Batteripriser dykker hurtigere end forventet

batteripriser

De globale batteripriser rasler ned med rekord-fart. Fortsætter udviklingen, kan elbiler allerede i 2026 koste det samme som benzinbiler.

Priserne på batterier til elbiler fortsætter med at rasle ned i rekordtempo. Ifølge eksperter tyder stadig mere på, at elbiler allerede i 2026 vil koste det samme som benzinbiler. Vel at mærke uden tilskud.

Investeringsbanken Goldman Sachs kom først med denne vurdering. I en analyse i oktober fastslog Goldman Sachs, at batteripriserne stort set ville blive halveret fra 2023 til 2026. Ifølge investeringsbanken fra 149 til ca. 80 dollars på kWh – det svarer til et prisfald fra ca. 1.000 til 550 danske kroner. Goldman Sachs kaldte det en milepæl, ”hvor elbiler vil koste det samme at eje som fossilbiler i USA uden subsidier.”

20 pct. billigere på et år

Nu kommer erhvervsmediet Bloomberg frem til en lignende konklusion i deres årlige analyse af batteripriser.

Ifølge Bloomberg er de globale batteripriser faldet 20 pct. alene fra 2023 og frem til nu, 11 måneder inde i 2024.

Mediet er også enig med Goldman Sachs om årsagerne: Overkapacitet på verdens batterifabrikker, lavere priser på batteri-komponenter, udbredelse af billigere LFP-batterier og aftagende vækst i salget af elbiler.

”I løbet af de seneste to år har batteriproducenter aggressivt udvidet deres produktionskapacitet i forventning om stigende efterspørgsel på batterier til elbiler og energilagring. Lige nu er der tydelig overkapacitet med en evne til at fremstille 3,1 terawatt batterier globalt. Det er over to en halv gang mere end det årlige behov for litium-ion batterier i 2024,” skriver Bloomberg i analysen af batteripriser.

Grafen her viser udviklingen i batteripriser. Prisen består af prisen pr. celle og prisen for en komplet enhed. Tallet øverst angiver prisen i dollar pr. kWh. Kilde og grafik: BloombergNEF
For første gang under 100 dollar/kWh

Ifølge Bloomberg når prisen for 1 kWh ned på 115 dollars i år. Det er en gennemsnitspris, der også dækker batterier til lastbiler og energilagring. Kigger Bloomberg alene på batterier til elbiler, nåede den i år ned på 97 dollars pr. kWh. Det er første gang, at prisen går under 100 dollar-grænsen.

I Kina er prisen helt nede på 94 dollar pr. kWh, hvilket ifølge Bloomberg betyder, at der ikke længere er forskel i priserne på elbiler og fossilbiler i Kina. Bloomberg vurderer, at samme udvikling vil ramme andre markeder i løbet af kort tid.

Trump er en trussel

Som altid er der også risici, når man kigger i krystalkuglen. Blandt mulige forhindringer ser Bloomberg geopolitiske spændinger, der kan gøre det dyrere at udvinde sjældne metaller nogle steder i verden. Den kommende amerikanske præsident Donald Trumps trusler om højere told på kinesiske varer kan også få de globale batteripriser til at stige.

Omvendt vurderer Bloomberg, at løbende forbedringer af eksisterende teknologi og nye batterityper vil fortsætte med at presse de globale batteripriser. Alt andet lige bliver elbiler stadig billigere – det er kun et spørgsmål om tid, formentlig ganske få år – før elbiler er billigere end benzinbiler. Også uden nogen former for støtte.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here