BILTEST: Som kompakt luksusbil fungerer den faceliftede Audi A3 fortsat fremragende – men der skal tilvælges og fravælges med omtanke i den alenlange udstyrsliste for at finde den bedste A3.
Hvilken bil?
A3 er Audi’s udspil i den kompakte luksusklasse. Teknisk er A3 baseret på koncernfætteren VW Golf, men opgraderet med lækker finish og mulighed for at tilkøbe alt i udstyr. Efter lanceringen i 2012 har A3 nu fået et midtvejs-facelift med opgraderet infotainment og flere sikkerhedsassistenter. Designet er skærpet med en mere kantet kølergrill og et par markante hak i forlygterne, der nu har xenon-teknik som standard. Her tester vi limousine-udgaven med udvendigt bagagerum, der er 10.000 kr. dyrere end den mere udbredte fem-dørs Sportback. Med VW-koncernens nye trecylindrede 1,0 TSI-turbobenzinmotor med 116 hk og Sport-udstyr til ekstra 16.000 kr., løber prisen op i 320.000 kr. med levering.
Vidste du at?
A3 har i 20 år været en stor succes for Audi – også i Danmark – hvor den konsekvent sælger bedre end rivalerne BMW 1-serie, Mercedes A-klasse og Volvo V40. Den nuværende, tredje generation af A3 var den første model baseret på VW-koncernens MQB-platform, der også danner basis for søsterbilerne VW Golf, Seat Leon og Skoda Octavia.
Med den nye platform tabte A3 mere end 100 kg. Til gengæld mistede versionerne med færre end 150 hk også en fin multilink-bagaksel til fordel for en mere simpel, halvstiv konstruktion – det mærkes her på Sport-udgaven med sportsundervogn og 17-tommer fælge.
Hvordan er førerpladsen?
Spitzenklasse, simpelthen. Få kan som Audi lave førerpladser, hvor ikke blot ergonomien er perfekt, men hvor også finish og kvalitetsindtryk er i særklasse. Det gælder også i A3, der fortsat sætter standarden, når det gælder sans for lækre detaljer. Skal man absolut brokke sig, er trykknapbetjeningen af infoskærmen lidt omstændelig, men man vænner sig til systemet og både dreje- og trykknapper har en ualmindelig lækker funktion. Faceliftet har ikke ændret på førerpladsen i A3, men nu kan du tilkøbe fuldt digital instrumentering, der bl.a. kan vise navigation lige i dit synsfelt.
Hvordan opleves kabinen?
Indbydende, men afmålt. Selv om Audi A3 er baseret på Golf, er her mindre plads. Især på bagsædet i den ellers 15 cm længere Limousine-udgave, hvor det mere skrånende tag hugger hovedhøjde og benpladsen kun lige rækker til voksne passagerer. Sammenlignet med de direkte konkurrenter som BMW 1-serie og Mercedes A-klasse er A3-kabinen ikke desto mindre mere rummelig og lys. Familien, der ønsker mere plads til børn, hund og barnevogn, kan passende spare 10.000 kroner og købe den mere praktiske A3 Sportback med fem døre.
Er sikkerheden i orden?
Både og. Audi A3 Sportback scorede alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest på grund af et solidt karrosseri, perfekt virkende airbags og selestrammere samt god beskyttelse mod piskesmæld. Det var i 2012, men siden er reglerne blevet strammet med større vægt på diverse sikkerhedsassistenter. Dem kan du sagtens få til den faceliftede A3, men de koster: En pakke med adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse til godt 16.000 kr. virker som den bedste løsning til prisen, men det trækker ned, at en luksusbil som A3 end ikke har automatisk nødbremse som standard. Det er simpelthen for fedtet anno 2017. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Godt – og efter vores mening faktisk bedre end den større og dyrere storebror, A4. Med tværplaceret motor er den mindre og lettere A3 i bedre balance og styrer mere villigt ind i sving. Dog virker det som om faceliftet har gjort servostyringen ‘død’ i midterstillingen. Den elektriske servo har fået den ‘tænd-og-sluk’ effekt, der opstår, når ingeniørerne vil spare brændstof ved at aktivere servohjælpen mindst muligt. På ét punkt kan A3 dog ikke måle sig med storebror: Testbilens sportsundervogn og 17-tommer fælge sætter nemlig komforten over styr. Affjedringen bliver simpelthen for hård, så vores råd er at spare 16.000 kr. og nøjes med den mere komfortable standardudgave.
Hvordan er motoren?
