VW viser den første tegning af ottende generation af Golf. Designet bliver let genkendeligt, men Golf 8 vil sætte nye standarder for high tech som konstant opkobling og autonom kørsel.
Man skal nok være både bilnørd og Golf-fan for rigtigt at hidse sig op over billedet herover. Men med et salg på 35 millioner styk siden debuten i 1974 er antallet af potentielle kunder trods alt svært at overse, så vi iler med både første tegning og de første informationer om ottende generation af VW-koncernens absolutte bestseller.
Nu skal man ikke lægge for meget i en løs stregtegning fremvist for de leverandører, der skal levere stumper til den kommende Golf. Der er trods alt endnu 75 uger til, at den første Golf 8 triller af samlebåndet. Men omvendt er VW så langt med processen, at de taler om, at udviklingen nu er ’låst’.
Dermed har VW formentlig også både slået stregerne og lavet de første 1:1 modeller. Vi må ikke se andet end stregtegningen bag Karlheinz Hell, der er chef for VW’s kompakt-modeller, men VW vil gerne fortælle, at den næste Golf – grosse überraschung – straks kan genkendes som en Golf, men i øvrigt bliver den hidtil mest avancerede: Topmodellerne vil blive selvkørende – formentlig ved hastigheder noget over 50 km/t – mens et elsystem på 48 volt i praksis gør alle kommende Golf-modeller til minimum ’mild-hybrid’ modeller.
Ifølge VW vil der være mere avanceret software i Golf 8 end nogensinde før, bl.a. fordi bilen konstant vil være online. Oplysningen er interessant, fordi det kan betyde, at Golf løbende kan opdateres som vi kender det fra Tesla. Tidligere fotos af delvist færdige førerpladser viser da også udpræget brug af digitale skærme i den kommende Golf. Omvendt fastslår VW, at basisudgaverne fortsat vil have almindelige, analoge instrumenter. Du skal altså regne med at betale ekstra for den annoncerede high-tech – på dét punkt er alt altså ved det gamle i den nye Golf…
Renere benzinmotorer
VW’s egen dieselskandale betyder øget fokus på benzinmotorer. Udgangspunktet bliver den nye 1,5 liters turbobenziner, men den skal gøres endnu mere miljøvenlig med bl.a. friløb og mere effektive partikelfiltre. Der bliver dog fortsat plads til diesel i Golf-programmet – bl.a. i form af en nyudviklet 1,5 liters turbodiesel, der skal afløse den kendte 1,6 TDI. En elektrisk Golf bliver der ikke noget af – den afløses reelt af den Golf-store VW ID, der kommer omtrent samtidig med Golf 8.
Selv om VW holder fast i det ikoniske to-boks design med stejl hæk og den markerede C-stolpe, vil man straks kunne se, at Golf 8 er en helt ny model: Akselafstanden øges en smule for at forbedre pladsen yderligere, baghjulene rykker længere bagud og gør det bagerste udhæng kortere, mens forlygterne bliver smalle og flyder delvist ned i kofangeren. Hele bilen bliver bredere. Sammen med mere markerede skærme og en tydelig pressefold under sideruderne, skal det gøre Golf 8 mere muskuløs og sportslig at se på, sammenlignet med den meget afdæmpede Golf 7, som vi kender i dag.
Mere får vi ikke at vide i denne omgang. Men nedtællingen til ’G-dag’ engang i efteråret 2019 er hermed begyndt…