Topkarakter i Euro NCAPs crashtest udløber nu automatisk efter seks år. Ældre bilmodeller mister fradrag, medmindre de testes igen til fem stjerner.
Det bliver nu nemmere at være forbruger, når du skal vurdere, hvor skarpt din drømmebil lyser på sikkerheds-stjernehimlen.
En bilmodel med en gammel sikkerhedstest må nemlig ikke længere pynte sig med gamle sikkerhedsstjerner – og får heller ikke længere samme sikkerhedsfradrag som nyere.
Dermed rettes der nu lovmæssigt op på en skævhed, der var i forbindelse med de nye bilafgifter, som blev vedtaget af Folketinget i efteråret, hvor der gives et væsentligt sikkerhedsfradrag på biler med fem Euro NCAP-stjerner, uanset hvor gamle disse måtte være, selv om kravene hæves år for år. Det skriver Jyllands-Posten.
Derfor kunne en gammel bil få fradrag i prisen, selv om en nyere og mere sikker konstruktion ikke fik.
Her fik f.eks. VW Up, der har fem Euro NCAP-stjerner fra 2011, et fradrag på 8.000 kr. – svarende til 6.500 kr. efter bundlinjen – mens en helt ny Kia Picanto med fire stjerner fra 2017 ikke fik fradrag, selv om den er lige så sikker.
Det betød, at Kia Picanto’en steg med omkring de 6.500 kr. efter omlægningen 3. oktober, mens Up’en kun steg marginalt.
Nu har de gamle crashtests en automatisk ’sidste salgsdato’ på seks år.
Bedre overblik
Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør hos FDM og dansk repræsentant i Euro NCAP, er tilfreds med, at reglerne er præciseret, så de gamle crashtest nu kun holder en vis periode.
”Det er fint. Nogle biler ville ellers have fået en unfair konkurrencefordel. Nu kan bilkøberne bedre se forskel på biler, der er sikre og mindre sikre,” siger Søren W. Rasmussen til Jyllands-Posten.
Han havde dog gerne set en skala i flere trin, så man ikke kun gik fra nul kr. til det fulde fradrag.
”Vi ville gerne have haft en mere differentieret skala, så der også var et fradrag til biler med fire stjerner,” siger Søren W. Rasmussen.
Fra næste år skærpes sikkerhedskravene nemlig så meget, at mange af de biler, som i år fik fem stjerner, kun vil kunne få fire til næste år.
Det kan i øvrigt være svært at aflæse Euro NCAP-resultaterne direkte i priserne. En del helt nye modeller kommer på markedet, mange måneder før Euro NCAP får testet bilen, og FDM mener, at forbrugerne bør få glæde af et fradrag, hvis de får fem stjerner.
Det har f.eks. Volvo og Kia senest meldt ud på visse modeller, mens Subaru, BMW og Honda ifølge FDM ikke har justeret priserne direkte ned som følge af et femstjernet resultat. Argumentet fra de sidstnævnte mærker, at det femstjernede resultat allerede var indkalkuleret i priserne.
For at skabe yderligere gennemsigtighed for bilkøberne arbejder FDM nu på at få bilimportørerne til at deklarere prisen, når en bil kommer på markedet, hvor der skal fortælles, om prisen er beregnet ud fra en forventning om fem stjerner eller mindre.
Læs også: Ældre modeller dumper i crashtest