BILTEST: DS 4 Crossback ser bragende godt ud, men under det vellykkede design er der mest tale om en stangvare til ekstravagant pris.
Hvilken bil?
DS Automobiles er nu et selvstændigt (luksus)mærke i den franske PSA-koncern, som også rummer Peugeot og Citroën. Den forhjulstrukne, femdørs DS4, der hører til i den lille mellemklasse, kom på markedet i 2011 og har her i starten af 2016 fået pyntet ‘næsen’. Samtidig har modellen fået en højbenet søster, DS 4 Crossback. En crossover-lignende bil med 30 mm øget frihøjde i forhold til den ‘almindelige’ DS 4, og markerede skærmkanter og tagbøjler. Det er netop Crossback med 130 hestes turbobenzinmotor, vi tester her til knapt 327.000 kr. DS 4 fås fra lige under 306.000 kr.
Vidste du at?
Tidligere blev DS-bilerne, der også omfatter DS 3, DS 5 og DS 6 (sidstnævnte fås kun i Kina), markedsført under Citroën-logoet, men i juni 2014 stiftede PSA-koncernen et selvstændigt DS-brand, der skal signalere fransk luksus, design og innovation – og samtidig lægge afstand til de mere almindelige Citroën’er. DS-navnet bygger på stolte traditioner i fransk bilproduktion nemlig den smukke Citroën DS, (udtales på fransk ‘Déesse’ = gudinden, red.), der blev lanceret i Paris i oktober 1955 og fik verden til at tabe underkæben i beundring over både udseende og teknologiske landvindinger.
Hvordan er førerpladsen?
Stort set, og lidt skuffende, identisk med Citroën C4.
Ikke at det er en skidt sted at være, men markedsføringen og historiefortællingen omkring DS 4 gør, at vi forventer lidt mere ‘avant-garde’, som er et ord, DS selv smykker sig med. Men indretningen er meget klassisk og uden de dobbelte trykfølsomme skærme, som vi ellers kender fra Citroën C4 Cactus og C4 Picasso.
Én trykfølsom skærm i midterkonsollen har dog reduceret antallet af knapper betydeligt, det hele fungerer logisk og de digitale instrumenter er flotte og tydelige. Langbenede på 190 cm vil opleve at sidde (for) tæt på pedalerne og langt fra rattet, lige som man sidder ret lavt men i øvrigt udmærket i de velpolstrede forsæder.
Hvordan opleves kabinen?
Forreste del af kabinen er identisk med Citroën C4, dog har DS 4 panorama-forrude, som giver mere lys i kabinen. Bag forsæderne koster det smukke coupé-agtige design plads og udsyn bagud. DS 4 og C4 bygges på samme platform og har samme akselafstand på 261 cm, hvilket betyder, at benpladsen på bagsædet er blandt klassens mindste. Bagagerummet er med sine 385 liter (1.021 med bagsædet lagt ned) lidt mindre end i Citroën C4. Byggekvaliteten opleves fin, mens finishen er comme ci, comme ca: Selve instrumentbrættet og rattet er blødt og lækkert, mens resten er udført i hård plast. Lidt underligt kan ruderne bagi kan slet ikke åbnes.
Hvordan er sikkerheden?
DS 4 blev crashtestet af Euro NCAP i efteråret 2011. Efter datidens mindre krævende norm blev det til topkarakteren fem stjerner, og grundlæggende er DS 4 en solid og sikker bil. Men på et par punkter kunne resultatet være bedre: En skidt fodgængertest ødelægger det samlede resultat, og piskesmældsbeskyttelsen er også middelmådig. Så godt nok får bilen fem stjerner, men de skinner ikke så klart, som de kunne have gjort. Til gengæld klarer DS 4 den krævende pæletest i fin stil. Mængden af aktivt sikkerhedsudstyr til DS 4 er ikke overvældende men den fås dog med blindvinkelalarm som ekstraudstyr. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Ret sportsligt i forhold til Citroën C4, bygget på samme platform. DS 4 Crossback-affjedringen er strammet op for at holde styr på den 30 mm øgede frihøjde, men er dog fortsat ganske komfortabel. DS 4 er letkørt. Styringen er præcis og giver OK respons fra vejens overflade, men virker for levende på motorvejen. Det kan muligvis skyldes de store 18 tommer fælge, der ser brandgodt ud. Standard er 16 tommer hjul, som nok vil gøre styretøjet mindre hysterisk men koster på udseendet.
Hvordan er motoren?
