BILTEST: Mercedes B-klasse er en fremragende familie- og langtursbil – især med tyskernes egen 2-liters diesel og automatgear.
Hvilken bil?
Mercedes har siden 2005 haft B-klasse på programmet og i al stilfærdighed solgt halvanden million eksemplarer. B-klassen er baseret på A-klassen, og her prøver vi 220d, der har Mercedes’ egen 2-liters dieselmotor fra bl.a. C- og E-klassen samt den nye 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse. I B-klassen står motoren på tværs og er koblet med forhjulstræk. Startprisen for den 190 hestes B 220d er knap 390.000 kr. 200d med 150 hk koster 20.000 færre kroner. Vælger man 180d, der fås fra godt 360.000 kr., er motoren Renaults 1,5 liters med 116 hk og gearkassen en 7-trins dobbeltkobling. Med benzinmotor starter priserne ved 365.000 kr.
Vidste du at?
B-klassen bliver set af mange som en høj og praktisk bil til det lidt ældre publikum. Den opfattelse kæmper man for at vriste sig fri af ved målrettet at appellere til familier med børn, og det publikum kan med fordel lytte til Mercedes og tage en tur, når næste biljagt går ind. For ikke ret meget bør afholde traditionelle stationcar-købere eller potentielle SUV-købere fra at forsøge sig med en B-klasse. En meget stor del af teknikken er lånt fra den nye A-klasse, og selvfølgelig betyder B-klassens dimensioner, at den ikke har samme dynamik og sporty køreegenskaber. Men den kan så meget andet. Og dét for kun 25.000 kr. mere end en A-klasse.
Hvordan er førerpladsen?
“Spitzenklasse” passer også på denne Mercedes, og med en stjerne i næsen skal man heller ikke forvente andet. Materiale-kvaliteten i kabinen er absolut i den høje ende, og flere af de interiør-elementer og digitale løsninger, der først så dagens lys i luksus-sedanen S-klasse, forbeholdt topdirektører, ministre og kanslere, har fundet vej til både A- og B-klassen.
MBUX – Mercedes-Benz User eXperience – er samlet set en perle, når man har gjort sig fortrolig med at bruge systemet. Syv tommer-skærmene står krystalklart, de større 10,25 tommer skærme er om muligt endnu bedre.
En moderne bilist, der er nysgerrig på den digitale fremtid, værdsætter høj funktionalitet og geniale løsninger, kan dårligt ønske sig mere.
Hvordan opleves kabinen?
Man sidder ni centimeter højere i B- end i A-klassen, glasfladerne i sideruderne er store og udsynet dermed tilsvarende stort. Bagsædet han forskydes 14 centimeter, hvis man har brug for mere end de 455 liter i bagagerummet.
Materialerne er lækre, i sæderne sidder man opret, men de yder støtte de rigtige steder, og man sidder der gerne i lang tid.
Er sikkerheden i orden?
Den aktive vognbaneassistent må være udviklet af en overnervøs kørelærer, så den blev ret hurtigt slået fra.
Mængden af sikkerhedsudstyr i B-Klassen er righoldig, men vognbaneassistenten er et par numre for nervøs. Opskriften på en optimal linjevogter er en diskret vibration i rattet og en blid styrekorrektion, så vognbanelinjerne ikke overskrides. Men sådan er det ikke i B-klassen: Nærmer man sig midterstriben, bremser bilen aggressivt ned og trækker dramatisk til højre, og første gang er en chokerende oplevelse. Har man en medtrafikant lige i nakken, er situationen potentielt farlig. Alle – som i alle – andre vognbaneassistenter, jeg har prøvet, fungerer langt bedre, så jeg valgte at slå den fra. Adaptiv fartpilot, der automatisk holder afstand, er desværre ikke standard, men til gengæld kan B-klassen bryste sig af at have opnået en af de højeste scorer i Euro NCAPs sikkerhedstest. Læs mere på euroncap.com
Hvordan kører den?
I de dyrere modeller, som testbilen, er der multilink-bagaksel, og den er medvirkende til at hæve komfortniveauet. For komfortabel er, hvad B-Klassen først og fremmest er.
Styretøjet er umiddelbart en smule mere dynamisk-direkte end ønskeligt, og det kræver lidt tilvænning. Ujævnheder og lave kloakdæksler sluger den helt uden at kny, og som langturslokomotiv er den fremragende.
Hvordan er motoren?
