Renault løfter sløret for 4. generation af Clio. Nyt er skjulte bagdøre, ekstremt sparsommelige motorer og mulighed for at benytte Renault-apps – for eksempel med seks forskellige motorlyde.
Det er en klassisk fransk fristelse som Renault serverer med fjerde udgave af minibilen Clio. Over 11 millioner er der solgt siden debut’en i 1990 og hvis udseendet betyder noget, er der lagt op til fortsat flirt mellem Renault og bilkøberne.
Den franske bilfabrik overlader da heller ikke meget til fantasien, når de skal beskrive Clio 4’s forførende former. Vi giver ordet til Laurens van der Acker, Senior Vice President for Renault Design:
Den nye Renault Clio er undfanget som en sensuel skulptur, der vækker begær. Lige som muskler udtrykker bilens kurver den samme dynamik som konceptbilen DeZir (begær, red.) udstråler. Her er ingen skarpe eller agressive vinkler, bare yppige former der giver dig lyst til at gå hen og kærtegne bilen.
Oh la la sukker vi bare. På fransk, naturelment. Det er næsten for meget af det gode – men kig lige på Clio 4 igen: Den gode van der Acker har jo – undskyld udtrykket – fat i noget. Clio 4 er afgjort en elegant bil og Renault fortæller da også med slet skjult faderstolthed, at bredere skærme, bredere sporvidde, reduceret afstand mellem hjul og skærme, Alfa-agtige skjulte dørhåndtag og ikke mindst det selvsikre Renault-logo lige i næsen er med til at give Clio 4 både skønhed og karakter. Alligevel ser man straks, at bilen er en Clio. Uden ligefrem at være Golf-konservativ i designet, bevarer Clio 4 grundlinjerne fra Clio 3 med sin lidt spidse næse, langstrakte profil og den stejle bagrude.
Teknisk bygger Clio 4 også videre på den samme platform som forgængeren, der også danner basis for samarbejdspartneren Nissans lidt mindre Micra. Ikke nødvendigvis en dårlig nyhed, for med en akselafstand på 257 centimeter har Clio længe været blandt de mest rummelige i klassen.
Nye motorer med beskeden tørst
Til gengæld er der store nyheder under hjelmen. Mest spændende lyder en tre-cylindret 0,9 liters benzinmotor, der ved hjælp af turbolader yder 90 hk og har et respektabelt moment på 135 NM ved 2.500 omdrejninger. Samtidig sætter den rekord for sparsommelighed i sin klasse med et normforbrug på 23,3 km/l og et CO2-udslip på 99 gr./km. I 2013 følger en fire-cylindret udgave på 1,2 liter med 120 hk, der er koblet sammen med et seks-trins automatgear med dobbeltkobling.
Spændende lyder også en fintunet udgave af Renault’s fine 1,5 liters dieselmotor. I Clio 4 får den start-stop og yderst beskeden tørst: Ifølge Renault er normforbruget rekordlave 31,3 km/l.
Det er lige så beskedent som Kia Rio’s sparediesel – men Clio 4 har en ekstra cylinder og 15 hk at gøre godt med.
Instrumenter er både digitale og analoge
I kabinen er der også solide nyheder. Som den større Megane kombinerer Clio 4’s instrumenter analog omdrejningstæller med digitalspeedometer. Mod en ukendt merpris kan betjeningen udvides med R-link – en 18 centimeter bred touch-screen med internet-opkobling og adgang til Renault’s egne apps, der kan bruges til alt fra kortvisning til at sende tweets til vennerne. R-link er stemmestyret, kan kombineres med TomTom navigation og skal det være rigtigt sjovt, kan du downloade en app med seks forskellige motorlyde, sømløst synkroniseret til din kørestil.
Netop muligheden for at give Clio 4 personality har Renault gjort sig stor umage med. Som hos Mini kan du – for små penge, lover franskmændene – sætte dit eget præg på Clio 4 både inde og ude, f.eks. med særlige spejlhuse, folie på taget og et væld af detaljer i kabinen.
Clio 4 får officiel premiere på septembers biludstilling på hjemmebane i Paris. Først når vi nærmer os Clio 4’s danske debut sidst på året eller i begyndelsen af 2013, kender vi de danske priser.