Tilløbet har været langt, coronakrise og tekniske problemer har medført forsinkelser – men nu sker det: Antallet af elbiler eksploderer nærmest.
40 nye elbiler frem mod årsskiftet 2021-2022. Sådan er udsigterne ifølge en undersøgelse, som Motor, FDM’s medlemsblad, har udarbejdet (se den komplette liste nederst i artiklen).
Hyundai, Nissan, Renault og Tesla har længe været i stand til at levere elbiler til køberne. Senest er Kia samt kinesiske MG og Maxus blevet fuldt leveringsdygtige, men for en række mærkers vedkommende har det knebet gevaldigt.
Nu ser det imidlertid ud til, at køberne af andre mærker kan se frem til at få deres elbiler.
Franske PSA kan fra september levere de elektriske udgaver af Peugeot 208 og dens højbenede bror, 2008. Derimod er 208-fætteren Opel Corsa-e ifølge FDM’s oplysninger udskudt på ubestemt tid. Corsa-e synes således at blive overhalet af en elektrisk Mokka, der ventes i foråret 2021. At Corsa-e lader vente på sig, skyldes muligvis, at PSA ikke vil kannibalisere i egne rækker og risikere, at det vigtige salg af e-208 kommer til at halte, hvis der fra begyndelsen også er mulighed for en konkurrencedygtig tysk løsning.
Fra samme koncern er Citroën ë-C4 klar samtidig med Mokka-e.
Tvivlsomme mikrobiler
Den elektriske Fiat 500 har været forsinket men skulle være hos os sidst på året. Mercedes har haft store vanskeligheder med fremstillingen af EQC, men der er udsigt til, at Mercedes-forhandlerne i hvert fald i årets sidste måneder så småt kan levere. Jaguar I-Pace har været helt væk i flere måneder, men i september skulle det lysne.
De elektriske mikro-trillinger, Seat Mii electric, Skoda Citigo iV og VW e-Up, ser man ikke mange af. Og det er der gode grunde til: Seat og Skoda har leveret den begrænsede kvote, Danmark fik tildelt, og om fabrikkerne fortsætter produktionen er tvivlsomt. e-Up kan tidligst leveres i begyndelsen af 2021.
Derimod skulle Volkswagen-koncernen køre offensivt på med ID.3: Leveringer begynder i september, og bestiller man nu, kan man forvente at få sin ID.3 inden årsskiftet. Storebror ID.4 (billedet) vil efter planen kunne trille ud fra forhandlerne lige omkring nytår.
Desuden skal vi til at vænne os til elektriske kinesere i stort antal. Fra de stramt styrede kinesiske fabrikker skyller en bølge ind over det danske elbils-marked. Ud over MG ZS EV – der bortset fra navnet intet har med det gamle, hæderkronede britiske mærke MG at gøre – vil vi skulle vænne os til at sige Maxus, Aiways, BYD og Polestar. Sidstnævnte er ganske vist en slags Volvo, men stadig kinesisk.
Nio, Byton og Xpeng lister sig også frem mod startlinjen og ventes inden for overskuelig tid at trille over grænserne til EU og dermed Danmark.
To ubekendte
De leveringsdygtige forhandlere kan i løbet af efteråret håbe på et sandt bestillings-boost. Folketinget er nemlig endnu ikke nået til enighed om, hvordan registreringsafgiften for elbilerne skal se ud fra 1. januar 2021. Vil den socialdemokratiske regering, der i valgkampen 2019 havde klimaet som et af de vigtigste punkter på dagsordenen, fortsat hjælpe salget af elbiler på vej? Eller vil man vælge andre veje?
Frem til årsskiftet kender man priserne – efter nytår gør man ikke. Så frem for at vente på Folketingets beslutning, vil mange formentlig afgive en grøn bil-bestilling meget snart.
En anden af flere udfordringer for elbilerne er batterierne. I øjeblikket indeholder de store mængder lithium-ion, og Kina står for 80 procent af batteriproduktionen til alle verdens elbiler.
EU og hele den vestlige verden er smerteligt klar over, hvor ondt det kan gøre at være afhængig af eksempelvis diktaturet Saudi-Arabiens olie. Da Kina heller ikke på nogen måde kan betegnes som et åbent demokrati og udbredt respekt for menneskerettighederne, ønsker Vesten at frigøre sig så meget som muligt fra lithium-ion-afhængigheden af Kina.
Derfor har EU over de næste syv år postet 550 milliarder euro (3.724 milliarder kroner) i udvikling af klimabeskyttelse og ren teknologi. Herunder hører batteri-fremstilling på europæiske fabrikker. Og gerne uden lithium-ion.
EU har ifølge branchetidsskriftet Automotive News Europe identificeret 13 europæiske batteri-projekter i primært Tyskland, Frankrig, Slovakiet og Polen, som vil kunne nyde godt af EU-midler.
Prognoser fra EU viser, at produktionen af elbiler i Europa om fem år vil være seks gange så stor som i dag.
Se hvornår elbilerne kommer:
Aiways U5 / udgangen af 2020
Aiways U6 / 2021
Audi Q4 E-tron + Q4 E-tron Sportback / sommer 2021
Audi E-tron S / efterår 2020
Audi E-tron GT / forår 2021
BMW iX3 / efterår 2021
BMW i4 / forår 2021
BMW iNext / efterår 2021
BYD / 2021
Citroën ë-C4 / første kvartal 2021
Cupra Elborn / marts 2021
Cupra Tavascan / 2022
Dacia Spring / 2021
DS 3 Crossback / udgangen af 2020
Fiat 500 / udgangen af 2020
Ford Mustang Mach-E / begyndelsen af 2021
Hyundai Ioniq 5 / andet halvår 2021
Jaguar XJ / udgangen af 2021
Kia Imagine / andet halvår 2021
Lexus UX / udgangen af 2020
Mazda MX-30 / september 2020
Maxus Euniq / september 2020
Mercedes-Benz EQA / første halvår 2021
Mercedes-Benz EQB / andet halvår 2021
MG (ny model) / 2021
Nissan Ariya / efterår 2021
Opel Corsa / 2021
Opel Mokka / første kvartal 2021
Peugeot 208 og 2008 / september
Porsche Taycan Cross Turismo / sommer 2021
Renault (stor model) / efterår 2021
Skoda Enyaq og Enyaq Coupé / forår 2021
Tesla Model Y / 2021
Toyota / 2021-2022
Volvo XC40 / sommer 2021
VW ID.3 / september
VW ID.4 / nytår
VW ID.4 Cross / sommer 2021
VW ID Vizzion, Space Vizzion og Buzz / 2022
Jo jo, Kina er slemt. Hvor mange producerer strøm herhjemme?? Så man bliver afhængig af den ene eller den anden…
Der mangler lige danske Fisker.
Den skulle efter sigende komme i 2022 🙂
Kom nu med de tilskud til køb af elbil, og så mangler der ladestander på hvert et gadehjørne, det er det eneste.