Ford smider en prisbombe blandt ladehybrider med den nye Kuga SUV: 270.000 kr. rækker til en veludstyret udgave med hele 225 hk.
Man kan næsten se for sig, hvordan flere danske bilimportører har haft lommeregneren fremme her i juledagene efter ugens nyhed om ladehybrider: I løbet af foråret lancerer Ford anden generation af den kompakte SUV Kuga. Og ladehybrid-udgaven kommer til en særdeles skarp pris fra 270.000 kroner inkl. masser af udstyr som 18-tommer alufælge, klimaanlæg, otte tommers infotainment-skærm, p-sensorer for og bag, nøglefri start og fartpilot. Hertil kommer en kraftig motor, der kombinerer en 2,5 liters benzinmotor med batteri, elmotor og automatgear til en samlet ydelse på 225 hk.
Det ligner en krigserklæring til konkurrenterne. En Kia Niro PHEV med 141 hk, der endda er et kvart nummer mindre end Kuga, koster for eksempel 275.000 kr. Altså 5.000 kroner mere end Ford Kuga. Hos Mitsubishi koster den lidt større Outlander PHEV fra 330.000 kr., mens Mini forlanger 404.000 kroner for ladehybrid-udgaven af Countryman.
Her stopper listen over aktuelle konkurrenter. Til gengæld barsler stort set alle bilmærker med respekt for både salgstal og miljø med et væld af ladehybrider i 2020. Alt tyder dog på, at Ford alene på priserne kommer til at stå stærkt med Kuga PHEV.
Ladehybriden er billigst
Et kig på prislisten afslører, at ladehybrid-udgaven faktisk er den billigste variant i Kuga-programmet. Næstbilligst er Kuga med 1,5 liters diesel med 120 hk til 288.000 kr., mens billigste benziner er 1,5 EcoBoost med 150 hk til 304.000 kr. Selv om disse modeller koster mere end ladehybrid-udgaven, må du også nøjes med stålfælge og manuel aircondition.
Forklaringen er, at ladehybrider nyder godt af lavere afgifter. Og den fordel forstærkes endda blandt firmabiler i det kommende år. Her barsler regeringen med en omlægning af firmabilsbeskatningen, der i runde tal vil begunstige ladehybrider med et fradrag på 40.000 kr. i 2020. Ford satser traditionelt meget på firmabiler, og ser altså ud til at få et særligt stærkt kort på hånden med Kuga PHEV.
De nye regler for firmabilsbeskatning er dog endnu ikke helt på plads. Blandt andet er det usikkert, om der også bliver fradrag for at montere de hjemmeladere, der er nødvendige for at få den fulde miljø-effekt af ladehybrider som Kuga PHEV.
Fordelen ved ladehybrider er, at de over kortere strækninger kan køre på ren strøm uden brug af forbrændingsmotor. Ford Kuga PHEV kan eksempelvis køre op til 56 km udelukkende på el – typisk nok til den daglige pendling.
Udvalgte priser på Ford Kuga:
Kuga 2,5 PHEV Ladehybrid Trend: 270.000 kr.
Kuga 2,5 PHEV Ladehybrid Titanium: 276.000 kr.
Kuga 2,5 PHEV Ladehybrid ST-Line: 286.000 kr.
Kuga 1,5 EcoBoost 150 hk Trend: 305.000 kr.
Kuga 1,5 EcoBlue 120 hk Trend: 288.000 kr.
Kuga 2,0 EcoBlue 150 MHEV Titanium: 325.000 kr.
Kuga 2,0 EcoBlue 190 AWD aut. Titanium: 365.000 kr.
Kunne de så bare pokker ikke have givet den en ordentligt gearkasse. Magter ikke CVT!