelse i Yangwang U9 ifølge manden bag rattet, den tyske racerkører Marc Basseng.
”Denne rekord er kun mulig, fordi U9 Extreme simpelthen har ufattelige præstationer. Teknisk er det her ikke muligt med en forbrændingsmotor. Men takket være elmotorer er bilen støjsvag, og der er ikke forandringer i kraften undervejs, hvilket gør det muligt at fokusere endnu mere på banen,” fortæller han om oplevelsen med den kinesiske hyper-elbil.
1.200 volt
Yangwang U9 er verdens første elbil baseret på en platform, der benytter 1.200 volt-teknologi. Til sammenligning kører de fleste elbiler på 400 volt, mens de mest avancerede har 800 volt. Bilen er i øvrigt også udviklet af en tysker, Wolfgang Egger, der frem til 2017 har udviklet biler for Alfa Romeo, Audi og Lamborghini.
Batterierne er nyeste generation af BYD’s litium-jern-fosfat (LFP) type, der altså her er i stand til at levere enorme mængder strøm uden at overophede.
U9 Extreme har fire elmotorer, der til sammen yder over 3.000 hestekræfter. Til sammenligning må Bugatti Chiron Super Sport nøjes med godt det halve - 1.600 hk. Hvilket ikke desto mindre er en kæmpe præstation, fordi det er vanskeligt og pladskrævende at skaffe tilstrækkelig køling til så potent en forbrændingsmotor.
Særlig bane-udgave.
Den ’almindelige’ Yangwang U9 nåede for få uger siden en topfart på 472 km/t, hvilket gav den titlen som verdens hurtigste elbil.
Verdensrekorden på de 496 km/t blev dog nået i en let ombygget og særlig bane-udgave af U9. Med smallere sporvidde og lidt mindre hjul foran – 20-tommer mod 21-tommer – der kører på bredere dæk, lykkedes det at øge topfarten med 24 km/t.
Dermed behøver BYD ikke nøjes med titlen som verdens hurtigste elbil. Yangwang er ganske enkelt verdens hurtigste bil – uanset motor. Omvendt må Bugatti nu nøjes med at kalde sig verdens hurtigste bil med forbrændingsmotor.
Højst 30 eksemplarer
Lige som Bugatti bliver den hurtigste Yangwang U9 Extreme Track Edition en sjældenhed. BYD kommer højst til at sælge 30 eksemplarer af rekordbilen – formentlig til velbeslåede kinesere.
Se BYD sætte ny fartrekord i videoen herunder.