Mercedes bryder 700 km grænsen

700 km
Ny luksus elbil udfordrer Tesla og får markedets foreløbig længste rækkevidde. Mercedes EQS, der er en elektrisk S-klasse, når 700 km pr. opladning.

Forestil dig en tur fra Kolding til Amsterdam uden at tanke bilen eller lade den op. Det bliver snart virkelighed, hvis man skal tro de seneste meldinger fra Mercedes-Benz: Tyskernes kommende elbil, den luksuriøse EQS sedan, vil kunne klare over 700 km på en opladning. Altså strøm nok til en tur fra Trekantområdet til den hollandske hovedstad.

Nyheden blev afsløret på et generalforsamlingsmøde, der blev afholdt online på grund af Covid-19-pandemien. Her bekræftede Daimler-koncernens øverste chef Ola Källenius, at produktionsversionen af EQS vil have en rækkevidde på over 700 kilometer. Efter planen lanceres den i 2021.

Holder det stik, bliver Mercedes EQS elbilen med markedets længste rækkevidde. Lige nu holdes den ’titel’ af Tesla S Long Range, der er opgivet til at klare 610 km på en fuld opladning efter WLTP-normen.

Det vil dog langt fra være alle forundt at anskaffe sig den langtrækkende Mercedes. Udenlandske medier gætter på startpriser for den store elektriske limousine på mellem 80.000 pund og 96.000 dollars – svarende til omkring 650.000 kr. Hvad de danske priser bliver, må vi vente at se, men Tesla S Long Range koster fra 721.300 kr., og mon ikke Mercedes vil forsøge at ramme et prisleje deromkring.

Udviklet til el

Mercedes EQS får ikke bare en høj pris men bliver også en stor størrelse et sted mellem E-klassen og S-klassen. EQS skal bygges på en dedikeret elbils-platform, MEA2, der er designet med et helt fladt gulv i kabinen. Med god plads til batterierne under gulvet, kan EQS blive endog meget rummelig.

SUV’en Mercedes EQC 400 til priser fra 630.00 kr. klarer til sammenligning blot op til 445 km på en opladning. Batterikapaciteten bliver altså væsentligt forøget i EQS.

Præstationerne bliver til gengæld nogenlunde som i Mercedes EQC 400, der yder 408 hk og 760 Nm leveret af to elektriske motorer – en på hver aksel. Der er også planlagt en kraftigere udgave af EQS med 470 hk. Ifølge magasinet AutoCar forventes der også en AMG-udgave med over 600 hk i 2022.

EQS, der går under det interne ’kodenavn’ V297, bliver efter planen Mercedes’ femte elbil. Dermed er Mercedes godt på vej til at nå målet om at have ti elbiler på programmet i 2022.

[email protected]

14 Kommentarer

  1. I skriver det er Mercedes femte elbil, kunne være fedt med en liste over de andre, da i selv kun nævner EQC. Hvad er de 3 sidste?

    • Hej Aron. Vi kender endnu ikke de præcise modeller – Mercedes har blot sagt, at de vil have 10 selvstændige elbiler i 2022 – og syv ved udgangen af 2021. Med venlig hilsen, Jens Velling, Hvilkenbil.

      • Det var et godt spørgsmål, men der var ikke noget svar på hvilke 5 el biler I mener de har lavet so far.
        Mvh
        Carsten

        • Hej Carsten. Mercedes har indtil nu kun lavet to elbiler; EQC og EQV. De øvrige elbiler, der henvises til, kommer senere. udover EQS har Mercedes endnu ikke annonceret specifikke modeller. Bh Jens Velling, Hvilkenbil.

  2. Den får ikke markedets længste rækkevidde. Bilen er slet ikke kommet ud. I ser på hvad der efter planen kommer ud i 2021, og i den sammenhæng, så får Mercedes EQS ikke den længste rækkevidde. I 2021 kommer Tesla med deres nye Roadster med over 1000 km rækkevidde og Cybertruck med 800 km rækkevidde. Bare lige for at få det på det rene.

    Yderligere: 96.000 dollars er ca. det en Tesla Model S Performance koster i USA. I Danmark ligger den til 880.000 kr. inklusiv moms og bilafgifter, så det er nærmere det prisleje Mercedes EQS kommer til at ligge i. Altså får den ikke en pris under Tesla Model S long range (som i øvrigt starter i 720.000 kr. og ikke 650.000 kr. i DK) eller for den sags skyld en Cybertruck, der har en forventet pris på 650.000 kr i DK for 800 km rækkevidde.

    • Hej, du har ret i dine betragtninger – og vi har derfor ændret prisen på en Tesla Model S Long Range. Vi får se, hvem der kommer først – Tesla har jo en historie med ikke altid at overholde egne deadlines, så måske når Mercedes EQS at være elbilen med længst rækkevidde – i hvert fald indtil Tesla lancerer de modeller, som du nævner her 🙂 Tak for dine korrektioner. Med venlig hilsen, Jens Velling, Hvilkenbil.

      • Men du mener Mercedes leverer elbiler til annonceret tidspunkt? EQC var voldsomt forsinket, ligesom det nærmest er umuligt at se en i gadebilledet. Men den er alle vegne i medierne og på PR stunts.

        • Hej Jess. Det er nok mest fair at sige, at både Tesla, Mercedes og mange andre elbil-producenter ofte er kommet med ganske optimistiske lanceringsdatoer 🙂 Det er måske heller ikke så vigtigt – for forbrugerne er det afgørende, at de elbiler, som de investerer i, fungerer bedst muligt. Med venlig hilsen, Jens Velling, Hvilkenbil.

    • Hej Michael. Det ved vi ikke, for Mercedes har endnu ikke oplyst ladekapaciteten for den kommende EQS. Bh Jens Velling, Hvilkenbil.

  3. En standard Mercedes S koster 2 mill. kr., mens en elektrisk Mercedes S forventes at koste under 1 mill. kr.
    Det er da et meget spændende aspekt. EQS bliver helt sikkert et highlight, når den ankommer.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here