I 2010 havde kun ni pct. af alle nye biler automatgear. I dag er det over 60 pct. Det skyldes lavere pris og forbrug samt flere elbiler.
I gamle dage var automatgear noget, der hørte de allerdyreste biler og amerikanerbilerne til. De træge automatgearkasser havde tre, måske fire trin, og det var måske nok behageligt, men gearkasserne var absurd langsomt skiftende, og bilernes i forvejen dårlige brændstoføkonomi var med automatgearet væsentligt forringet.
Men de seneste år er automatgearkasserne blevet en helt anderledes oplevelse. De er som minimum 6-trins og selv de konventionelle automatgear er kvikke og velfungerende. Mange er af dobbeltkoblingstypen, hvor momenttabet mellem gearskiftene er umærkeligt, og brændstoffet udnyttes optimalt. Desuden har afgiftslettelser ad et par omgange udlignet den tidligere ret massive prisforskel mellem manuel og automatisk.
Dertil kommer, at alle elbiler har trinløst gear, ladehybrider og såkaldte fuld-hybrider har også en form for automatgearkasse. Da cirka hver femte solgte bil i 2020 er mere eller mindre elektrisk, viser det samlede regnestykke, at andelen af nyindregistrerede biler med manuel gearkasse i dag kun udgør knap 40 procent.
Tallene har FDM opgjort på basis af salgstallene fra 2010 og for de første ti måneder af 2020.
Nogle mærker kan slet ikke fås med manuel gearkasse længere – det gælder eksempelvis Mercedes – og over 90 procent af alle nye biler fra Volvo, BMW, Subaru, Mini, Audi og Volkswagen har i 2020 automatgear.
I den modsatte ende af spektret har vi Dacia, der ikke fås med andet end manuel gearkasse. Hos Fiat, Citroën, Suzuki og Opel er automatgearet ikke specielt fremherskende – under 20 procent sælges i 2020 med automatgear.
FDM påpeger, at udover de førnævnte fordele nyder automatgear formentlig også fremme i forbindelse med, at stadig flere biler udstyres med adaptiv fartpilot. Altså den type, der selv afpasser hastigheden i forhold til forankørende, og i mange tilfælde også kan bremse ned til stilstand og sætte i gang igen, når bilen foran sætter i bevægelse. Med manuelt gear fungerer den finte nemlig ikke.
Fra 2010 til 2020
Den manuelle fornøjelse lakker med andre ord mod enden. Det kan man af mange gode grunde begræde. Ganske som Hvilkenbils redaktør, Jens Velling, gjorde det i en blog i 2018, da han tillod sig ’et sentimentalt snøft ved tanken om det manuelle gears kommende pensionering’.
Fakta: Aut.gear i 2010 /2020
Herunder oversigten – første tal angiver andelen af biler med automatgear i 2010. Andet tal er opgjort efter de første ti måneder af 2020.
Mercedes: 61 procent / 100 procent
Alfa Romeo: 1 / 100
Volvo: 26 / 99
BMW: 28 / 98
Subaru: 32 / 97
Mini: 2 / 95
Audi: 18 / 95
VW: 13 / 92
Mitsubishi: 7 / 88
Porsche: 65 / 85
DS: 1 / 82
Jeep: 100 / 74
Seat/Cupra: 5 / 71
Honda: 30 / 71
Nissan: 5 / 71
Skoda: 15 / 65
Ford: 10 / 63
Toyota: 6 / 62
Mazda: 3 / 56
Kia: 3 / 56
Renault: 4 / 45
Hyundai: 3 / 40
Peugeot: 1 / 30
Opel: 6 / 18
Suzuki: 2 / 13
Citroën: 17 / 12
Fiat: 3 / 12
Dacia: 0 / 0