Problemer for hårdtslående Tesla Cybertruck

tesla cybertruck
Australsk crashtest-chef sår tvivl om, hvorvidt Tesla Cybertruck kan godkendes. Europæisk ekspert slutter sig nu til tvivler-koret.

Selvfølgelig – kunne man i bagklogskabens ulideligt klare lys tænke – vil den kun med store ændringer kunne typegodkendes til at køre ude i den almindelige trafik.

Men den overvejelse var der ikke mange, der gjorde sig i begejstringsrusen over Elon Musks nyeste påfund, den ekstreme Tesla Cybertruck. Og med en lettere farceagtig præsentation i slutningen af november, da chefdesigneren utilsigtet kom til at knuse to sideruder, glemte man tilsyneladende at stille kritiske spørgsmål til den elektriske Cybertrucks sikkerhed.

Godkendelse kræver ændringer

Men i Australien var de hurtige til at stille det oplagte spørgsmål: Mon ikke Cybertruck med det kantede design og sine ekstremt hårde materialer i en kollision med en fodgænger eller cyklist vil forvandle den bløde trafikant til mos?

John Goodwin, chefen for det australske ANCAP – downunder-svaret på den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP – var hurtigt ude. Allerede ugen efter Cybertruck-præsentationen, antydede han, at det kantede frontdesign og pick-up’ens særdeles hårde materiale ville være alt for hårdtslående ved mødet med bløde trafikanter.

“ANCAPs krav er velkendte. Ganske som vi forventer, at et køretøj er i stand til at passe godt på sin fører og sine passagerer, skal det være eftergivende over for andre trafikanter. Inklusive fodgængere og cyklister,” sagde John Goodwin til internetmediet news.com.au.

Ifølge Goodwin vil Tesla Cybertruck ikke kunne godkendes til det australske marked i dens nuværende form. For at kunne blive typegodkendt vil den formentlig skulle gennemgå nogle meget dramatiske ændringer.

Goodwin er også bekymret for de folk, der opholder sig i Cybertruck ved en kollision. De materialer, den er fremstillet af – på Teslas danske hjemmeside kaldet “ultrahård 30X koldvalset, rustfrit stål og Tesla-panserglas” – formodes ikke at indeholde deformationszoner. Dermed kan Cybertruck ikke opsuge kræfter ved en kollision, og det kan have dramatiske følger for passagererne.

Samme vurdering har eksperter ved SGS-TÜV, der står for typegodkendelse af biler i Tyskland. De siger til det tyske ugemagasin Automobilwoche, at Elon Musk bliver nødt til at foretage væsentlige designændringer på Cybertruck, før den kan godkendes i Europa.

I yderste konsekvens betyder det, at Tesla Cybertrucks opsigtsvækkende design også kan blive dens dødsdom.

Over 250.000 forudbestillinger

Allerede få dage efter præsentationen af Cybertruck havde en kvart million mennesker verden over reserveret pick-up’en ved at indbetale et depositum på 100 dollar. Det vil sige, at Elon Musk & Co. allerede har rådighed over 25 millioner dollar (godt 167 mio. kr.), inden bilen er klar til produktion.

Forhåndsreserveringer er en velkendt Tesla-metode. Branchetidsskriftet Automotive News Europe anslog i efteråret 2018, at Tesla på det tidspunkt havde indkasseret 4,5 milliarder kroner fra kunder, som har forhåndsreserveret crossoveren Model Y, sportsvognen roadster og Model 3.

I øjeblikket er kun sidstnævnte blevet til virkelighed. Elon Musk fastholder dog, at forudbetalingerne ikke har afgørende betydning for virksomhedens muligheder for at udvikle modeller og for virksomhedens eksistens.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here