Nyt kinesisk bilmærke får rekordstort net af forhandlere

Dansk importør satser stort på det nye kinesiske bilmærke Leapmotor. Mærket lanceres 7. november med hele 44 danske forhandlere.

“Hele Danmarks elbil.”

Ambitionerne til det nye og ukendte bilmærke Leapmotor er store hos den danske importør Wismo Group, der er mest kendt for at stå bag importen af Stellantis-mærker som Citroën, Peugeot, Opel og Fiat. Så store, at Leapmotor får hele 44 forhandlere i Danmark.

Det er en kæmpe satsning for et ukendt bilmærke, der er endnu ét i rækken af 23 kinesiske bilmærker, der er kommet til Danmark siden 2022. 

Mange af Kina-mærkerne sælger forsvindende få biler. Uden for citat siger flere af importørerne bag da også, at de godt ved, at ikke alle vil være her om 10 år. Der er simpelthen ikke plads til så mange bilmærker på det relativt lille danske bilmarked. Slet ikke, hvis både importører og forhandlere skal tjene bare en smule penge på at indrette udstillingslokaler, købe værktøj og sørge for at have reservedele på lager.

Importørerne tager chancen i håbet om, at lige netop ‘deres’ kinesiske bilmærke bliver det næste Skoda eller Kia, der går fra udskældt niche til populær mainstream.

Stellantis ejer 20 pct.

At Wismo Group tror på Leapmotor, er der flere grunde til.

Først og fremmest ejer fransk-italienske-amerikanske Stellantis 20 procent af Leapmotor. Man har også retten til importen i Europa og dermed indflydelse på prisen. Og den er lav. Så lav, at Leapmotor alene på prisen kan finde et marked i Danmark og resten af Europa.

Første model - den Skoda Elroq-store SUV B10 - koster akkurat under 200.000 kr. Her kan mange danskere være med. Og vil formentlig være fristet af den kinesiske ‘pakke’, der byder på masser af plads til hele familien, godt med udstyr, 218 hk med baghjulstræk og en fornuftig rækkevidde på 361 km. Altsammen designet i den typiske, bløde kinesiske stil, der måske ikke får pulsen til at stige, men heller ikke generer nogen.

Spiller lavpris-kortet

Tager man bilens størrelse og præstationer med i regnestykket er Leapmotor B10 på mange måder den første kinesiske elbil, der for alvor spiller lavpris-kortet. Det er simpelthen svært at se andre biler, der umiddelbart tilbyder lige så meget for pengene. Er danske bilkøbere enige i den vurdering, kan Leapmotor blive det første, reelle gennembrud for kinesiske elbiler.

Indtil videre har de nemlig svært ved bryde gennem muren til det danske marked. MG gør det bedst, men er trods alt kun det 17. mest solgte bilmærke i Danmark. Andre Kina-mærker som Hongqi, Omoda, JAC, Maxus og Nio har slet ikke fået fat, men sælger under 300 biler om året. Det svarer til en ubetydelig markedsandel på 0,2 pct. eller derunder.

Importør går all-in

Her er 44 forhandlere et udtryk for, at Wismo Group simpelthen går all-in på Leapmotor. Det er første gang, at et nyt, kinesisk bilmærke lanceres med så mange forhandlere i ryggen.

Satsningen står i skarp kontrast til den anderledes forsigtige lancering af mange andre Kina-mærker. Omoda kom til Danmark i sommers med foreløbigt fem forhandlere. Nio har fået comeback med én forhandler i hovedstaden samt et midlertidigt showroom hos importøren i Kolding. Samme løsning benytter mærket Firefly. 

Det handler naturligvis om at teste markedet, inden man laver kontrakter med forhandlere og investerer en masse penge i mærket. Men forsigtigheden sender også et signal til bilkøberne om, at man måske ikke selv helt tror på projektet…

Får reel chance

Her går Wismo Group anderledes selvsikkert til værks.

Næste år kommer Leapmotor B05 til Danmark. VW ID.3 konkurrenten forventes at blive endnu billigere end B10.

“Med 44 forhandlere i hele landet får vi et stærkt, landsdækkende netværk, hvor danskerne kan opleve bilen tæt på, få svar på spørgsmål og få hjælp fra et team, der kender både produkterne og de lokale kunder. Det giver tryghed i købet og gør overgangen til elbil lettere for mange,” fortæller Christine Green Viffert, Product Manager for Leapmotor hos Wismo Group.

Alene antallet af forhandlere kan betyde, at netop Leapmotor brager igennem og faktisk bliver “hele Danmarks elbil”. Mærket får i hvert fald en reel chance. 

Der formentlig bliver endnu større, når Leapmotor næste år lancerer den lidt mindre og endnu billigere VW ID.3-konkurrent B05.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here