I begyndelsen af 2020 kommer Kia Ceed SW og Xceed også som ladehybrider. Rækkevidden på ren el bliver op mod 60 kilometer.
Kia har fart på elektrificeringen af deres modelprogram. I begyndelsen af 2020 støder to nye delvist elektriske modeller til: Ladehybrid-udgaver – eller PHEV som Kia kalder dem – af Ceed SW og den nye crossover, Xceed.
Teknisk er der tale om samme drivline, som Kia for eksempel benytter i Niro. Det vil sige en 1,6 liters benzinmotor, der er kombineret med en elmotor og et batteri. Til sammen yder drivlinen 141 hk og et moment på 265 Nm.
Det spændende er batteriet, der er på relativt kraftige 8,9 kWh. Ifølge Kia rækker det til op mod 60 kilometer kørsel på ren el. Ladetiden kendes vi endnu ikke, men hvis man rigtigt skal udnytte muligheden for at køre på el, vil det kræve opladning derhjemme. Vi gætter på en ladetid omkring 2-3 timer.
En anden spændende ting ved Kia’s ladehybrider er gearkassen. Modsat Toyota, der sælger alle deres mange hybrid-modeller med et trinløst CVT-gear, benytter Kia et seks-trins automatgear med dobbeltkobling. Dermed undgår man de høje omdrejninger under acceleration, der kendetegner Toyotas udbredte hybrid-teknik. De to elektrificerede Ceed-modeller vil også kunne udstyres med anhængertræk i modsætning til eksempelvis hybridudgaverne af Toyota Corolla.
Endelig bliver priserne helt sikkert et stærkt argument for de kommende ladehybrider hos Kia. Vi ved ganske vist endnu ikke, hvad bilerne skal koste, men alt tyder på, at især Ceed SW kan blive en af markedets billigste ladehybrider. Kia forlanger i dag 275.000 kroner for Niro PHEV med næsten samme teknik, så et godt bud på Ceed SW PHEV kunne være lige godt en kvart millioner kroner.
Xceed, der er en moderigtig crossover, bliver lidt dyrere. Vi gætter på omtrent samme pris som Niro PHEV, altså i omegnen af 275.000 kroner.
Fremstilles i Slovakiet
Som de øvrige Ceed-modeller skal de kommende ladehybrider fremstilles på Kias europæiske fabrik i Slovenien. Det giver alt andet lige kortere leveringstider – og måske også større leveringssikkerhed.
Sagen er nemlig, at alle biler udstyret med moderne lithium-ion batterier har en indbygget udfordring: Der er mangel på de sjældne jordarter, der indgår i batterierne. Og den udfordring rammer også Kia.
Der er allerede mange måneders ventetid på Kias to rene elbiler, e-Niro og e-Soul. Men Kia har genforhandlet kontrakterne for leveringer af batterier til mærkets ladehybrider, fortæller Kias driftschef i Europa, Emilio Herrera, til branchebladet Automotive News.
Skrappe miljøkrav forude
Han giver samtidig et interessant indblik i de udfordringer med at overholde EU’s stadig skrappere krav til modelflådens samlede CO2-udledning. For at opfylde kravene, er det nødvendigt at sælge både elbiler, ladehybrider og mild-hybrider. Alt, der kan nedbringe Kias samlede brændstofforbrug tæller, siger Emilio Herrera.
Men ikke alle forbrugere i Europa er klar til at skifte til helt eller delvist elektriske biler. Derfor har Kia også en ‘nødplan’ klar, hvis man kommer bagud i forhold til målet i 2020.
“For eksempel kan vi vælge at gøre alle vores egne firmabiler elektriske. Forhandlernes demobiler kunne også blive elektriske, og vi kunne montere lavfriktions dæk på alle vores modeller,” fortæller Emilio Herrera til Automotive News.