Et lille mesterværk med blot 1,1 liter slagvolumen. Næsten lydløs i tomgang, meget afdæmpet ved marchhastighed på motorvejen i fint samspil med det 6-trins gearskifte, der dog lige mangler den sidste præcision i skiftemekanismen. Maskinen giver lidt lyd fra sig ved acceleration, men det opleves som en besnærende snerren fra de tre cylindre, og lyddæmpningen tillader ikke meget motorstøj at nå ind i kabinen.
De 130 hk og 230 Nm giver kræfter i overhalingerne, og den lille turbomaskine er den første PSA-benziner, der er lige så god som koncernens traditionelt fine dieselmotorer.
Passer prisen?
Den nye DS 4 kan ikke sammenlignes med nogen anden model, står der i markedsføringsmaterialet. Det tillader vi os nu alligevel at gøre, og det viser, at prisen er DS 4’s achilleshæl. Merprisen i forhold til en Citroën C4 er over 100.000 kr., og det er alt for meget for et flottere design og mindre plads bagi. Hvis man vil ind i det såkaldte ‘premium-segment’, som DS, kræver det mere end flotte ord om ‘elegant og avantgarde’. Så bør bilen være mere end en C4 fra Citroën pakket ind i et flottere karosseri, og reelt skille sig ud i form af avanceret udstyr, ny teknologi samt bedre materialer. Og bilen forventes at samle historien, arven og traditionen op fra den DS fra 1950’erne, som lægger navn til mærket. Det lykkes ikke.
Er der alternativer?
Til priser fra 327.000 kr. for DS 4 Crossback er der bestemt alternativer for kunder, der ønsker at skille sig ud fra mængden. Vi peger på Mini Cooper Clubman til cirka samme pris, som et eksempel på, hvordan arv og en ikonisk status kan holdes i live og genfortælles i bilens design og detaljer. Alfa Romeo Giulietta 1,4 turbo med 150 hk er også en rigtig smuk bil med bedre køreegenskaber end DS 4 men næsten lige så lidt plads bagi. Den kan du få til lidt over 330.000 kr. Skal det være en crossover, er der fx Fiat 500X fra samme koncern som Alfa’en med samme motor. Den har også udseendet med sig og koster 295.000 kr.
Konklusion:
For: Mesterlig motor, flot design.
Imod: Lille bagsæde, ingen nødbremse, høj pris.
Hvilkenbil siger:
Med markedets bedste turbobenziner lige nu og en smuk ‘creation’ af et karrosseri gør DS 4 sig godt på catwalk’en. Desværre er teknik, interiør og materialer stort set hentet direkte fra Citroën C4, og så fremstår DS4 for dyr til andet end overbeviste ‘citronister’.
Læs også tests af konkurrenterne:
Alfa Giulietta – italiensk for afhængige
500X er bedste Fiat i mange år
Clubman rykker Mini en klasse op
Mesterlig motor løfter Citroën C4
FAKTA: DS 4 PureTech S&S 130 Crossback
Vejl. pris, inkl. lev.: 327.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr. (16″ hjul)
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20 km/l (116 gr. CO2/km) (m. 16″ hjul)
Forbrug i test: 14 km/l (med 18″ hjul)
Længde/bredde/højde: 428/181/154 cm
Bagagerum (min/max): 385/1.021 liter
Køreklar vægt: 1.330kg
Motor: 3 cyl., 1,1 liter, turbobenzin
Effekt: 130 hk/230 Nm v/1750 omdr./min.
0-100 km/t: 10,8 sek.
Topfart: 198 km/t
Særligt standardudstyr (Crossback):
16″ alufælge, 2-zonet klimaanlæg, fartpilot/hastighedsbegrænser, hillholder, fjernbetjent centrallås, el-ruder for, el-spejle, lygtevaskere, panoramaforrude, navigation, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, splitbagsæde, læderrat m. betj. af radio og fartpilot, 7″ touchskærm, USB og bluetooth, kørecomputer, dæktrykmåler, tågeforlygter med svinglys.
Metallak, hvid perlemor: 9.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Ekstraudstyr på testbilen:
DS LED Vision lygter 17.000 kr.
18″ alufælge i sort lak 11.000 kr.
Blindvinkelalarm, p-sensor for og bag samt el-indfoldelige spejle 20.000 kr.
DAB radio og tonede ruder bag 2.500 kr.
MirrorLink/Apple Carplay 5.500 kr.
DS Auto Pack (follow me home lys, regnsensor mm.) 3.500 kr.
DS Connect call (aut. nødopkald) 3.500 kr.
Dellæder 13.500 kr.