Billige kinesiske bildele presser Europas bilindustri

kinesiske bildele

Kina oversvømmer Europa med bildele og komponenter til bilindustrien, der presser europæiske underleverandører hårdt på prisen.

Kina presser ikke bare Europas bilproducenter med billige elbiler. Europas enorme underskov af underleverandører, der fremstiller dele og komponenter til tyske, franske og italienske bilfabrikker, mærker nu også en stigende konkurrence fra Kina, som de har svært ved at stå imod.

Det sker i en periode, hvor leverandørerne i forvejen kæmper med faldende efterspørgsel og stigende omkostninger.

Kinesiske komponenter og bildele “strømmer ind på det tyske marked med en utrolig hastighed,” siger Andreas Bohnert fra bestyrelsen af PWO, der fremstiller ratstammer og andre bildele.

“Mængden og tempoet som disse komponenter kommer med, og - må man indrømme - i en relativt god kvalitet, viser at kineserne virkelig har gjort deres hjemmearbejde,” uddyber Bohnert.

20-30 pct. billigere

I flere tilfælde er de kinesisk fremstillede bildele prissat så lavt, at de ligger under produktionsomkostningerne i Tyskland.

Og de tyske bilmærker er ikke for fine til at købe komponenter fra Kina. VW, BMW og Mercedes køber gerne dele fra Kina, siger Boris Schwürz, chef hos den store, tyske underleverandør Mahle ifølge Automotive News.

Typisk er delene fra Kina 20 til 30 procent billigere end tilsvarende dele fremstillet af tyske underleverandører.

Udvikling går hurtigt

Konsekvenserne begynder allerede at vise sig. Flere tyske underleverandører er begyndt at skrue ned for både produktion og antallet af medarbejdere.

Ifølge en aktuel undersøgelse foretaget af den europæiske forening af leverandører CLEPA, står næsten 70 procent af Europas underleverandører nu overfor direkte konkurrence fra import af kinesiske alternativer.

Det er en stigning på hele 12 procentpoint siden samme undersøgelse foretaget for blot syv måneder siden i marts. Fortsætter udviklingen, kan det få alvorlige konsekvenser:

“Uden afgørende tiltag risikerer produktionen af bildele i Europa at forsvinde, fordi virksomheder bliver tvunget til at flytte eller lukke, hvilket vil gå ud over både beskæftigelse og know-how,” siger generalsekretær i CLEPA Benjamin Krieger.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here