Trump-told og slappere EU-miljøkrav får VW til at reducere produktionen på fabrikker, der bygger elbiler for VW, Audi og Cupra.
Politik er virkelighed. Når USAs præsident Donald Trump lægger told på importerede biler og dropper al støtte til elbiler og EU samtidig slækker på miljøkravene til biler, får det konsekvenser.
Hos VW giver det sig udslag i lavere efterspørgsel på koncernens elbiler. Konsekvensen bliver midlertidige pauser i produktionen af elbiler fra VW, Audi og Cupra.
Fra 6. oktober og en uge frem står samlebåndene stille på fabrikken i tyske Zwickau, der fremstiller Audi Q4 e-tron. Modellen er især ramt af USA's importtold på biler, men også EU’s slækkede miljøkrav til biler, der giver bilproducenterne flere år til at opfylde krav til bilernes gennemsnitlige CO2-udslip.
Fabrikken i Zwickau fremstiller også elbilerne ID.3 og Cupra Born.
Justerer produktionen til markedet
VW indstiller også produktionen på fabrikken i Dresden den første uge i oktober.
“Virksomheden justerer produktionsplanen til den nuværende markedssituation,” siger en VW-talsmand til Bloomberg.
Ifølge Bloomberg vil VW også reducere arbejdstiden på fabrikken i Emden, der fremstiller elbilerne ID.4 og ID.7. Fabrikken vil også lukke helt ned i en kortere periode.
I Hannover stopper produktionen af elbilen ID.Buzz samt den store transporter T7 Multivan i fem dage i efterårsferien.
Elbil-salget stiger i Europa
Opbremsningen i VW’s produktion kommer efter en længere periode med stigende salg af VW-familiens elbiler i Europa.
I årets første otte måneder er salget af elbiler steget 26 procent i Europa. VW fører an i udviklingen med en vækst på hele 45 procent i august. Dermed er VW rykket forbi Tesla som det mest solgte elbil-mærke i Europa.
Mens salget af elbiler isoleret set stiger i Europa, stagnerer det samlede bilsalg. Hertil kommer store udfordringer for VW i USA og Kina - verdens to største bilmarkeder.
VW i kæmpe spareplan
Den samlede udvikling har tvunget VW ud i en større spareplan, der går meget længere end nogle få dages produktions-pause på fabrikker i Tyskland: Sidste år blev VW enige med fagforeningerne om at reducere produktionskapaciteten med mere end 700.000 biler og arbejdsstyrken med 35.000 mand frem mod 2030.
Spareplanen kan medføre en lukning af fabrikken i Osnabrück. Her er VW ved at skrue ned for produktionen af nichebiler som VW T-Roc Cabriolet og de to Porsche sportsvogne Cayman og Boxster.
VW har tidligere fortalt, at man undersøger “alternative muligheder” for fortsat brug af fabrikken. Ifølge vedholdende rygter kan der blive tale om våbenproduktion i forbindelse med den oprustning, der sker over alt i Europa for tiden.