BILTEST: Firma- og familiebilen Mazda 6 fra 2012 har fået en opdatering ude og inde. Prisen er god, den ser godt ud og kører godt – men støj fra udstødningen generer i benzinudgaven.
Hvilken bil?
Efter tre år på markedet har Mazda givet sin store mellemklassebil 6 et facelift. Den femkantede kølergrill hænger nu mere sammen med forlygterne, og baglygterne har også fået et pift med designerpennen. Inde er interiøret forbedret og en 7″ trykfølsom skærm troner nu øverst på instrumentbordet. Stationcarversionen er mest populær, og den tester vi her med mellemste udstyrsniveau, Vision, og 2,0 liters benzinmotor med 165 hk og 6 manuelle gear. Testbilen koster 364.000 kr. inkl. levering, men Mazda 6 fås fra 304.000 kr.
Vidste du at?
Japanske Mazda er i flere år gået imod den generelle trend, når det gælder bedre brændstoføkonomi. Hvor andre bilproducenter har ‘downsizet’ sine benzinmotorer, så har Mazda holdt fast i større motorer og i stedet valgt at gøre dem mere effektive ved at skrue op for kompressionen. Den såkaldte Skyactive-teknologi opererer med et kompressionsforhold på 14:1, hvilket stort set svarer til det, man normalt har i en dieselbil.
Hvordan er førerpladsen?
Førerpladsens grundudformning er stort set uændret og – som vi kender den – en god arbejdsplads; også for granvoksne chauffører. Den øverste del af instrumentbordet har fået et løft i 2015-udgaven af Mazda 6, hvor den 7″ trykfølsomme skærm nu er placeret helt på toppen i midten og materialekvaliteten hævet. En klar forbedring i forhold til før.
Ud over skærmen er der ikke meget bling-bling bag rattet i 6’eren som helt i Mazdas stil fortsat er mørk og konservativ frem for funky og frisk. Men vi kan lide det – alting sidder hvor det skal og virker solidt.
Hvordan opleves kabinen?
Stor og bred. Selv om Mazda 6 som stationcar har 8 cm kortere akselafstand end sedanen, byder bagsædet i Mazda 6 på bedre plads end fx Opel Insignia og matcher Toyota Avensis, men er mindre gæstfrit end Passat og Mondeo. De smalle sideruder og flot svungne ‘hofter’ ser godt ud, men betyder at børn skal strække hals for at kigge ud af sideruderne. Trods forbedret støjdæmpning af kabinen trænger en snerren fra de to bagpotter ind og bliver irriterende ved konstant fart.
Er sikkerheden i orden?
Ja, Mazda har styr på sikkerheden i den store 6’er. I crashtesten fra september 2013 slår Mazda 6 en ren ‘sekser’ med et testresultat, der berettiger til de maksimale 5 stjerner. I frontaltesten scorede bilen 15 point i frontaltesten ud af 16 mulige. Også testens andre elementer blev klaret i fin stil – inklusive dem krævende pæletest, som ellers kan volde problemer. I alle crashtestens faser scorede Mazda 6 udelukkende godkendte grønne og gule farver. Dog er den markante, lodrette næse lidt hård ved fodgængerne. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Mazda har gjort sig umage for at holde vægten nede på den store 6’er stationcar, og det smitter af på køreglæden; den er klart en af firmaklassens mest køreglade biler. Mazda 6 er god både på motorvej og på de små, snoede sogneveje. Styringen er præcis og giver føreren en god fornemmelse af forhjulene på asfalten. Servo-effekten aftager ved høj fart, og gør bilen retningsstabil ved motorvejscruising. Affjedringen er en smule stram i forhold til flere af konkurrenterne men ikke hård, og det bliver aldrig ubehageligt.
Hvordan er motoren?
Mazda går sine egne veje med en motor uden turbo men i stedet høj kompression, der skal holde brændstofforbruget i ave. Og det virker – sådan da.
Den 2,0 liters motor med 165 hk har tilstrækkelig power i hverdagen, og gangkulturen er fin. Den giver en veloplagt sprød lyd fra sig op i gennem de lave gear, men det passer fint til bilens sportslige feeling. Maskinen trækker ubesværet fra 60 km/t i sjette gear, og vi klarede 14,1 km/l. i testugen – ikke helt som EU-normens teoretiske 16,7 km/l, men absolut acceptabelt for en bil af Mazda 6’s størrelse.
Passer prisen?
Mazda 6 fås fra 304.000 kr., og Mazdas politik er, at stationcar-udgaven ikke koster ekstra i forhold til sedanen. Prisen er lav i forhold til konkurrenterne; den nye VW Passat Variant koster fra 373.000 kr., og den nye Ford Mondeo stationcar fra små 385.000 kr. – begge med mindre motorer end Mazda’en. Men det er ikke hele sandheden, for mens VW og Ford giver store kontantrabatter, nøjes Mazda som regel med mindre afslag. Merprisen for Mazda 6 med 150 hestes turbodiesel er hele 45.000 kr., så med et kørselsbehov omkring de 20.000 km/år, virker benzinudgaven som det rigtige valg.
Er der alternativer?
Toyota Avensis Touring Sports, der for nylig har fået et større facelift, byder som Mazda 6 på ret kontante køreegenskaber og benzinmotorer uden turbo. Dog med en mindre 1,8 liters motor med 147 hk, men Avensis er mindre støjende end Mazda 6. Prisen er dog højere – fra lige under 314.000 kr. med en lille 1,6 liters motor. Opel Insignia Sports Tourer er også en mulighed i firmabilklassen med en startpris på 321.000 kr. med 1,4 liter turbobenziner med 140 hk, men skal der flere kræfter under hjelmen eksploderer prisen til 450.000 kr. eller mere.
KONKLUSION
For: Friske køreegenskaber, udseende, pris.
Imod: Mindre plads end i de største i klassen, støjende udstødning.
Hvilkenbil siger:
Køreegenskaber, udseende, pladsforhold og brændstofforbrug stemmer, men Passat og Mondeo sætter standarden i klassen og slår Mazda6 på komfort frem for sport. Vi ender på fire store stjerner – ikke fordi Mazda 6 er blevet en dårligere bil, men fordi konkurrenterne er blevet bedre.
Fakta: Mazda6 Sky-Active G 2,0 Vision 165 hk
Vejl. pris, inkl. lev.: 364.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 16,7 km/l
Forbrug i test: 14,1 km/l
Længde/bredde/højde: 481/184/148 cm
Bagagerum: 522/1648 liter
Vægt: 1.305 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, benzin
Effekt: 165 hk/210 Nm
0-100 km/t: 9,1 sek
Topfart: 216 km/t
Særligt standard udstyr (Vision):
17” alufælge, dæktrykalarm, p-sensorer for og bag, automatisk nedblænding af bakspejl, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, to-zone klimaautomatik, multijusterbart læderrat, ratbetjent fartpilot med fartbegrænser, ratbetjent musikanlæg og telefon, 7″ touch-screen betjening, Bluetooth for telefonopkobling, USB- og aux-indgang, kørecomputer, multijusterbart førersæde med justerbar lændestøtte, højdejusterbart passagersæde, splitbagsæde med tre nakkestøtter, varme i forsæderne, Smart City Brake Support, Rear Vehicle Monitoring, Blind spot monitoring system, Rear cross traffic alert.
Metallak: 7.500 kr. (*Anslået af Hvilkenbil.dk)
Læs også tests af konkurrenterne:
Garvet Opel Insignia er stadig god
Kia Optima – seriøst bud i firmaklassen