Større batterier og et endnu mere vindglat karrosseri giver nu den effektive Hyundai Ioniq 6 op til 680 km rækkevidde. Samtidig falder priserne.
ELBILMESSEN: En af de mere spændende men også lidt oversete elbiler på det danske marked får nu en opgradering. Blot to år efter lanceringen får Hyundai Ioniq 6 et omfattende facelift, der både ændrer designet og forbedrer teknikken.
Basisudgaven Essentiel får nu et batteri på 63 kWh-batteri. Det er 10 kWh mere end tidligere, og øger rækkevidden med næsten 100 km – fra 429 til 521 km.
De øvrige udgaver får også et større batteri. Her vokser batteriet fra 77 til 84 kWh, hvilket giver op til 680 km rækkevidde – 66 km mere end tidligere.
800 volt-teknologi er fortsat standard på alle Ioniq 6, og gør det muligt at lynlade batteriet fra 10 til 80 procent på ned til blot 18 minutter.
Dermed bevarer Ioniq 6 sin position som en ægte langturs-elbil, der både har lang rækkevidde og lader lynhurtigt, når turen skal forlænges. Med sit strømlinede design er Ioniq 6 fortsat blandt de mest effektive elbiler, Hvilkenbil har testet.
Flere fysiske knapper
Indvendig er kabinen opgraderet med bedre materialer og et nyt tre-eget rat. Tro mod Hyundais løfte om at lette betjeningen, får Ioniq 6 også flere fysiske knapper.
Udvendig er designet finpudset med smallere forlygter. Den største forandring er hækspoileren, der ikke længere ligner noget fra en ældre Porsche 911 Turbo. I stedet er spoileren mere integreret i designet – også selv om den har fået et markant vip opad bagerst på bilen. Afslutningen ligner en klassisk ’anderumpe-frisure’, der både understreger Ioniq 6’s fokus på aerodynamik og skiller bilen ud fra mængden af firkantede SUV’ere.
Også som N line
For første gang fås Ioniq 6 også i sportslige N Line-udgaver med sorte designdetaljer ude og inde. De mange kosmetiske ændringer skal være med til at øge interessen for Ioniq 6, der ikke bare i Danmark, men globalt sælger dårligere end den teknisk identiske Ioniq 5.

Priserne skal nok hjælpe salget lidt på vej. De starter ved 280.000 kr. for basisudgaven Essentiel med 63 kWh-batteri og 521 km rækkevidde. Det er 15.000 kroner mindre end de sidste lagermodeller af den nuværende Ioniq 6, der dog både har mere udstyr og det større batteri på 77 kWh.
Hyundai har flere gange sat prisen ned på Ioniq 6. Lige nu har de nået et historisk lavt niveau, der skal rydde lageret inden introduktionen af den faceliftede model.
Dansk premiere 2. januar
Selv om priserne på den nye basisudgave underbyder de billigste lagermodeller, er der ikke sparet på standardudstyret. Det inkluderer bl.a. navigation, trådløs Apple CarPlay og Android auto, to-zonet klimaanlæg, adaptiv fartpilot, varme i forsæder og rat, bakkamera, P-sensorer for og bag, LED-lygter, trådløs mobilopladning, varmepumpe, el-betjent bagklap, aktiv blindvinkelsensor og vognbaneassistent samt 18-tommer alufælge.
Den opgraderede Ioniq 6 kan opleves på Elbilmessen i denne weekend. 2. januar står den hos de danske Hyundai-forhandlere, hvor der også vil være priser på de øvrige udgaver af den elektriske streamliner.







Øget rækkevidde og en prisnedsættelse er ofte en god idé, hvis man vil sælge flere enheder. Men Hyundai burde nok snarere adressere elefanten i rummet. At bilen er tudegrim.