21 biler vil være Årets Bil i Danmark 2024

årets bil

Asiatiske elbiler dominerer feltet af kandidater, der dyster om titlen Årets Bil i Danmark 2024. 15 af 21 biler er elektriske – 16 fra Asien.

To tendenser træder krystalklart frem, når man kigger på de 21 biler, der er nomineret til at dyste om titlen som Årets Bil i 2024: Hele 15 af bilerne er rent elektriske elbiler, der drives af batterier – og 16 af dem fremstilles i Asien.

Dermed er blot fem af bilerne fra Europa. Og af dem sælges blot en enkelt – VW ID.7 – udelukkende som elbil, mens de fire øvrige – BMW i5, Jeep Avenger, Peugeot 408 og Renault Austral – også fås med enten benzin, diesel eller hybridmotor.

På den måde giver årets kandidater også et ret præcist billede af udviklingen i bilindustrien lige nu. Japanske og særligt koreanske og kinesiske bilproducenter er langt fremme med elbiler, mens de velkendte og traditionsrige europæiske bilmærker endnu ikke for alvor har sluppet de gode gamle benzin- og dieselmotorer. Om det er et klogt valg, tænker man nok allerede lidt over i hjørnekontorerne i München, Wolfsburg, Paris og andre bilhovedstæder i Europa.

Otte biler fra Kina

En tredje spændende tendens er, at der optræder hele otte kinesiske biler i feltet. De er alle fuldt elektriske og bærer navne, som vil være totalt ukendte for mange danskere. Mindst ukendt er nok BYD – det står for Build Your Dreams – der næstefter Tesla er verdens største producent af elbiler.

BYD deltager med hele tre biler; den kompakte, men rummelige og prisbillige Dolphin, der til 235.000 kr. kan blive et folkeligt gennembrud for elbiler herhjemme. Den mellemstore SUV Atto, der netop er sat 50.000 kr. ned, kommer også ind i markedet, hvor mange danskere kan være med. Og endelig sedanen Seal, der med moderne teknik og priser fra 350.000 kr. er en direkte udfordrer til Teslas storsælgende Model 3.

Mindre kendt er kæmpe-SUV’en Hongqi E-HS9. Til gengæld glemmer du den ikke lige med det første, når du ser den. Designet kan bedst beskrives som en mellemting mellem en Range Rover og en Rolls-Royce, så det kinesiske slagskib er ikke for de generte.

21 bliver til 7 finalister

Mere diskret er Nio ET5 og Nio EL6 samt Xpeng P7 og Xpeng G9. Her er tale om to relativt nye bilmærker fra Riget i midten, der også vil udfordre Tesla på både teknologi, præstationer og – i nogen grad – pris.

Det skal blive spændende at se, hvordan juryen af flere end 20 danske motorjournalister bedømmer de mange, nye kinesiske bilmærker. Særligt for et nyt og mere eller mindre ukendt bilmærke, kan det være en afgørende blåstempling at køre med titlen som Årets Bil i Danmark.

Sidste år vandt VW titlen med den elektriske ID.Buzz. I år kniber det mere med oplagte favoritter. Det kunne måske være Jeep Avenger, der kommer med en titel som Årets Bil i Europa i bagagen. Den aerodynamiske og særdeles effektive Hyundai Ioniq 6 (billedet) ser også spændende ud.

Kåringen finder sted efter et længere udskillelsesløb. 10. og 11. oktober testes alle 21 kandidater på og omkring Jyllands-Ringen. Umiddelbart herefter udpeges syv biler til finalen. Herefter har juryen en god måned til yderligere tests og overvejelser, inden den endelige vinder kåres sidst i november.

21 kandidater til Årets Bil i Danmark 2024

BMW i5
BYD Dolphin
BYD Atto 3
BYD Seal
Honda CR-V
Honda e:Ny1
Hongqi E-HS9
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Kona
Jeep Avenger
Kia EV9
Lexus RX
Nio ET5
Nio EL6
Nissan X-Trail
Peugeot 408
Renault Austral
Toyota Prius
VW ID.7
Xpeng P7
Xpeng G9

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here