40, fed og slet ikke færdig med BMW 3-serie…

BMW solgte stærkt i Danmark i 2013. 3-serien står for halvdelen af mærkets salg herhjemme.

Hvilkenbil’s redaktør, Jens Velling blogger om den perfekte bil. Der er mange kandidater og 6. generation af BMW 3-serie er én af dem. Det har noget med alder at gøre…

Hvad er den perfekte bil? Alle, der skriver om biler, kender spørgsmålet. For vi har jo prøvet så mange og derfor må vi da let kunne svare: ”Ja, nu skal du høre, jeg har snart testkørt 1.000 biler og den bedste var helt klart…”  Jens_Velling_FBS8745

Her går jeg som regel i stå. For som med alle andre vigtige ting her i livet findes der sjældent et enkelt svar. Det kommer jo an på så meget: Hvor mange penge har du, hvor meget plads har du brug for, er du til komfort eller sport osv. Og selv den mest nøgterne udredning ender alligevel med at blive et spørgsmål om personlig smag.

Men jeg prøver alligevel. Der findes en håndfuld biler, der kandiderer til titlen verdens bedste. I hvert fald i hver deres prisklasse. Og lad mig straks advare – jeg er snusfornuften selv, når det handler om biler, så vi dribler uden om uopnåelige drømme fra Bugatti og Bentley. Du – og jeg – har alligevel ikke råd, så hurtigt videre til mere jordnære muligheder.

Blandt dem finder vi BMW 3-serie. Ingen overraskelse dér, den holdning deler jeg med andre bilskribenter verden over. Det er der mange gode grunde til. Først og fremmest er BMW 3-serie så tilpas kompakt og økonomisk overkommelig – om ikke andet som brugt – at mange af os har plads til den, både i carporten og husholdningsbudgettet. Dernæst er den indbegrebet af tysk grundighed, når det gælder kvalitet – BMW ligger konsekvent i top, når det gælder pålidelighed. Endelig er BMW’s varemærke fremragende køreegenskaber, så 3-serie tiltaler i særlig grad feinschmeckere, der nyder at køre bil.

Så langt så godt.

Tidligere 3-serier var ikke desto mindre nogle lumske sataner med deres 50-50 vægtfordeling, baghjulstræk og absolut ingen antiskrid. Det kom der styr på i 4. generation og siden har bayrerne finpudset konceptet.

I dag er vi nået til 6. generation af 3-serien, der efterhånden er pænt stor, halvtung og ganske magelig. 3-serien anno 2013 er blevet en midaldrende livsnyder, der har lagt de værste drengestreger bag sig. Den minder med andre ord i betænkelig grad om undertegnede – og det er selvfølgelig præcist derfor, 3-serien er helt i top på min aktuelle favoritliste over de bedste biler.

For 10 år siden ville jeg brokke mig over, at den nye 3-serie ikke styrer med samme kirurgiske præcision som forgængeren. Om 10 år vil jeg sikkert klage over den alt for lave kørestilling, der får ryggen til at knage faretruende, når jeg stiger ud af bilen. Men lige nu er 6. generation af BMW 3-serie som skabt til mig og andre bilentusiaster midt i 40erne.

Vi sætter nemlig pris på det gyldne kompromis mellem komfort og sport, det sportsligt klassiske design og BMW’s brand, der er lidt frækkere end pæne Audi’s, finere end folkelige Folkevogns og mere ungdommeligt end spidsborgerlige Mercedes. Lad så være, at jeg dårligt kan kaste en halv million efter en bil og derfor sværmer for kvalitet-til-(lav)prisen mærker som Kia og Skoda, det er anden historie.

Pointen er, at det er umuligt at kåre verdens bedste bil – det vil altid afhænge af ejeren. Men BMWs 3-serie er blandt de bedste bud på en bil, der – uanset pris – byder på en af verdens bedste køreoplevelser. Den er ikke perfekt, f.eks. kunne de 4-cylindrede dieselmotorer bruge en tur på opdragelsesanstalt, men grundlæggende lever 3-serie op til løftet om at være den ultimative køremaskine.

Læs test her:
BMW 320d Touring
BMW 316d sedan

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here