Oven på indførslen af nye afgifter er salget af elbiler i Danmark kollapset. Juni bød ikke på en vending og nu ønsker branchen politisk handling.
Bilkøberne har næsten helt trukket stikket på elbilerne. Siden indfasningen af registreringsafgiften for elbiler frem mod fuld afgift i 2020 trådte i kraft fra årsskiftet er salget faldet voldsomt, og den tendens fortsatte i juni, viser tal fra De Danske Bilimportører.
I juni faldt salget af nyregistreringer af elbiler med to tredjedele. Det svarer til et dyk til 76 elbiler fra 228 i juni sidste år. I årets første syv måneder er faldet samlet på markante 77 pct. til 245 elbiler mod 1.068 i den samme periode i 2015.
”Vi er stadig i det forventede dyk, der kommer af indførslen af nye afgifter. Det kan ikke komme bag på nogen, at efterspørgslen falder, når afgifterne stiger markant. Det har også fået folk til at købe, før afgiften blev indført. Men det sagt, så tror vi heller ikke, at aftalen vil være gunstig for salget de næste mange år,” siger direktør for De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen til Ritzau.
Eksempelvis er ophør af afgiftsfritagelsen gået hårdt ud over Tesla S, som hører til i de såkaldte ’premium-biler’, der får de drøjeste hug på salget. År til dato er der kun solgt 47 biler i premiumklassen mod 529 i samme periode sidste år. Et dyk på hele 91 pct.
Kig også på hybridbiler
De Danske Bilimportører mener, at situationen er uholdbar og ønsker politisk indgriben.
”Vi synes ikke, at man skal arbejde med kun en enkelt klasse af biler, såsom elbiler. Vi synes, man skal lægge en teknisk betragtning ned over det, så man eksempelvis også giver incitament til at købe hybridbiler, noget man slet ikke gør i dag,” siger Gunni Mikkelsen til Ritzau.
I stedet håber han, at politikerne vil kigge på en gennemgribende reform af systemet, så det bliver bilernes reelle skadevirkninger på miljøet, der bliver afgørende.
Det voldsomme fald i salget af elbiler fik allerede i foråret politikerne til at varsle en ny diskussion af afgiftssystemet, fordi forventningen til salget var, at det ville ramme 1.800 biler i år, men det ser altså ud til, at blive endnu lavere.