Mercedes går fuld retro med ikonisk konceptbil

Konceptbilen Vision Iconic er en avanceret super-elbil, der låner stilen fra Mercedes’ lange historie - og giver et smugkig på nye topmodeller.

Mercedes-Benz har opbygget en lang og rig historie, siden Carl Benz tog patent på verdens første bil i 1886. Siden har Mercedes designet og fremstillet en perlerække af nogle af de mest berømte, og - mener mange - bedste biler i verden.

Lige nu befinder Mercedes sig ikke desto mindre i en brydningstid. Omstillingen til elbiler er ikke gået som forventet. Tro mod mærkets innovative ånd satsede Mercedes på en hurtig omstilling med moderne elbiler som EQE og EQS, der ikke lignede andre Mercedes-modeller. 

Kunderne kunne bare ikke følge med, og det har tvunget Mercedes til at gentænke, hvordan det tyske traditionsmærke skal føres ind i en ny, elektrisk tidsalder. 

Comeback til klassisk kølergrill

Første, konkrete bud er den kommende elbil GLC, der domineres af en ny, nærmest overdimensioneret udgave af den klassiske Mercedes-kølergrill. Et lidt spøjst træk på en elbil, der næsten ikke har brug for luftindtag. På GLC er kølergrillen da også lukket, og i stedet prydet af utallige små LED-lys. På den måde forsøger Mercedes at løfte et klassisk stiltræk fra fortiden ind i nutiden.

At Mercedes på den måde vil bruge historien til at få kunderne med på en rejse ind i fremtiden, er den nye konceptbil Vision Iconic et dramatisk eksempel på. Her nøjes Mercedes ikke med at modernisere den klassiske kølergrill, men går fuld retro.

Mercedes Vision Iconic er en klassisk coupé med hilsen til 1930ernes superbiler. Men der ligger ikke en brølende V12 under hjelmen, men en kompakt elmotor.

Tjek selv den elektriske superbil, der ligner en 12-cylindret luksuscoupé fra 1930erne: Lang motorhjelm, kæmpe-grill, luftindtag som gæller i forskærmene, sideruder så små som skydeskår, gigantiske hjul og en dråbeformet bagende, der blot understreger, at her fylder motoren det meste.

Perlemor, messing og fløjl

Inde i kabinen er 1930-stilen endnu mere udtalt med fire-eget rat, der ligner styretøjet fra en luksusyacht, analoge instrumenter i glas og metal, detaljer i perlemor og messing samt indtræk i dybblåt fløjl.

“Inspireret af den gyldne æra for bildesign i 1930erne, legemliggør denne konceptbil selve essensen af Mercedes-Benz. Den tilsyneladende endeløse motorhjelm giver den majestætisk tilstedeværelse, flydende skulpturelle linjer og et stænk Art Deco, der løfter den til at blive et ægte ikon for skønne biler. Vores Vision Iconic er mere end en bil - den er en skulptur i bevægelse, en hyldest til tidløs elegance og et budskab om fremtiden,” siger Mercedes’ chefdesigner Gorden Wagener.

Selvkørende med solceller

Trods det elegante, historiske look, der låner stilelementer fra berømte Mercedes-modeller som 300 SL og 600 Pullman, er Vision Iconic en hyperavanceret elbil. Ifølge Mercedes er den lavet med henblik på at være selvkørende på niveau 4, hvor man både kan slippe rattet og kigge væk. Det kan lade sig gøre, fordi en ekstremt kraftig computerchip og ny form for kunstig intelligens skal 10-doble regnekraften.

Mercedes kalder kabinen med glas, metal, perlemor og messing for 'hyper-analog'.

Andre nyskabelser er steer-by-wire, hvor der ikke er mekanisk forbindelse mellem rat og forhjul. I stedet styres bilen via computere og elmotorer som vi kender det fra moderne passagerfly.

Den lange motorhjelm, der altså blot rummer en kompakt elmotor og ikke en brølende V12’er, går heller ikke helt til spilde: Den sorte lak på Vision Iconic er nemlig påmalede solceller. Med en overflade på 11 kvadratmeter og en effektivitet på 20 procent bidrager solcellerne til 12.000 kilometer årligt under ideelle betingelser - læs solskin året rundt.

Smugkig på topmodeller

Mens Vision Iconic er en showbil, der aldrig kommer i serieproduktion, fortæller den to spændende historier. Den første er, at kommende topmodeller som S-klasse vil låne stiltræk fra konceptbilen som den enorme kølergrill, vi allerede kender fra GLC. Den lange motorhjelm og dråbeformede bagende med de smalle, elegante baglygter kunne også dukke op på kommende Mercedes-modeller i en eller anden form.

Den anden historie er, at Vision Iconic også sladrer om et bilmærke, der er lidt i vildrede med sig selv. For giver det mening at få fremtidens elbiler til at ligne 100 år gamle superbiler, uanset hvor smukke de var engang?

Den dråbeformede bagende er en hilsen til den legendariske 300 SL med mågevingedøre.

Næppe. Og Mercedes har da også vist en anderledes fremtidsorienteret konceptbil i form af AMG GT XX, der med såkaldte axial flux elmotorer og ekstrem hurtigt lynladning virker som et langt mere konkret bud på fremtidens elbiler. 

Mercedes i balanceakt

Tilsammen udgør de to konceptbiler en balanceakt for Mercedes. På den ene side vil man ikke igen skubbe kernekunderne væk med et design, de ikke er klar til. På den anden vil man ikke opgive sin position som innovativ pionér, der skaber de biler, som konkurrenterne halser efter.

Ellers risikerer man også at ende som Jaguar, der begyndte som pionér, men endte med at dyrke fortiden så intenst, at bilerne til sidst fremstod som støvede museumsgenstande, som der var stadig ældre, men færre kunder til.

[email protected]

1 COMMENT

  1. Ja, det giver 100% mening at genskabe smukt design. Hvis man kan lave den nuværende 2-dørs AMG GT, kan man også lave vision iconic - og langt de fleste ville nok vælge sidstnævnte. Det må godt nok være et enormt 'frunk' der er gemt derunder dog. Ellers ved jeg ikke hvad pladsen skulle bruges til. Interiøret er horribelt. Men det er jo også klassisk 'konceptbil', der aldrig ville finde vej til produktion. Det håber jeg dog eksteriøret vil, selvom jeg aldrig ville få råd til bilen alligevel.

    Og solcellelak er fedt, når det på denne måde giver reel rækkevidde. De 12.000 km er faktisk ved kørsel i Tyskland. Så ikke det sydlige Californien med 'solskin året rundt', hvor bilen ville kunne generere mere energi end den gennemsnitlige bilist kører på et år. Energi der ville kunne leveres til huset, eksempelvis. Om det så er tal der holder i virkeligheden, må jo komme an på en prøve.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here