TEST: Peugeot 3008 – højbenet løve med god bagdel

Peugeots crossover i mellemklassestørrelsen har efterhånden nogle år på bagen, men byder på god motor og fleksibelt bagagerum. Lige nu er Peugeot 3008 på tilbud.

Hvilken bil?
Peugeot 3008 er lidt forenklet en højbenet udgave af den foregående 308. Stilen er den populære crossover – en blanding af firehjulstrækker og stationcar. Målgruppen er børnefamilier med mere asfalt end skovvej under hjulene – 3008 fås da også kun med forhjulstræk. Bilen har fem år på bagen, men har nu fået et facelift med blandt andet ny grill med mere ’krom’ og større lygter, lige som baglygterne nu er af LED-typen. Peugeot 3008 fås med 120 hk benzinmotor fra 268.770 kr. inkl. levering. Vi tester her 3008 Active 1,6 HDI 114 hk til 298.770 kr. inkl. levering, men fås lige nu med 45.000 kroners rabat.

Vidste du at?
Peugeot har solgt over en halv million 3008’ere på verdensplan, siden bilen kom på markedet i maj 2009. Den er bygget på PSA-koncernens PF2-platform fra 2001. 307-modellen var første bil på denne platform, som også er base for Peugeot 308, Citroën C4 og DS4 m.fl.  PSA begyndte i 2013 at udfase PF2-platformen til fordel for den nye, skalerbare EMP2-platform, som bærer de nye udgaver af Peugeot 308 og Citroën C4 Picasso.

Hvordan er førerpladsen?
’Løvehulen’ i 3008 er et rart sted at være. Man sidder højt og store ruder gør udsynet godt hele vejen rundt. Materialerne er pæne, men der er uheldigt genskin og reflekser i instrumenter og instrumentbord.

Gearstangen er ergonomisk godt placeret i den brede, høje midterkonsol, der byder på mange fralægningsmuligheder og to kopholdere. Med en flaske i førerens kopholder er det dog svært at skifte gear – lidt af en tanketorsk fra ’indretningsarkitektens’ side.

Hvordan opleves kabinen?
Kabinen er velindrettet i gode materialer. På bagsædet er der rimelig plads – men heller ikke mere. Hård plast på ryggen af forsæderne er ikke rart for de langbenedes knæ, og det dybe bagsæde gør det svært for børn at kigge ud. Bagagerummet har mange muligheder med sin tre-lags-opdeling, små ekstra rum, skihul i bagsæderyg og fastgørelseskroge. En smart detalje er, at bagsæderne kan lægges ned ude bag fra med et tryk på knap i hver side. Bagsmækken er to-delt, og der er plads til picnic på den nedfældede del. Ros for fuld ståhøjde under bagsmækken – uden beslag der skader hovedet. Testbilen havde panorama-glastag til 12.000 kr. ekstra. Det kan skuffende nok ikke åbnes.

Er sikkerheden i orden?
Peugeot 3008 scorede de maksimale 5 stjerner i Euro NCAP crashtesten i  2009. De procentvise scoringer ligger generelt højt. Dog er beskyttelsen mod piskesmældsskader ikke god, og bilens høje, stejle front giver fodgængere en relativt hård medfart. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Man kan mærke, det er en højbenet bil med tendens til en ’nikkende’ kørestil. 3008 er i sit es på motorvejen, hvor den flyder behageligt af sted. Sving og ujævnheder klarer undervognen mindre godt. Karosseriet vipper og vugger, så passagererne rystes godt sammen over vejbump og opkørsler.

Hvordan er motoren?
Den 1,6 liters diesel i nyeste trim med 114 hk gør det godt i 3008 og passer fint til bilens komfortable attitude. Motoren leverer et moment på 270 Nm ved 1.750 omdrejninger men kortvarigt faktisk op til 285 Nm med en særlig ’boost-funktion’. I praksis trækker motoren ubesværet fra lave omdrejninger, og kraften er tilstrækkelig til 3008’s godt 1.600 kilo ligesom samspillet med den 6-trins gearkasse er godt. Bilen er opgivet til at køre 20,8 km/liter, og vi nåede acceptable 17,2 km/liter i testugen. Overvej den elektrisk skiftende 6-trins gearkasse, der sænker forbruget til 23,8 km/liter. Merprisen er dog 20.000 kr. – Citroën kun tager 10.000 kr. ekstra for samme.

Passer prisen?
Prisen er tricky. Den nye Peugeot 308 og den lille crossover 2008 indsnævrer køberskaren til 3008.

Peugeot har i maj sat prisen på 3008 op med 10.000 kr. til 298.780 kr. men samtidig introduceret en kampagne, hvor man giver 45.000 kr. rabat. Dog er der et begrænset antal biler til kampagnepris. Summa summarum: Til kampagneprisen er den aldrende 3008 et attraktivt køb – til listeprisen er den for dyr.

Er der alternativer?
Lidt nærmere jorden er den nye Peugeot 308, Årets Bil i Europa 2014, et oplagt alternativ. 308 stationcar er dog først hos forhandlerne til august men måske værd at vente på. Den endelige pris må vi også vente på. Men smuk er den og en langt mere moderne bil med bedre køreegenskaber. I 308’eren kniber det dog – lidt som i 3008 – med pladsen på bagsædet. Er du crossover-typen, så er Nissans nye Qashqai en nyere, bedre og smukkere bil end 3008. Prisen er 280.680 kr. inkl. levering med 110 hk diesel og Visia-udstyr.

Konklusion:
For: Smart bagsmæk og bagagerum, lækkert interiør, god motor.
Imod: Aparte design, trangt bagsæde, kun 2 års garanti, mangler start/stop.
Hvilkenbil siger:
Stjerner3
3008 har sin styrke i en stærk snude – her ligger en god motor – og i en lækker bagdel: Et bagagerum med stor fleksibilitet. Peugeot prøver med en skarp kampagnepris lige over 250.000 kr. for at blande sig i kampen om de mange crossover-kunder i mellemklasse-størrelsen. Vi ender på 3 stjerner overordnet til den vejledende pris, men til kampagneprisen strøer vi 4 stjerner til Peugeot 3008.

FAKTA: Peugeot 3008 Active 1,6 HDI
Vejl.  pris, inkl. lev.: 298.770 kr. (pt 45.000 kr. i kampagnerabat)
Anslået kontantrabat:*  5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.560 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP)NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20,8 km/l (125 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 17,2 km/l
Længde/bredde/højde: 436/184/164 cm
Bagagerum (min/max): 512 liter
Vægt: 1.620 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 114 hk/270 (285) Nm v/ 1750 omdr. min.
0-100 km/t: 12,2 sek.
Topfart: 183 km/t

Særligt standard udstyr (Active):
2-zonet klimaanlæg, fartpilot/-begrænser, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, p-sensor bag, sidespejle med varme, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, højdejusterbart passagersæde, splitbagsæde, læderrat, regnsensor, hill-holder,  elektronisk håndbremse, automatisk katastrofeblink ved nødopbremsning,  højdejusterbare forlygter,  parkeringssensor bag, 17” alufælge, LED kørelys og baglygter.
Metallak: 7.000 kr.
Herudover er testbilen udstyret med følgende ekstraudstyr:
Navigation inkl. bakkamera: 22.000 kr., panoramaglastag: 12.000 kr. og head-up display: 7.500 kr.
(*anslået af hvilkenbil.dk).

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here