Svenskerne varmer op til præsentationen af den nye XC90. Topmodellen bliver en ekstrem økobil – en hybrid med både turbo, kompressor og elmotor.
Endnu har vi til gode at se den færdige bil, men Volvo lader os ikke glemme, at mærket er på vej med en helt ny XC90.
Tidligere har svenskerne vist glimt af den nye SUV’s interiør, men de har gemt den største godbid til nu: Volvo har netop afsløret, at topudgaven af den nye bil, kaldet T8, bliver et regulært monster med 400 hk. Men i modsætning til hvad T8-betegnelsen indikerer får den nye bil ikke en buldrende V8-motor som i forgængeren. I stedet henter Volvo de mange kræfter ud af en beskeden 2-liters, 4-cylindret benzinmotor.
Volvos ingeniører har dog også haft skuffen med tricks trukket helt ud. Den nye motor har nemlig både turbo og kompressor – OG den er koblet til en 80 hk elmotor, som driver baghjulene. I alt stamper hjulene i asfalten med et moment på op til 640 Nm.
Elmotoren skubber naturligvis med alle sine kræfter fra stilstand, og kompressoren sørger for, at benzinmotoren gør det samme, hvilket ifølge Volvo giver føreren en fornemmelse af at køre med en stor gammeldags sugemotor. I samme øjeblik motorens udstødningsgasser har spolet turboen op, tager den over, hvor kompressoren slipper og sikrer kraftoverskud hele vejen op ad skalaen.
Volvo lægger dog vægt på, at alle cirkustricks ikke kun gør den nye bil hurtig men også sikrer, at den bliver “verdens reneste” SUV.
40 km på ren el
T8 bliver for det første en plugin-hybrid, som med et tryk på en knap kan køre omkring 40 km på elmotoren alene – og kombineres de mange teknologier med en let speederfod, præsterer XC90 T8 ifølge Volvo en rekord-lav CO2-udledning på 60 g/km.
Til sammenligning udleder en Porsche Panamera Hybrid med nogenlunde samme kræfter 71 g/km, mens tyskernes SUV Cayenne hoster hele 193 g/km.
I og med T8 bliver en topmodel, skal vi nok ikke forvente danskervenlige priser. Volvo er dog på vej med en række mere tilgængelige motorvarianter.
På benzinsiden kommer XC90 til at begynde med i udgaverne T5 og T6 med henholdsvis 254 hk/350 Nm og 320 hk/400 Nm. Førstnævnte har turbo, sidstnævnte har både turbo og kompressor. På dieselsiden lancerer Volvo D4 med 190 hk/400 Nm og twinturbo-D5’eren med 225 hk/470 Nm. Førstnævnte får et forbrug på 20 km/l.
Den nye XC90 ventes afsløret i fuld figur under biludstillingen i Paris i oktober.