EU-kommissionen er på vej med forslag, der skal fremtidens biler langt mere sikre – blandt andet ved at gøre op til 11 forskellige aktive sikkerhedsassistenter obligatoriske om få år.
0 trafikdræbte i Europa i 2050.
Sådan lyder EU’s såkaldte ’vision zero’ målsætning for fremtidens trafik i det europæiske fællesskab. En flot målsætning, som EU-kommissionen nu vil løfte fra skåltale til virkelighed: For nylig fremsatte kommissionen en række konkrete forslag til, hvordan man kan nå målet om ingen dræbte i trafikken i 2050.
Med erfaring fra den skrappe Euro NCAP crashtest, der har spillet en stor rolle for at gøre biler med sikre, ønsker kommissionen at skærpe kravene til bilproducenterne yderligere. Moderne biler skal nok en gang være mere sikre at køre galt i, men endnu vigtigere bliver det helt at undgå ulykker.
Her kommer moderne teknologi i form af såkaldte sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse og vognbaneassistent ind i billedet. EU-kommissionen foreslår, at nye biler om ganske få år skal være standardudstyret med hele 11 assistentsystemer som standard. Blandt de teknologier, der kan blive gjort obligatoriske er automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, der virker ved høje hastigheder, aktiv vognbaneassistent, der hjælper til med at holde kursen, advarsel mod biler i den blinde vinkel og bag bilen, bakkamera og sensorer, der opfordrer døsige chauffører til at tage en kaffepause. Aktiv fartpilot, der selv kan holde afstand til forankørende, forventes også at komme på EU-kommissionens ønskeliste.
Hvornår det sker er endnu usikkert, men det kan ske så tidligt som 2021.
Ifølge EU-kommissionen sker ni ud af ti ulykker menneskelige fejl. Assistentsystemer, der kan forhindre eller reducere virkningerne af fejl, er altså en effektiv måde at forbedre sikkerheden på. EU-kommissionen forventer da også at kunne redde flere end 7.000 menneskeliv på de europæiske veje frem mod 203, hvis forslagene bliver til virkelighed.
FDM frygter dyrere biler
Den danske bilklub FDM ser positivt på forslaget:
”Fra Euro NCAP-test og internationale erfaringer og undersøgelser ved vi, at de nye sikkerhedssystemer gør en afgørende forskel. Både for bilisterne, men også for bløde trafikanter som fodgængere og cyklister. Derfor kan vi kun bifalde, at man fra EU’s side nu vil stille krav om mere sikkerhedsudstyr i nye biler,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk til fdm.dk.
FDM finder det dog problematisk, at de høje, danske bilafgifter vil gøre mere sikre biler dyrere for forbrugerne:
”At gøre sikkerhedsudstyret obligatorisk, er den mest effektive måde at udbrede teknologierne til forbrugerne. For danske bilkøbere vil det dog betyde, at bilerne bliver dyrere, da vi i Danmark har en værdibaseret registreringsafgift på nye biler og dermed afgift på sikkerhed. Derfor illustrerer forslaget endnu en gang, hvorfor man bør sænke og omlægge afgifterne. At vi i Danmark har afgifter på sikkerhedsudstyr, giver ingen mening, forklarer Torben Lund Kudsk.”
Ud over at foreslå mere sikkerhedsudstyr i bilerne, ønsker EU-kommissionen også at kortlægge Europas farligste vejstrækninger for at gøre dem mere sikre. Til sammen kan de to initiativer frem mod 2030 redde flere end 10.000 liv og 60.000 svært tilskadekomne.