Første billeder af den nye Mazda 6

2013-udgaven af Mazda 6 er som ventet baseret på det flotte designstudie Takeri. Opsamling af bremseenergi forbedrer brændstoføkonomien med op til 20 procent.

En måned før den officielle verdenspremiere på biludstillingen i Moskva løfter japanerne endelig sløret for 2013-udgaven af mellemklassemodellen Mazda 6. Som ventet er nyheden baseret på det vellykkede designstudie Takeri, der første gang blev vist på efterårets biludstilling i Tokyo.

Takeri fremstod som en både flot og tilsyneladende færdig konceptbil og skal man dømme ud fra de første fire udsnitsbilleder, holder Mazda da også fast i designet med den nye 6’er.

Med svungne, elegante linjer bygges der videre på den nuværende models design – største forskel bliver angiveligt, at Mazda 6 bliver lidt længere og en anelse lettere, ligesom finishen i kabinen får et mærkbart løft.

2013-udgaven af Mazda 6 er den anden Mazda, der bygger på japanernes såkaldte Skyactiv-koncept (Læs mere her). Den første er softroaderen CX-5 (læs test her), der netop byder på en overbevisende kvalitetsfornemmelse i kabinen og ny teknik: Skyactiv betyder, at Mazda’s biler bliver lettere og kører længere på literen ved hjælp af teknologisk nytænkning. Som CX-5 kommer Mazda 6 derfor med nyudviklede benzin- og dieselmotorer, der med henholdsvis verdens højeste og verdens laveste motorkompression udnytter brændstoffet bedre. I første omgang bliver der tale om en to-liters benziner med 165 hk samt en 2,2 liters dieselmotor, der enten yder 150 eller 175 hk.

Først med genbrug af bremseenergi
I forhold til CX-5 går Mazda 6 et skridt videre med genindvinding af bremseenergi – en teknik, som japanerne har døbt i-ELOOP. Vi kender idéen fra racerbiler, men Mazda 6 bliver angiveligt den første seriefremstillede bil, der kan lagre og genbruge bremseenergi ved hjælp af en kondensator. Fabrikken hævder, at de forskellige Skyactiv-teknikker tilsammen får den nye Mazda 6 til at køre op til 20 procent længere på literen end den nuværende model.

 

Fabrikken i Hiroshima betegner 2013-udgaven af Mazda 6 som en bil, der ”kombinerer komfort og luksusfornemmelsen fra mellemklassen med adrætte køreegenskaber” og afslører samtidig, at den senere får følgeskab af en stationcar-udgave. Mazda nævner derimod ikke noget om en fem-dørs hatchback – en variant, der ellers altid har været en fast bestanddel af Mazda 6 og tidligere 626-programmet.

Den nye Mazda 6 forventes at nå til Danmark i begyndelsen af 2013.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here