Volvo EX90 har været forsinket flere gange siden præsentationen for næsten to år siden. Nu forsinkes den elektriske topmodel igen-igen
Det skal åbenbart være en hård fødsel for Volvos nye, elektriske flagskib, kæmpe-SUVen EX90.
Oprindeligt lancerede Volvo bilen for næsten to år siden, i november 2022. Her tog Volvo også imod de første bestillinger, også fra danske kunder, selv om priserne på det tidspunkt var ukendte.
Siden er EX90 blevet forsinket af flere omgange. Udfordringen har været nogle af de samme software-problemer, der har drillet den mindre EX30.
I juli i år var priserne på plads, og det forlød, at de første biler ville blive leveret i Danmark i fjerde kvartal i år. Dog med den lille hage, at Volvo – meget lig lanceringen af EX30 – havde besluttet at levere de første biler med ufærdig software. De første EX90 vil derfor mangle en række funktioner, som efterfølgende bliver tilføjet ved hjælp af trådløse software-opdateringer. Også kendt som over the air opdateringer, hvor bilen ikke skal på værksted, men opdateres, mens den holder stille hjemme hos sin ejer.
Endnu ikke overblik
I starten af september forlød det så, at leveringerne af EX90 ville blive skubbet til begyndelsen af 2025.
Nu melder Volvo om yderligere forsinkelser.
”Vi har endnu ikke det fulde overblik, men det er korrekt, at der vil være biler, der forsinkes yderligere – og det gælder også biler til Danmark,” siger kommunikations- og marketingchef hos Volvo Danmark, Rikke Aagaard Petersen.
Mens den danske importør ikke kan sætte dato på, kan utålmodige danske Volvo-kunder få en indikation på, hvor længe de skal vente på deres nye i nabolandet Norge. Her siger den norske importør til motor.no, at man kan levere EX90 i første kvartal 2025 – altså mellem årsskiftet og 31. marts 2025.
Snart klar med datoer
I Danmark håber importøren snart at kunne melde datoer ud.
”Vi har indtil nu ikke sat dato på for leveringer, men det gør vi snart. Også for lancering hos de danske forhandlere, så kunderne kan komme ud at prøve bilen. Det ser vi frem til,” siger Rikke Aagaard Petersen.
Hun fortæller, at der er løbende dialog mellem forhandlerne og de kunder, der har bestilt en EX90.
”Nogle kunder er givetvis også sprunget fra, men det er ikke noget, vi har været ramt af i stor stil,” siger Rikke Aagaard Petersen.
Hun lægger vægt på, at kunderne ikke har betalt noget for at bestille EX90 – det har ikke været nødvendigt at lægge et depositum. Derfor vil kunderne heller ikke blive tilbudt kompensation for den stadig længere ventetid.
Du kan læse sidste nyt om Volvos nye topmodel her.