Tre på toppen i ny crashtest

Avancerede nødbremsesystemer, der bl.a. bremser for fodgængere, udløser stjerneregn i crashtest af Alfa Giulia og søsterbilerne Seat Ateca og VW Tiguan.

Automatiske nødbremsesystemer – også kaldet AEB for Automatic Emergency Brake – er en af de største forbedringer af bilernes sikkerhed i mange år – og de bedste af dem præmieres fra i år i den anerkendte Euro NCAP crashtest.

Det udløser stjerneregn i den nyeste NCAP-test. Her har den fælleseuropæiske crashtest-organisation testet tre biler, der alle har seneste udgave af de automatiske nødbremser som standard. Hvor de første af slagsen kun virkede ved hastigheder mellem 5 og 30 km/t, virker de nye også ved typisk landevejsfart og kan samtidig ‘opdage’ og bremse for bløde trafikanter som fodgængere og cyklister.

Alfa Giulia får karakteren 98 pct. i voksenbeskyttelse - et virkeligt flot resultat.
Alfa Giulia får karakteren 98 pct. i voksenbeskyttelse – et virkeligt flot resultat.

”Der er ingen tvivl om, at udviklingen inden for AEB-systemer de kommende år vil øge sikkerheden for forgængere markant. Vi ved fra analyser af trafikuheld med bløde trafikanter i Tyskland og Storbritannien, at hvert femte uheld kunne være undgået, hvis bilen havde haft fodgænger-nødbremse. Derfor kan man også undre sig over, at systemerne er fuldt afgiftsbelagt i Danmark. Det er ikke noget, der gavner trafiksikkerheden,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, til fdm.dk.

Effektiv passagerbeskyttelse
Men det er ikke bare AEB-bremserne, der udløser topkarakterer til de tre testede biler. Alfa Giulia samt søsterbilerne Seat Ateca (billedet) og VW Tiguan imponerer nemlig alle med usædvanligt god beskyttelse af passagererne i crashtesten. Uanset om bilerne rammer muren med 40 procent eller hele fronten eller bliver vædret fra siden, viser de sig at være usædvanligt sikre. Euro NCAP angiver sikkerheden for voksne passagerer til 93 pct. i Seat Ateca, 96 pct. i VW Tiguan og hele 98 pct. i Alfa Giulia.

Det er rekordhøje bedømmelser, og sammen med de effektive AEB-bremser udløser det topkarakteren fem stjerner til alle tre biler.

Udover voksensikkerhed og sikkerhedsudstyr bedømmes bilernes evne til at beskytte børn på bagsædet og fodgængere ved påkørsel. Også her klarer Alfa Giulia, Seat Ateca og VW Tiguan sig godt.

VW Tiguan benytter samme teknik og platform som Seat Ateca, men klarer sig endnu bedre i den nye Euro NCAP crashtest.
VW Tiguan benytter samme teknik og platform som Seat Ateca, men klarer sig endnu bedre i den nye Euro NCAP crashtest.

Læs mere på www.euroncap.com

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here