Hård konkurrence og udsigt til modelskifte giver lige nu mulighed for bastante besparelser i den lille mellemklasse – Citroën, Seat og Ford fører an. Se de seks bedste tilbud her.
Er du på udkig efter en ny bil i den lille mellemklasse – også kendt som ’Golf-klassen – kan du gøre et usædvanligt godt køb i disse dage. Ikke alle mærker i klassen har sat priserne ned, men enkelte har barberet mere end 40.000 kroner af priserne, mens andre ’bare’ er født med særdeles konkurrencedygtige priser. Uanset årsag er det med til at øge konkurrencen til gavn for bilkøberne.
Når der er særligt gode tilbud i den populære Golf-klasse netop nu, skyldes det især udsigten til et større vagtskifte i VW-familien. Firkløveret VW Golf, Audi A3, Skoda Octavia og Seat Leon står nemlig alle overfor det klassiske midtvejs facelift, og det udløser især hos Seat nogle særdeles attraktive priser her på falderebet for den nuværende Leon.
210.000 kr., inkl. levering, rækker til en både velskabt og velkørende Leon med omfattende Style-udstyr og ikke mindst en nyudviklet, trecylindret turbobenziner på én liter med 115 meget levende heste og lav tørst. Her får den stilbevidste bilkøber rigtigt meget bil for pengene.
Skal der flere kræfter og automatgear med i pakken, kan man f.eks. rykke op i Seat Leon med fire cylindre, 150 hk med cylinderfrakobling og syv trins DSG-automatgear med dobbeltkobling. Prisen er 246.000 kroner – det er faktisk billigt.
Mens vi venter på en faceliftet Leon, der især får opgraderet sit infotainment-system, kan man i det hele taget vælge og vrage mellem de gode tilbud i prislisten – stort set alle Leon-modeller ligner rigtigt gode tilbud netop nu.
Spar 40.000 kr. på overset Ford
Nøjagtigt det samme kan man sige om Ford Focus. Selv om den fik et facelift for nylig og fortsat tager titlen som den mest velkørende bil i den lille mellemklasse, er den lidt overset i konkurrencen med klassens nye modeller som Renault Megane og Opel Astra samt klasseduksen VW Golf, der alle sælger godt.
Svaret er uhyre interessante kampagnepriser, der rask væk har gjort Focus mere end 40.000 kr. billigere. Et godt eksempel er en femdørs Focus med det omfattende Fun-udstyr og Fords fremragende 1,0 liters EcoBoost-turbobenziner med tre cylindre og 100 hk til 216.000 kr. En stærk pakke.
Skal omkostningerne – også dem til driften – helt i bund, har Citroën et tilbud, du næsten ikke kan sige nej til: En faceliftet C4 med 100 hestes dieselmotor og masser af udstyr i kampagnemodellen Challenge til blot 184.000 kr. Det er 43.000 kr. under normalprisen og nærmest sensationelt billigt for bilkøbere på udkig efter en faktisk særdeles komfortabel familie- og pendlerbil.
Andre gode tilbud som Kia Ceed og Opel Astra kan ikke bryste sig af særlige kampagnetilbud. Men vælger man modellerne med omhu, får man ikke desto mindre også her særligt meget bil for pengene. Derfor er de med på hvilkenbil’s liste over de seks bedste tilbud i Golf-klassen netop nu.
PRISTJEK: 6 modeller til stærke priser i Golf-klassen
Citroën C4 HDI 100 hk Challenge: 184.000 kr.
Ford Focus 1,0 EcoBoost 100 hk Fun: 216.000 kr.
Kia Ceed 1,0 100 hk Style Plus Clim: 222.000 kr.
Opel Astra 1,0 105 hk Enjoy: 218.000 kr.
Peugeot 308 SW 1,2 110 hk Chili: 224.000 kr.
Seat Leon 1,0 TSI 115 hk: 210.000 kr.
Seat Leon 1,4 TSI 150 hk DSG: 246.000 kr.
(Alle priser inkl. lev.)
Læs også: Din nye bil taber 20 pct. det første år
Seat Leon i Style udgave til kr. 210.000 må da være en stationscar til den pris. Ellers er det ikke billigt.
Underligt, at Citroen C4 ikke findes i benzinudgaver mere, ej heller C3 Picasso og Berlingo. Det er stik imod trenden med at diesel er yt!
Hej Flemming. Det er ikke en stationcar – men jeg synes faktisk, at det er billigt: I 2016 kostede Leon med samme motor, men det mindre omfattende Reference-udstyr faktisk 247.000 kr. inkl. lev. Selv fraregnet to afgiftsnedsættelser er der tale om en reel prisnedsættelse på en model, der i forvejen var gunstigt prissat. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk
Det bedste tilbud ift. Focus er næsten Fun stationcar med 1.0 125 hk til 230.000. En helt konkurrencedygtig pris.
PSA holder fast i diesel fordi de er så gode til at lave dieselmotorer. Jeg har lige købt en diesel C3, jeg må indrømme at jeg var betænkelig i starten, men vægtafgiften er på 130 kr pr. halvår fordi den er så miljøvenlig. Den kører langt på literen OG SCR partikelfilteret og AD blue systemet fanger de NOx partikler de andre dieselbiler stadigvæk kæmper med.
Fandens downzising, de små 3 cyl. løber livet af sig selv. Ville nok gå efter en større 4 cyl.