Explorer er Fords elektriske folkevogn

elbiler
Ford taber i øjeblikket store beløb pr. elbil. På billedet Explorer.

Ford er klar med sin første elbil baseret på VW-teknik. Navnet er Explorer, og den er i Danmark til årsskiftet til priser fra 340.000 kr.

Ford har fået travlt med at omstille til el. For godt to år siden lancerede Ford sin egen-udviklede Mustang Mach-e, men det stod hurtigt klart, at der var brug for mindre og billigere elbiler i programmet. Og dét i en fart. Ford valgte derfor den hurtige genvej ved at købe sig ind i VW’s såkaldte MEB-platform, der bl.a. er basis for biler som VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.

Nu afslører Ford resultatet – en elektrisk SUV, der teknisk må betegnes som en VW ID.4 iklædt et i øvrigt nydeligt Ford-karrosseri.

Med en bredde på 187 cm og en højde på 160 cm ser Explorer nærmest lav ud sammenlignet med andre SUVere.

Navnet er Explorer, og det er pudsigt. Dermed deler Fords folkelige elbil nemlig navn med en kæmpe-SUV, der er kendt og elsket i USA for sin enorme plads og kæmpe, benzinslugende motorer. Faktisk fås den meget amerikanske giga-SUV også herhjemme, men kun året ud, så der ikke optræder to modeller med navnet Explorer i Ford-programmet.

Til priser omkring en million kroner blev originalen heller aldrig specielt folkelig herhjemme. Anderledes kommer det garanteret til at gå for den elektriske afløser. Explorer ligner nemlig en bil, der tager den udmærkede VW ID.4 og gør den endnu bedre.

Mere kompakt end ID.4

Med en længde på 446 cm er Explorer noget kortere end ID.4. Det ses især i bagagerummet, der nøjes med en kapacitet på 450 liter. Akselafstanden på 277 cm er dog bevaret, og det giver masser af plads på begge sæderækker.

Så er der designet. Mens VW ID.4 dyrker et meget enkelt, moderne og næsten barnligt stilsprog, er Ford Explorer helt sin egen. Den fremstår bred og lav og mere dynamisk. Men også uden unødig pynt som tværgående lygtebånd eller andre markante LED-signaturer, der ellers er blevet mode for elbiler.

Kabinen i Explorer er helt anderledes end i VW trods det tekniske slægtskab.

Også indvendigt er det umuligt at se, at bilen er bygget på en VW-platform. Ford selv fremhæver – med venlig hilsen til VW – at der er masser af bløde overflader i Explorer-kabinen. Indretningen er også radikalt anderledes med et større display til speedometeret bag det nærmest firkantede rat. Midterkonsollen er domineret af en 15-tommer stor og lodretstående infoskærm, der endda kan vippes frem, så du kan komme til et stort opbevaringsrum bag skærmen.

En enkelt nisse flytter med

Teknisk er der tale om samme system som fra Mustang Mach-e, og det virker noget mere moderne end elektronikken i VW’s elbiler. Du får naturligvis navigation og der er trådløs opkobling til Apple Carplay og Android Auto, lige som flere kommandoer kan stemmestyres.

Midterkonsollen rummer 15 liter småting, herunder to 1,5 liters flasker og der er trådløs opladning af to mobiltelefoner.

Standardudstyret bliver omfattende med bl.a. adaptiv fartpilot, 19-tommer hjul og nøglefri adgang. Topudgaven – der er kun to varianter, Select og Premium – får detaljer som massage i førersædet og eldrevet bagklap.

Masser af plads i midterkonsollen – også til trådløs opladning af to mobiltelefoner.

Kun to steder vil kendere kunne se detaljer fra VW: Touchpanelet til styring af bilens lygter. Og – desværre – de blot to knapper til fire sideruder. Explorer arver altså unoden med, at man først skal vælge, om man vil betjene de forreste eller bagerste sideruder. Ærgerligt, at Ford ikke vil ofre en nævefuld dollars på at fikset dét irritationsmoment.

Kraftigere motorer

Til gengæld presser Ford flere kW ud af elmotorerne. Basismotoren trækker på baghjulene og yder det samme som i ID.4, altså 125 kW (170 hk). Men så skruer Ford kraftigt op for ydelsen i mellemmodellen, der også nøjes med baghjulstræk. Her er ydelsen hele 210 kW (286 hk), mens ID.4 nøjes med 150 kW (204 hk).

Øverst i programmet får Explorer to elmotorer, firehjulstræk og en samlet ydelse på 257 kW (350 hk), hvilket også er væsentligt mere end topudgaven af ID.4, GTX.

Ford lover en rækkevidde på ’op til 500 km’ og en ladetid fra 10-80 pct. på ca. 25 minutter. Det svarer næsten til ID.4 med det store batteri på 77 kWh, som vi formoder, at Explorer også har.

Der er kælderrum til fx ladekabel under bagagerummets gulv.

Priserne er endnu ikke klar, men den danske importør taler om priser fra omkring 340.000 kr. Det svarer til basisudgaven af VW ID.4, der dog kører med et mindre batteri på 52 kWh og har en mere beskeden rækkevidde på 359 km. Vi forventer, at det samme bliver tilfældet for Ford Explorer, så når importøren taler om priser fra 340.000 kr., skal du regne med, at det er for det lille batteri. Med længere rækkevidde og den mellemstore motor nærmer vi os snarere 400.000 kr.

Alt det ved vi mere om til september, når du kan bestille Explorer hos din forhandler. De første kunder kan forvente at få leveret deres biler op mod årsskiftet.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here