Kia sætter pris på nye ladehybrider

kia ladehybrider
Kia Ceed SW og Xceed er på vej som ladehybrider. Priserne begynder ved 260.000 kr. – og dermed får Kia ikke svaret på Fords ultrabillige alternativ…

Koreanske Kia er blandt de bilmærker, der er længst fremme med elektrificerede bilmodeller. Den position får en tand til, når Kia lancerer to nye ladehybrider – stationcaren Kia Ceed SW og crossoveren Xceed. Det sker henholdsvis i starten af februar og i løbet af foråret.

Teknikken, hvor en benzinmotor suppleres af en elmotor og et batteri, der kan lades op i en stikkontakt, kender vi allerede fra Kia Niro og den store Kia Optima. De to modeller har været en pæn succes for Kia med et samlet salg på 1.987 biler i 2019. Men Ceed SW og Xceed er begge biltyper, der er populære i Danmark og derfor har potentiale til at løfte Kias salg af ladehybrider endnu mere.

Priserne tillader også mange danskere at være med. De begynder ved 260.000 kroner for Ceed SW PHEV, som ladehybrid-udgaven kaldes. Kia fedter som sædvanlig ikke med udstyret, så selv i billigste Prestige-udgave får du bl.a. 16” alufælge, LED for -og baglygter, bakkamera, fartpilot, 2-zoners klimaanlæg, læderrat, parkeringssensor bag, varme i forsæder og rat, 8” touchskærm, bluetooth, DAB+, aut. nødbremse m. fodgængerregistrering og udvidet vejbaneassistent.

kia ladehybrider
Du kan se, om din Kia kører på benzin, el eller begge dele på infotainment-skærmen.
Masser af standardudstyr

Vil du have mere udstyr, tilbyder Kia den 20.000 kroner dyrere Upgrade samt to udstyrspakker med pæne rabatter på detaljer som læderindtræk, navigation, digital instrumentering, eldrevet bagklap, 40:20:40 splitbagsæde, trådløs telefonopladning og skiltegenkendelse.

Den lidt dyrere, men moderigtige Xceed lanceres på samme måde. Her kan du dog kun få en enkelt udstyrsvariant til 270.000 kroner, der så kan opgraderes med lignende udstyrspakker.

Uanset model har Kias ladehybrider et batteri på 8,9 kWh, der kan køre henholdsvis 50 og 48 km på el alene. Typisk for ladehybrider reducerer batteriet bagagerummet med ca. 100 liter. Benzintanken bliver også mindre – faktisk kan du kun hælde 37 liter på tanken.

Det kan så være endnu en grund til at lade batteriet op derhjemme. Hvilket kræver en hjemmelader, som du skal betale knapt 10.000 kr. for. 

Markant prisfordel til Ford

Priserne på de to Kia ladehybrider kan der ikke umiddelbart indvendes noget imod. Og så alligevel. Lige før jul smed Ford nemlig en regulær prisgranat. Deres tilsvarende ladehybrid-udgave af den meget rummelige Kuga SUV befinder sig nemlig i samme prisleje. Kuga PHEV lander i løbet af foråret i Danmark til priser fra 270.000 kr. Sagen er bare, at Kuga er større og har en hybridmotor med hele 225 hk. Ladehybridudgaverne af de to nye Kia’er nøjes med en systemydelse på væsentligt mere beskedne 141 hk.

Dermed får Ford en markant prisfordel. Hvilkenbil har tidligere spået, at Fords pris er så lav, at den vil medføre priskrig blandt ladehybrider. Indtil videre kan man konstatere, at Kia ikke blinker, men fastholder priserne på et niveau, der ikke tager hensyn til den kommende Kuga. I hvert fald indtil videre.

Se priserne på Kias ladehybrider her.

Ford åbner for priskrig på ladehybrider

[email protected]

1 COMMENT

  1. Som I rigtig nok skriver, så har Ford lavet en god startpris på Kuga, men den har jo slet ikke samme udstyrsniveau som Kia´en, som bl.a. har adaptiv fartpilot som standard. Til Kuga koster dette ca. 25.000 kr., da det er en del af en pakke. Det bliver også interessant at se hvad Kuga´en går på literen, når batteriet er tømt.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here