Milano er navnet på den Alfa Romeo, som vi har ventet på i årevis. Den fås både som elbil og benzindrevet mildhybrid.
Stilheden omkring Alfa Romeo er knugende. Varmblodede og billedskønne italienske køremaskiner som 156, Giulietta, MiTo og Giulia er nærmest gledet ud i glemslen, og de seneste år har ikke budt på nyheder af betydning.
Den semistore SUV Tonale, der er en Jeep Compass i et velsiddende italiensk jakkesæt, har længe været den eneste model på mærkets danske hjemmeside. Den er dog tæt på at være en betydningsløs model, hvilket illustreres af, at dens danske 2023-salgstal var sølle 27 styk. Også selvom den ifølge samme hjemmeside skulle være en forførende begyndelse på en ny Alfa Romeo-æra.
Men måske – og forhåbentlig – er der mere begyndelse over Milano-modellen. En bil, der er “en hyldest til byen, hvor det hele begyndte for 113 år siden” og stedet, hvor “det hele starter igen med den nye Alfa Romeo Milano”, som der står på flammende rød Alfa-baggrund.
Med Alfas sportslige DNA vil italienerne – som de formulerer det – forvandle bykørsel til en ny oplevelse med den første Sport Urban Vehicle i mærkets historie.
Gårsdagens teknologi
Den kompakte SUV bliver Alfa Romeos første bil, der fås som ren elbil. Men det er med lånte fjer, hvilket selvfølgelig giver økonomisk mening. Med Milano trækker italienerne nemlig på stordrifts-ekspertisen under Stellantis-ejerskabet, der blandt mange andre også tæller Fiat, Maserati, Peugeot, Opel, Citroën, Chrysler og Jeep. Platformen hedder e-CMP2, og den står også under Milanos elektriske fætre Jeep Avenger, Fiat 600e og Peugeot e-2008.
Som bybil vil den lille italieners 54 kWh-store batteri være tilstrækkeligt for de fleste med en opgivet rækkevidde på 410 kilometer. Men som bil til længere strækninger og behov for lynladninger skinner det igennem, at den er baseret på gårsdagens teknologi. Den maksimale ladekapacitet er beskedne 100 kW.
Om kort tid kommer den nye Peugeot e-3008 med mere moderne og tidssvarende teknologi, to batteristørrelser på henholdsvis 73 og 98 kWh, en rækkevidde på op til 700 km og en ladekapacitet på 160 kWh.
Også en benzin-udgave
Standardydelsen i Milano er 154 hestekræfter, men i ægte italiensk ånd fås den også i en Veloce-udgave, hvor ydelsen er skruet op til 237 hk. Større større hjul og bremser samt opstrammet undervogn og mere markant design er også en del af pakken.
Milano er i modsætning til Jeep Avenger ikke kun en elbil. Den vil som Peugeot 2008 også kunne fås med en 3-cylindret 1,2 liters benzinmotor og mildhybrid-teknik. Det vil sige et 48 volts-batteri, der tillader begrænset kørsel på el.
Milano er med sine 417 centimeter ni cm længere end Jeep Avenger, men 13 cm kortere end Peugeot 2008.
Hvis Milano skal være startskuddet til en ny Alfa Romeo-æra, vil en konkurrencedygtig pris være et vigtigt skridt på vejen. Jeep Avenger koster fra 280.000 kroner, Peugeot e-2008 står i 310.000 kr., og den kinesisk ejede Volvo EX30 fås fra 274.000 kr.
Stellantis har bebudet, at Milano bliver den sidste Alfa Romeo-model med fossildrevet motor. Fra 2025 vil alle nylancerede modeller være elektriske, og fra 2027 vil Alfa Romeo udelukkende sælge fuldelektriske biler.
Leveringen af de første elektriske Milano-udgaver bliver i september. Et par måneder senere følger benzinmodellen.
Alfa Romeo Milano skal i øvrigt bygges på samme polske fabrik som Jeep Avenger og Fiat 600, og det har resulteret i protester fra Italiens erhvervsminister, Adolfo Urso. Han mener ikke, at man kan opkalde en bil efter den italienske by Milano, medmindre bilen er produceret i Italien. Urso mener faktisk, at det er forbudt ifølge italiensk lovgivning.