BMW bygger om til ny elektrisk æra

bmw elbiler

BMW bruger næsten fem mia. kr. på at ombygge moderfabrikken i München til udelukkende at bygge elbiler. Sidste fossil-BMW ruller ud i 2027.

Hvis nogen stadig er i tvivl om, at fossilbilernes dage er talte, kan de passende tjekke denne nyhed fra BMW: Fra 2027 vil der udelukkende blive produceret elbiler på BMW’s ’moderfabrik’ hjemme i München.

Det tyske bilmærke er også kendt som ’den ultimative køremaskine’ og på mange måder indbegrebet af en højt respekteret tysk bilindustri, der i årtier har været toneangivende. Men BMW er også sindbilledet på, at samme industri har sovet tornerosesøvn, mens nye konkurrenter som Tesla og en skov af kinesiske start-ups har opbygget et forspring inden for elbiler.

Som de andre tyske bilmærker er BMW noget nølende kommet i gang med at fremstille elbiler. Bevares, den lille i3 fra 2013 var fantastisk, men også mest en højteknologisk prøveballon, som BMW næppe har tjent penge på. Siden har BMW sådan lidt halvhjertet lavet elektriske udgaver af eksisterende fossilbiler – med den store SUV iX som en kostbar undtagelse.

Frygt for ’tysk Nokia’

Resultatet er, at især Tesla men også kinesiske mærker som BYD i dag sælger langt, langt flere elbiler end de tyske bilmærker. Både brancheanalytikere og businessmedier taler om, at tysk bilindustri kan ende som Nokia, der var ledende inden for mobiltelefoner, men senere blev udkonkurrereret af de smartphones fra bl.a. Apple, der totalt dominerer markedet i dag.

Tyske Tornerose er dog vågnet og ved at gnide den værste søvn ud af øjnene. Hos BMW betyder det, at mærket nu investerer stort i at ombygge ’moderfabrikken’ hjemme i München til udelukkende at fremstille elbiler.

BMW har som altid et godt blik for mærkets historie. Den nye generation af elbiler hedder ‘Neue Klasse’, hvilket også var navnet på en ny serie af modeller fra 1962 (baggrunden).

Frem mod 2027 vil der både rulle elbiler og BMW’er med forbrændingsmotorer af det nye samlebånd. Men mod slutningen af 2027 er det slut med fossilbilerne, når fabrikken udelukkende skal spytte nye elbiler ud af hallerne. Til den tid forventer BMW, at hver tredje bil, som fabrikken fremstiller globalt, vil være fuldt elektrisk. I dag udgør elbiler 15 procent af BMWs ’output’.

Teknologispring

Satsningen indebærer også en opgradering af BMWs elbilsteknologi: I slutningen af 2025 lancerer BMW deres såkaldt ’neue klasse’, en elbil placeret på en ny, højteknologisk platform. Ifølge BMW vil den elektriske ’neue klasse’ sætte ”nye standarder inden for rækkevidde, opladning og pris.”

I første omgang er ’neue klasse’ en elbil på størrelse med BMWs kendte 3-serie og kommer også som en mellemstor SUV. Det er model, som BMW satser stort på. Udover den ombyggede fabrik i München skal den bygges på BMWs fabrikker i Ungarn, Kina og Mexico.

For BMW er der tale om et teknologispring, der for alvor skal bringe mærket ind i den elektriske tidsalder og indhente Teslas og andres forspring. Satsningen kommer på et tidspunkt, hvor andre tyske bilmærker som VW og Mercedes har svært ved at sælge så mange elbiler som forventet. Det skal derfor blive interessant at følge, om BMW rammer den rigtige timing i forhold til efterspørgsel, både på det tyske hjemmemarked og ude i verden.

Under alle omstændigheder gør ‘Bayerische Motoren Werke’ sig klar til en ‘neue Welt’, hvor der mange steder i verden slet ikke må sælges biler med forbrændingsmotorer fra 2035.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here