Verdens største elbilproducent, kinesiske BYD, havde et skidt tredje kvartal. Til gengæld gik nærmeste konkurrent frem med næsten 100 pct.
Har BYD nået loftet?
Verdens største producent af elbiler, kinesiske BYD, er kørt ind i en strøm af dårlige nyheder.
Tidligere i år kom det frem, at BYD var blandt de mærker, som de kinesiske myndigheder undersøger for ulovligt at booste salget og dermed opnå statsstøtte ved at sælge fabriksnye biler som brugte.
I sommers stod det klart, at BYDs globale salg for første gang i lang tid var for nedadgående. Indtjeningen faldt også for første gang i fem år. Det fik BYD-aktien til at tabe flyvehøjde og flere analytikere til at nedjustere forventningerne. Angiveligt har BYD selv nedjusteret sine forventninger til salget i år fra 5,5 til 4,6 millioner biler. Det er en markant nedjustering for et bilmærke med endog meget store ambitioner.
Investor solgte alle aktier
I sidste måned tog verdens vel nok mest berømte investor, amerikanske Warren Buffet, konsekvensen og solgte alle sine aktier i BYD.
Nu er der flere dårlige nyheder: BYD kom ud af september med et fald i salget på 11,4 procent - en endnu større tilbagegang end i august, hvor salget ‘kun’ dykkede 3,6 procent.
Kigger man på hele BYD-gruppen, der har flere bilmærker, endte tredje kvartal med en samlet tilbagegang i salget på 2,1 procent. Det er første gang i fem år, at BYD har et kvartal med faldende salg, skriver carnewschina.
Presset af priskrig
Det er særligt det kinesiske hjemmemarked, der driller BYD. På verdens største bilmarked raser en nådesløs priskrig, der ifølge analytikerne har presset priserne på nye biler ned på et absolut minimum. BYD er fulgt med ned, men har ikke desto mindre oplevet et gennemsnitligt fald i salget på 20 procent over de seneste tre måneder.
BYD har især svært ved at sælge sine ladehybrider. Alene i september faldt salget med mere end 25 procent.
Nedturen for BYD ville være endnu stejlere, hvis det ikke var for tre gode nyheder i kvartalsregnskabet: Salget af BYD’s elbiler steg 24 procent i september, eksporten til bl.a. Europa steg 116 procent til lidt over 71.000 biler, og endelig har BYD succes med sine tre ‘ekstra’ mærker Denza, Yangwang og Fang Cheng Bao.
Konkurrenter går frem
Alt i alt vender pilen dog nedad for BYD i disse måneder. De negative nyheder for BYD kommer på et tidspunkt, hvor flere af deres konkurrenter trives i den hårde konkurrence.
Nye start-ups som Xiaomi, Xpeng og Nio kunne alle notere rekordhøje salgstal i september. Leapmotor, et andet ungt Kina-mærke, solgte for første gang 60.000 biler i sidste måned - en fordobling sammenlignet med sidste år.
Måske er det mest bekymrende for BYD, at Geely - den største, direkte konkurrent - solgte over 442.000 biler i september og dermed kunne notere en anderledes positiv fremgang i salget på hele 96,2 procent. Geely kæmper ellers med faldende salg for Volvo, men det opvejes af fremgang for mærker som Zeekr og Polestar.
BYD kan måske trøste sig med, at det ofte er sværere at befinde sig på toppen end at komme derop. BYD er fortsat verdens største elbilproducent foran Tesla, der oplever lignende udfordringer med at holde fast i væksten.