Trods Better Place konkurs og tøvende konkurrenter har BMW store forventninger til mærkets første elbil, BMW i3. Forhåndsinteressen for BMWs ”gamechanger” er da også enorm.
Elbilens gennembrud lader vente på sig. Verdens største bilproducent, Toyota, tøver, elbiloperatøren Better Place er gået konkurs, og der er stadig problemer med batteriernes rækkevidde. Men i Bayern er der masser af gnist i både batterier og forventninger: BMW ser frem til verdenspremieren på mærkets første elbil på septembers biludstilling i Frankfurt, den avancerede BMW i3.
Ifølge fabrikken har mere end 100.000 potentielle købere nemlig skrevet sig op til en første prøvetur – og et ”betragteligt antal” har endda betalt et depositum for at blive blandt de første købere, skriver branchebladet Automotive News Europe.
”Vi er overbeviste om, at BMW i3 vil forandre kundeefterspørgslen mod flere elbiler, fordi vi vil være med til at forme noget af elbil-teknologien,” siger BMWs salgsdirektør, Ian Robertson, til bladet.
Robertson forventer, at BMW i3 bliver en såkaldt ”gamechanger” inden for elbiler – altså en model, der for alvor vil få flere bilkøbere til at vælge en elbil i stedet for en konventionel bil med forbrændingsmotor.
Sammen med modeller som Nissan Leaf og Renault Zoe bliver BMW i3 nemlig blandt de første, der fra starten er udviklet til at være en elbil – og altså ikke blot er en almindelig bil, der er blevet udstyret med elmotor og batteri.
Hvad angår præstationer ligner BMW i3 dog endnu ikke noget gennembrud. Rækkevidden på en opladning er de traditionelle 150 km, der har vist sig at være en udfordring for salget af elbiler som Renault Fluence og Nissan Leaf.
BMW i3 kommer dog også i en spændende ladehybrid-udgave, hvor en 2-cylindret motorcykelmotor træder til, når batteriet løber tør for strøm. Det øger rækkevidden til lidt mere end 300 km på en fuld opladning og optankning. Prisen stiger dog – og BMW i3 ser i forvejen ud til at blive relativt dyr: BMW selv taler om priser, der svarer til BMWs egen 3-serie. I Danmark vil en ren el-drevet i3 dog slippe for afgift, og det kan tyde på priser omkring en kvart million kr.
Ifølge Ian Robertson står batteriteknologien dog overfor et teknisk tigerspring, der kan give elbilen det endelige gennembrud. Til Automotive News siger han:
I løbet af de næste 3-4 år vil vi se mere udvikling af batteriteknologien, end vi har set de sidste 100 år.”