En lille perle. 1,0 liter, tre cylindre og 116 hk lyder beskedent til en luksusbil, men det skal du ikke lade dig narre af. Den lille TSI-maskine har nemlig et solidt bundtræk fra lave omdrejninger. Når de 116 heste samtidig står i kø for at komme ud af stalden, får du en motor, der overrasker positivt med både råstyrke, karakter og en veloplagt vrælen, når den får omdrejninger. Så lever vi med, at de tre cylindre godt kan vibrere lidt ved nogle omdrejninger.
Audis lille én-liters motor er et ‘meisterstück’, der virker lige så stærk som BMW’s tilsvarende trecylindrede 1,5 liter med 136 hk.
Passer prisen?
Som altid med Audi – og konkurrenterne i luksusklassen – er basisprisen blot en begyndelse. For A3 er den store udfordring, at de moderne sikkerhedsassistenter der efterhånden er standard hos ‘almindelige’ bilmærker, koster ekstra hos Audi. Skal du samtidig have nogle af de detaljer som f.eks. kromlister omkring ruderne , der gør din A3 lige så flot som i brochuren, løber det hurtigt op. At du skal betale for automatisk nødbremse virker direkte fedtet, og så er det en ringe trøst, at rivalen BMW fører samme prispolitik.
Er der alternativer?
Faktisk kun én, hvis man fokuserer på limousine-udgaven af A3. Det er Mercedes CLA 180 med 122 hk, der til 443.000 kr. får A3 til at ligne ugens tilbud i Netto. De fleste vælger dog en femdørs A3 Sportback, og så er de direkte rivaler BMW 118i med 136 hk til 327.000 kr. (eksklusive automatisk nødbremse, som BMW tager 10.000 kr. for), Mercedes A 180 med 122 hk til 336.000 kr. og Volvo V40 T2 med 122 hk til 304.000 kr., begge inkl. automatisk nødbremse. Her står den faceliftede Audi A3 stærkt med lækker finish og mekanik i smagfuld og relativt rummelig indpakning. Vil man ikke betale ekstra for navnet, er A3s spanske søsterbil, Seat Leon, et frækt alternativ: Med samme motor, men mere udstyr og plads, koster ‘den spanske A3’ blot 198.000 kr. inkl. levering…
Konklusion:
For: Lækker mekanik og finish, køreegenskaber.
Imod: Høj pris, sikkerhedsudstyr koster ekstra
Hvilkenbil siger:
Med sin stærke pakke af lækker mekanik, fornem finish og gennemført gode stil, er Audi A3 fortsat vores valg i den kompakte luksusklasse. Men undgå den hårde sportsundervogn og brug i stedet pengene på det sikkerhedsudstyr, som Audi tager sig (alt for) godt betalt for.
Læs også relaterede tests:
Seat Leon – Golf-familiens vindertype
VW Golf 7 – mere perfekt end passioneret
Mercedes A-klasse – overbevisende men dyr
Mere komfort end sport i faceliftet 1-serie
og af A3 Sportback: A3 er Golf-klassens diskrete duks
FAKTA: Audi A3 Limousine 1,0 TSI Sport
Vejl. pris, inkl. lev.: 320.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 21,7 km/l
Forbrug i test: 16,0 km/l
Længde/bredde/højde: 446/180/142 cm
Bagagerum (min/max): 425 liter
Vægt: 1.260 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Effekt: 116 hk/200 Nm
0-100 km/t: 9,9 sek.
Topfart: 211 km/t
Særligt standard udstyr:
7-tommers skærm med betjening af radio, cd, telefon og kørecomputer, klimaanlæg, stop-start, xenon-forlygter, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, multifunktions læderrat, hill hold, automatisk lys, regnsensor, optikpakke med aludetaljer i kabinen, Audi Drive Select, 17” alufælge, sportsforsæder, sportsundervogn (kan fravælges).
Metallak: 8.000 kr. blanke rudelister: 4.000 kr., fartpilot: 6.500 kr., adaptiv fartpilot: 16.000 kr., anhængertræk: 17.000 kr., lændestøttet: 5.300 kr., navigation: 28.000 kr., sædevarme foran: 7.300 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Jeg har haft min Audi A3 TDIe siden 2012 og det er en glimrende bil, men er man pendler, bør man tænke sig om en gang mere. Den er meget tørstig. Min har 105 heste og er den særligt økonomiske udgave af A3, men jeg kører på almindelig landevej med 80 km/t og kun en person i bilen og uden brug af sædevarme og jeg ruller langsomt hen til vejkryds, og påen god dag med medvind kan den klare 19 km/liter selvom landevej er sat til 27 km/liter.
Jeg læste i FDM-bladet, at netop A3 er den bil med den største afvigelse i negativ retning.
En udmærket bil, men ikke til pendlerbrug.