Den 2-liters Mercedes-diesel med 190 hestekræfter og et moment på 400 Nm er i samspil med den nye 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse et meget fint match. Masser af muskler, stor fleksibilitet og stort fravær af støj. Gearkassen skifter perfekt, en klasse bedre end den 7-trins i de mindre motoriserede, der godt kan tøve og rykke lidt. Dertil et særdeles fornuftigt forbrug – totredjedele af testturen foregik på motorvej med plus 130 km/t, og ved optankning viste lommeregneren næsten 18 km/l.
Mercedes tror fuldt og fast på, at dieselmotorer har en fremtid, og denne motor er et lysende eksempel på tyskernes beslutsomhed og dygtighed.
Passer prisen?
390.000 kr. plus lidt ekstraudstyr får Hvilkenbil til at konkludere, at pengene passer. For selv i basisudgave er bilen ganske veludstyret. Med til konklusionen hører, at den lille A-Klasse kun er 25.000 kr. billigere. Mercedes’ attraktive ekstraudstyr er ikke til fals for håndører, men hvis man har muligheden, er erhvervsleasing en oplagt idé, ellers kunne man overveje privatleasing. For priserne er ganske rimelige.I privatkøb koster 200d med 150 hk 20.000 kr. mindre, men gå efter testbilen, 220d, med 190 hk. Forskellen i forbrug er minimal, og man bliver glad for de ekstra 40 hestekræfter. Den lille diesel fra Renault/Nissan er brystsvag og støjer, ligesom den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse ikke går i samme høje harmoni med motoren, som den 8-trins gør i 220d.
Er der alternativer?
Både VW Golf Sportsvan, BMW 2-serie Active Tourer og for så vidt også Renault Scenic kunne være alternativer. Men igen – prisen på B-Klassen er ganske attraktiv. Skal vi sammenligne på motorkraft og automatgear/dobbeltkoblingsgearkasse, skal vi have fat i B 200d med 150 hestes dieselmotor. Den koster 370.000 kr., BMW 218d Active Tourer koster 379.000 kr., Golf Sportsvan 340.000 kr., og Renault Scenic 350.000 kr.
Tilkøber man Advantage-pakken (se faktaboksen herunder) til 30.000 kr., er man rigtig godt kørende.
Konklusion:
For: Udstyr, kvalitet, digital instrumentering, motor og gearkasse.
Imod: Kun to års garanti, adaptiv fartpilot er ikke standard.
Hvilkenbil siger:
Læs også tests af konkurrenterne:
BMW med forhjulstræk for familiens skyld
VW Golf Sportsvan – rugbrød til kernefamilien
Grand Scenic er en elegant praktiker
FAKTA: Mercedes-Benz B 220d Advantage
Vejl. pris, inkl. lev.: 389.900 kr. (fås fra 359.900 kr. – B 180d)
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Privatleasing: 4.695 kr. (førstegangsydelse 30.000 kr., 15.000 km/år, leasingperiode 12-36 måneder). Fås fra 4.095 kr. (B 180)
Årlig ejerafgift: 3.240 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 19,2 km/l (161 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 17,8 km/l
Længde/bredde/højde: 442/180/156 cm
Bagagerum (min/max): 455/705/1.546 liter
Vægt: 1.505 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 190 hk/400 Nm
0-100 km/t: 7,2 sek
Topfart: 234 km/t
Særligt standardudstyr:
Aktiv vognbaneassistent, automatisk nødbremse (også for cyklister og fodgængere), skiltegenkendelse, automatisk nødopkald, 7-tommers berøringsfølsom skærm med bluetooth, MBUX digitalt cockpit med bl.a. touchpad og intelligent stemmekontrol, navigationsanlæg, regn- og lyssensor, fartpilot, LED-forlygter, varme i forsæder, dellæder, læderrat, 1-zonet klimaanlæg, splitbagsæde, elspejle med varme, elruder for og bag, elektrisk bagklap, 17 tommer alufælge, komfortundervogn, bakkamera.
Metallak: 9.800 kr., Advantagepakke (bl.a. 10,25 tommers skærm, MBUX-navigationsanlæg, p-sensorer m. parkeringsassistent, aut. nedblænding af sidespejle): 30.000 kr. Førerassistentpakke plus (bl.a. adaptiv fartpilot, cross-traffic advarsel, blindvinkelassistent): 41.910 kr., Progressive-designlinje (bl.a. 2-zonet klimaanlæg og LED-high performance forlygter m. automatisk op- og nedblænding): 20.000 kr., Burmester surround sound system: 9.636 kr. Smartphone-pakke med Apple Carplay og Android Auto: 9.288 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Hej.
Tak for review.
Jeg er dog ikke helt enig i dine betragtninger.
Prøv at konfigurere din bil på Mercedes hjemmeside.
Min kom hurtigt over 600.000 kr. for en B220d.
Mvh
Henrik