Fra NEDC til WLTP: Op til 80 pct. af alle bilmodeller får højere priser, når den nye WLTP-norm for brændstofforbruget træder i kraft 1. april, vurderer eksperter. Det kan øge bilsalget her og nu.
Der er ikke meget ’business as usual’ på bilmarkedet i disse tider. Fra 1. april vil priserne sandsynligvis stige for op til otte ud af ti bilmodeller på markedet. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Det skyldes de skærpede miljøkrav, der trådte i kraft pr. 1. september i fjor. Kravene betyder, at bilernes brændstofforbrug nu skal opgøres efter den nye mere realistiske WLTP-norm, der afløser NEDC-normen. Bilimportørerne har i en kort overgangsperiode måttet bruge den såkaldte NEDC2-norm, som er et teoretisk beregnet tal for omregning fra NEDC til WLTP.
Fra 1. januar 2019 skal bilimportørerne dog angive WLTP-normen, og fra 1. april 2019 beregnes afgifter – og dermed bilernes priser – ud fra denne. Derfor ændrer priserne på nye biler sig.
Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i det politisk-økonomiske sekretariat hos FDM, forklarer baggrunden.
”Man har haft et teoretisk tal for brændstofforbruget i en overgangsperiode. Her har nogle af bilmodellerne været overkompenseret og andre underkompenseret. Fra 1. april får man et brændstofforbrug, der beregnes efter en metode, som er mere kompliceret, men også mere præcis. Det er noget, som især slår igennem, når vi har et værdibaseret afgiftssystem som i Danmark,” siger Torben Lund Kudsk til Jyllands-Posten.
Fremover beregnes afgifter også efter det specifikke udstyr og brændstofforbrug på hver individuel model frem for en mere generel beregning.
70-80 pct. vil stige
Jan Lang, som er analytiker ved Bilbasen, vurderer, at 70-80 pct. af bilerne vil stige i mindre eller større omfang, mens resten vil falde i pris eller være stort set uændrede. Samtidig forventer han, at der vil komme et øget salg op mod deadline 1. april, ligesom vi har set det ved de tidligere afgiftsændringer, hvor bilkøberne afventer, hvis der er usikkerhed om priserne, og så køber før en forventet prisstigning.
”Bilerne vil stige mere, end de vil falde. Priserne vil dog ikke eksplodere. Alligevel vil der komme et større salg frem mod 1. april, hvor man forventer, at priserne stiger. Vi ved dog ikke, om importørerne laver kampagner før eller efter datoen,” konstaterer Jan Lang, som også påpeger, at det altid er en god idé at høre, om man kan få et godt tilbud på den nye bil.
Torben Lund Kudsk fra FDM peger på, at markedet ofte retter sig ind, og at prisændringerne ikke skal tages for mere, end de er.
”Bilpriser kommer jo i metermål som elastikker. De fastsættes i et meget konkurrencepræget marked, og der er klar indbygget markedsføring i, om de sættes op eller ned,” siger Torben Lund Kudsk til avisen.
Derfor kan der meget vel alligevel kom kampagner med helt nye – og måske lavere – priser på visse modeller efter 1. april.
FAKTA: Eksempler på prisstigninger
Hos Volkswagen, landets bedste sælgende bilmærke, stiger de mindste Up-modeller en halv snes tusinde kr., så den billigste Up nu starter fra 102.000 kr., mens Poloer stiger fra 8.000-18.000 kr. Golf stiger 13.000-18.000 kr. Touran 9.000-19.000 kr. T-Roc 4.000-13.000 kr. og Passat 5.000-14.000 kr.
Den nye Ford Focus stiger for en række modellers vedkommende med 7.000 kr., bl.a. den populære 1,0 Titanium.
En Skoda Octavia Combi 1,0 Style DSG stiger med små 14.000 kr.
Kilde: Jyllands-Posten
FAKTA: De nye miljøkrav påvirker bilpriserne
Fra 1. september i fjor har bilernes brændstofforbrug skullet opgøres efter den nye WLTP-norm, der afløser NEDC-normen. Bilimportørerne har i en kort overgangsperiode måttet bruge den såkaldte NEDC2-norm, som er teoretisk beregnet, hvor NEDC omregnes til WLTP.
Fra 1. januar 2019 skal bilimportørerne dog angive WLTP-normen, og fra 1. april 2019 beregnes afgifter og dermed bilernes priser ud fra denne. Derfor kommer justeringerne af priserne.
Det gælder også den grønne ejerafgift. Men ved hjælp af en omregningsfaktor vil den være uændret for bilejerne.
Læs også: EU vil skærpe krav til bilers CO2-udslip