Fransk familiebil får plads til syv og lang rækkevidde

peugeot e-5008

Klassens længste rækkevidde og markant design skal gøre Peugeot E-5008 til storfamiliens foretrukne el-SUV. Dansk lancering i efteråret.

Peugeot er for alvor kommet i gear med nye, elektriske modeller. Umiddelbart efter offentliggørelsen af attraktive priser på den kompakte SUV E-3008, følger det franske mærke op med afsløringen af den større udgave til syv personer, E-5008.

Teknisk er der tale om samme bil. Platformen er bare forlænget med 25 centimeter, og det giver plads til en tredje sæderække og dermed syv siddepladser i E-5008. Ifølge Peugeot fordobler de ekstra centimeter også bagagerummet med alle sæder oppe i forhold til den gamle 5008. Samtidig lover Peugeot god plads på alle tre sæderækker – det sørger en generøs akselafstand på 2,8 meter for.

E-5008 står på samme platform som E-3008, men er 25 cm længere og har plads til syv.
Lettere adgang

Ind- og udstigning skal også være lettere. Gulvet er helt fladt, og med et enkelt greb kører du både det midterste sæde frem og tilter det forover, så det bliver nemmere at komme ind på tredje sæderække. Midterste sæderække kan justeres i længden, og ifølge Peugeot kommer du ikke til at vippe 2. sæderække ned i de bagerste passagerers knæ, når du sætter det midterste sæde på plads. Det lyder som en velkommen feature, der kan reducere konfliktniveauet i storfamilierne…  

Oppe foran kan familieoverhovederne glæde sig over en futuristisk førerplads. Nyeste udgave af Peugeots i-Cockpit byder på fuld digital instrumentering. Enten med to skærme på hver 10 tommer i basisudgaven Allure eller med én, 21-tommer bred og buet ’widescreen’ i dyrere udgaver. Som altid er skærmene placeret over et lille rat, der har fået nye knapper, der kræver tryk for at aktivere kommandoerne. Dermed undgår du fejlbetjening, der kan være et problem med de touch-sensitive knapper, som sidder i mange moderne elbiler.

2. sæderække er delt 40:20:40 og kan længdejusteres i forholdet 60:40.

Udover tryk på den centrale skærm kan du også betjene bilen ved hjælp af såkaldte ’toggles’ – 10 programmerbare genvejstaster i midterkonsollen eller ved hjælp af stemmestyring. Senere udvides systemet med kunstig intelligens, der skal forbedre brugeroplevelsen. Trådløs Apple Carplay og Android Auto bliver standard.

Op til 660 km

Udvendigt er det hele pakket ind i omtrent samme design som den mindre E-3008. Det vil sige med en markant front med Peugeots efterhånden ikoniske tredelte kørelys, der kan minde om ridserne efter tre løve-kløer. Største forskel ses bagfra, hvor E-5008 er mere almindelig med næsten lodret bagklap, der både skal give plads til den tredje sæderække og øge bagagerummet.

E-5008 får samme batteri og motorer som sin mindre søsterbil. Det vil sige et batteri på enten 73 eller 98 kWh og forhjulstræk med enten 157 kW (210 hk) eller 170 kW (230 hk). I den større E-5008 giver det en WLTP-rækkevidde på henholdsvis 500 og 660 km. Har du brug for flere kræfter, kommer der også en udgave med to motorer og en samlet ydelse på 240 kW (320 hk). Rækkevidden for denne udgave kender vi endnu ikke.

Kabinen er gjort indbydende med bl.a. stof på instrumentpanelet og detaljer i aluminium. Den store 21-tommer skærm er standard i topudgaven GT.

Ladekapaciteten er også identisk med E-3008: 11 kW vekselstrøm, der kan øges til 22 kW mod merpris og op til 160 kW jævnstrøm i en lynlader. Ifølge Peugeot er det muligt at lade fra 20 til 80 pct. på en halv time.

Hjemmelavet – sådan da

Peugeot gør meget ud af at fortælle, at deres elbiler bygges i Frankrig – og at det også gælder batterierne. Sammen med Mercedes og den franske energigigant Total fremstiller Peugeots moderkoncern, Stellantis, batterier i den nordfranske by Douvrin. Det kan vise sig at blive en fordel, hvis EU gør alvor af truslerne om at pålægge kinesiske elbiler og måske også komponenter øget toldafgift. Produktionen er dog endnu ikke oppe i gear, så til at begynde med bliver det faktisk kinesiske BYD, der leverer batterier til E-5008.

Klar i efteråret

Mens E-3008 er i Danmark i juni, må storfamilierne med større pladsbehov vente til efteråret, før E-5008 når frem til de danske Peugeot-forhandlere. Af samme grund kender vi endnu ikke de danske priser. Et kvalificeret bud er, at den tredje sæderække skal koste mellem 25.000 og 40.000 kr. ekstra. Det vil sige priser fra 355.000 – 370.000 kr. for en E-5008 med Allure-udstyr, 157 kW og forhjulstræk.

Fakta: Peugeot E-5008

Længde/bredde/højde: 479/189/169 cm
Akselafstand: 280 cm
Bagagerum 5/7/ingen sæder: 748/259/1.815 liter
Motorer: Forhjulstræk med 157 kW (210 hk) eller 170 kW (230 hk)
Firehjulstræk med 237 kW (320 hk)
Batteri: 73 eller 98 kWh
Rækkevidde: 500 til 660 km WLTP
Opladning AC/DC: 11 eller 22 kW, 160 kW
Udvalgt udstyr
Allure:
Nøglefri betjening, bakkamera, 19” alufælge, i-Connect med navigation.
GT: Sort tag, 20” alufælge, matrix LED forlygter, eldrevet bagklap, udvidet i-Connect, panoramic i-Cockpit.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here