De første biler er trillet af samlebåndet og nu melder den californiske el-bil producent om to års leveringstid på den nye Tesla S-model. I Danmark har 200 bestilt bilen ubeset.
Verden er helt elektrisk med Tesla S. Den californiske el-bil er kommet fra start med fuld strøm på batterierne: De første biler trillede af samlebåndet på en tidligere Toyota-fabrik i Fresno syd for San Francisco sidst i juni, og nu melder fabrikken om to års ventetid.
Flere ting gør, at interessen for Tesla S er enorm.
Teknisk er Tesla S den første ægte el-bil, der fremstår som et reelt alternativ til benzin- og dieseldrevne biler. Med en længde på fem meter har den plads til fem – plus to børn, hvis man bestiller den med bagudvendte sæder i bagagerummet.
Men det afgørende er batterierne. Hvor kendte el-biler som Nissan Leaf og Renault Fluence har en rækkevidde omkring 150 kilometer, kører Tesla S op til 480 kilometer på en opladning. Hemmeligheden er lithium-ion batterier, der for første gang nogensinde er specielt udviklet til brug i biler. Det gælder dog kun den kraftigste af de i alt tre batteripakker, som kunderne kan vælge til deres S-model. Den andre, billigere pakker rækker henholdsvis 370 eller 260 kilometer. Ganske tankevækkende har 75 procent af kunderne valgt den store pakke, mens resten har valgt den mellemste. Tesla overvejer da også helt at droppe den lille batteripakke.
Men der er mere, der får bilentusiaster verden over til at stå i kø for at blive ejere af bilen, der ser ud til at blive gennembruddet for el-drift.
Præstationerne er en sportsvogn værdig. Faktisk er den kraftigste udgave med 270 kW motor 367 hk) i stand til at slynge den 2,1 ton tunge limousine fra 0 til 100 km/t på 5,6 sek.
En særlig sportsudgave med 310 kW klarer paradedisciplinen på 4,4 sekunder og kører dermed lige op med de kraftigste udgaver af Porsche Panamera. Med en særlig 20 kW-lader kan det store batteri lades op på ca. fem timer. I et almindeligt husholdningsstik varer det til gengæld 28 timer. Batterierne er ekstremt dyre, men Tesla giver dog otte års garanti.
Fra 500.000 kr. i Danmark
Prisen er rimelig. I USA koster billigste Tesla S 50.000 dollars (300.000 dkr.). Herhjemme slipper Tesla S som elbil for registreringsafgift og forventes derfor at kunne sælges for mellem 500.000 og 650.000 kr. alt efter variant. Sammenlignet med tilsvarende limousiner med tilsvarende størrelse og præstationer, er det faktisk mindre end halv pris. Hertil kommer en ”bonus” i form af det grønne image som firmaer, beslutningstagere og politikere nyder godt af ved at køre en elbil som Tesla S.
Endelig skader det som bekendt ikke at se godt ud: Tesla S er en uhyre elegant bil, der ubesværet sætter traditionelle limousiner som Audi A8, BMW 7-serie og Mercedes S-klasse i skyggen.
Designmæssigt har den mere til fælles med en fuldblodsbil som Aston Martin Rapide, og det er der en god, dansk forklaring på. Henrik Fisker, tidligere Aston Martin designer, har nemlig haft en blyant med i udformningen af Tesla S. Et engagement, der dog endte med en stævning og beskyldninger om at Fisker ikke gjorde sit arbejde godt nok, fordi han var i færd med at udvikle sin egen ”øko-limo”, hybridbilen Karma. Derfor er det Teslas designcehf, Franz von Holzhausen, der er krediteret for Tesla S’ smukke streger.
200 danskere har allerede – ubeset – bestilt en Tesla S gennem fabrikkens forretning i København. De første kunder får bilen leveret i begyndelsen af næste år.