Med en længde på 4,9 meter skal den nye Mazda 6 sætte standarden for plads og komfort i firmaklassen. Trods vokseværket er det lykkedes Mazda at holde vægten.
Tredje generation af Mazda 6 har fået vokseværk. Nyheden, der netop har haft ”snigpremiere” på biludstillingen i Moskva – en måned før autosalonen i Paris – buler nu så meget på alle leder og kanter, at den næsten rykker op i luksusklassen.
Længden er øget med hele 11 cm til 4,87 meter – eller 5 cm mere end en Volvo V70. Bredden på 184 cm er 4,5 cm mere end på forgængeren, mens højden blot er øget én cm til 1,45 meter. Vigtigst er det, at afstanden mellem for- og bagaksel er blevet 10,5 cm længere – det kan nemlig direkte oversættes til mere plads til passagererne – bl.a. er der nu tre cm mere plads til knæene på bagsædet, der i forvejen var blandt klassens mest gæstfrie.
Lidt pudsigt er bagagerummet skrumpet 36 liter. 483 liter bagage til en familie med fire eller fem granvoksne medlemmer lyder faktisk beskedent i dag.
Entusiaster og Mazda-fans er sikkert ligeglade. De vil hellere høre om, at det trods vokseværket er lykkedes Mazda ingeniører at holde vægten for den nye 6’er. Og det er der en god grund til: Helt i tråd med Mazdas nye Skyactiv koncept og snart mangeårige traditioner for letvægtsbyg, er der angiveligt kælet for køreegenskaberne. Mazda 6 er nok en stor bil, men på de små veje skal den formidle kontrol og køreglæde, lover japanerne.
Et andet trumfkort bliver helt klart designet. Som forventet lægger Mazda 6 sig tæt op ad konceptbilen Takeri. Ikke helt så kompromisløs måske, men Mazda 6 har linjer, der leder tankerne hen på ædle italienske biler. Eller som Mazda’s chefdesigner, Akira Tamatani, udtrykker det:
Vi har skabt et design, som giver det vilde og dynamiske udtryk af bevægelse en kraftfuld tilstedeværelse.
Stationcar vises i Paris
Største forskel på konceptet Takeri og den seriefremstillede Mazda 6 finder vi i kabinen. Her er Takeri’s ultra-minimalist stil afløst af et mere ordinært design. Lidt ærgerligt – men vi stoler på japanerne, når de lover, at finish og kvalitets-fornemmelse har fået et mærkbart løft. Vi ved fra CX-5 – den første af Mazda’s nye Skyactiv modeller – at overflader, fit og finish ganske rigtigt har fået et mærkbart løft.
Ellers ved vi ikke meget mere om Mazda 6. Først når stationcar-udgaven får premiere i Paris sidst i september, løfter den danske importør sløret for yderligere detaljer. Dog skulle det ligge fast, at Mazda 6 når til Danmark sidst på året og at vi i første omgang kan vælge mellem to firecylindrede benzinmotorer med henholdsvis 150 og 192 hk og to 2-liters dieselmotorer med 150 eller 175 hk.