Mercedes GLB afløser EQB med op til syv sæder, lynhurtig lynladning og 631 km rækkevidde - men koster ikke mere end den mindre CLA.
Fra i dag kan danske bilkøbere bestille den nye Mercedes GLB EQ Technology. Modellen er netop afsløret og afløser den populære EQB og benytter samme avancerede 800 volt-teknologi som den mindre Mercedes CLA. Det betyder blandt andet lynhurtig lynladning og lang rækkevidde.
Alligevel overrasker Mercedes med priser, der vidner om, at det tyske prestigemærke ønsker at holde fast i sin stærke fremgang på det danske marked.
Fra 420.000 kroner
Priserne begynder ved 419.900 kroner for en GLB 250+ med 200 kW, baghjulstræk, 631 km rækkevidde og mulighed for at lynlade 260 km på det 85 kWh-store batteri på blot 10 minutter. Det er stærke præstationer til samme pris som for den mindre Mercedes CLA.

Danske bilkøbere kan altså vælge en væsentligt større SUV uden at betale ekstra i forhold til CLA. Det er højst usædvanligt, og placerer også Mercedes GLB prismæssigt helt tæt på populære elbiler som VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og BMW iX1. På den måde ligner Mercedes GLB-priserne et frontalangreb på konkurrenterne.
Mulighed for syv sæder
Mercedes GLB beholder også samme trumfkort som den EQB, som den afløser: Mulighed for at tilvælge en tredje sæderække, der gør GLB til en syv-personers SUV. De to bagerste sæder er fortsat kun til børn, men meget få elbiler tilbyder plads til syv. Elbiler som VW ID.Buzz, Kia EV9 og Volvo EX90 har også plads til storfamilien, men er både væsentligt større og dyrere.

Skarpeste alternativ er derfor Peugeot E-5008, der er billigere end Mercedes GLB, men ikke kan kalde sig premium.
800 volt og 631 km
Med GLB EQ Technology kan Mercedes også spille flere trumfkort. Det helt åbenlyse er overgangen til moderne 800 volt-teknologi, der gør det muligt at lynlade væsentligt hurtigere end den noget langsommelige Mercedes EQB.
Rækkevidden på 631 kilometer er også meget længere. Og så lever SUV-fans nok med, at det koster omtrent 150 km på rækkevidden at stige op i den høje SUV sammenlignet med den lave Mercedes CLA, der med samme teknik klarer hele 792 km.

Senere forventes i øvrigt en billigere udgave af GLB med mindre batteri og kortere rækkevidde - præcis som vi kender det fra Mercedes CLA.
Sammenlignet med EQB vokser GLB i både bredde og længde. Særligt seks centimeter længere akselafstand skal give bedre plads i kabinen. Bagagerummet er også større, og under motorhjelmen findes nu et praktisk frunk med plads til meget mere end ladekabler.
Ligner forgængeren
Selv om GLB er en helt ny model, der den næsten ikke til at skelne fra forgængeren EQB. Mercedes er blevet forsigtige med formgivningen efter den meget kølige modtagelse af de meget vindglatte og futuristiske EQE-modeller. Særligt tyskerne brød sig ikke om dem, så nu gør Mercedes en dyd ud af, at deres elbiler skal ligner mærkets fossilbiler.

Førerpladsen er dog meget moderne og løftet direkte over fra Mercedes CLA. Det vil sige med en central betjeningsskærm på 14 tommer, der kan udvides med en skærm til forsædepassageren. En stor, lille nyhed i GLB er, at rattet får fysiske trykke- og rulleknapper til lyd og fartpilot. Det skal forbedre betjeningen i forhold til Mercedes’ udskældte haptiske knapper, der også kan swipes på.
Udstyr i pakker
Standardudstyret omfatter blandt andet panorama-glastag, LED high-performance lygter, 18-tommer letmetalfælge, adaptiv fartpilot, navigation og blindvikelassistent.
Typisk for Mercedes kommer ekstraudstyr typisk i pakker.
Advancepakke PLUS til 19.000 kroner indeholder blandt andet motoriserede dørhåndtag, ambiente-belysning i kabinen og nøglefri betjening.

Vil man bare have det hele, er der el-justerbare forsæder, belyste indstigningspaneler, kæmpeskærm i instrumentpanelet, surroundsound, head-up display, adaptive LED-ygter med mere i Premiumpakke PLUS til 83.000 kroner.
Den nye, elektriske GLB kan bestilles fra i dag hos landets Mercedes-forhandlere. De første biler forventes leveret til foråret.
Fakta: Mercedes GLB EQ Technology
Elektrisk SUV med fem eller syv siddepladser, 800 volt-platform, 85 kWh-batteri, og bag- eller firehjulstræk. Lynladeeffekt op til 320 kW, 260 km på 10 minutter.
Længde/bredde/højde: 473/186/169 cm (+48/+27/-14 mm ift. EQB)
Akselafstand: 289 cm (+60 mm ift. EQB)
Bagagerum: 480/540 til 1.715 liter
Frunk: 127 liter
Versioner og priser:
GLB 250+ EQ Technology 200 kW (272 hk), baghjulstræk, 631 km rækkevidde: 419.900 kr.
GLB 350 4MATIC EQ Technology, 268 kW (365 hk), firehjulstræk, p.t. ukendt rækkevidde: 459.900 kr.






