Enyaq er den første fuld-elektriske bil fra Skoda på VW-koncernens elektriske MEB-platform. Inden udgangen af 2022 har Skoda 10 elbiler på programmet.
For et år siden præsenterede tjekkiske Skoda konceptbilen Vision IV, og nu er den næsten virkelighed. Virkeligheden indtræffer ved Genève-biludstillingen i begyndelsen af marts.
Billeder af den rigtige Enyaq kan Hvilkenbil desværre ikke vise. Skoda holder os hen i spænding, så der frem mod udstillingen bliver lidt flere nyheder at drysse ud. Vi kan dog vise skiltet med navnet “Enyaq” og billeder af konceptbilen Vision IV fra biludstillingen i Genève 2019. Og vi kan fortælle lidt om Skodas lettere særprægede valg af navne til deres biler. Men mere om navnene lige om lidt. Først lidt om Enyaq.
Enyaq er en SUV, der ventes at komme i to karrosseri-varianter; klassisk SUV og SUV-coupé. Enyaq står på samme MEB-platform som blandt andet Volkswagen ID 3. Afstanden mellem akslerne er næsten 277 centimeter, men Enyaq er på klassisk Skoda-vis over 40 cm længere og dermed mere rummelig end ID 3, der indvendigt er lidt større end en Golf. Enyaq er 467 cm lang, og Enyaq-bagagerummet skulle sluge op til 550 liter – det er 165 liter mere end ID 3-bagagerummet.
Visse Enyaq-modeller vil have to elmotorer – en ved hver aksel. Med baghjulstræk opgives ydelsen til 204 hk, med to elmotorer og træk på alle fire 306 hk.
Den topudstyrede Enyaq skulle have samme batteripakke på 77 kWh som den dyreste ID 3. Enyaq har en reel rækkevidde på 500 kilometer. ID 3, der er en helt almindelig bil og ikke en større og tungere SUV, der skal flytte mere luft, har med samme batteripakke en rækkevidde på 550 km. Ifølge norske Elbil24 kan Enyaq med 77 kWh-batteri trække en anhænger på op til 1,6 ton. Enyaq formodes at være klar til levering i første halvdel af 2021.
E for el, Q for SUV
Som lovet lidt om Skodas navnefilosofi. Der i nogle tilfælde giver god mening, i andre tilfælde vækker mere undren.
Filosofien er, at navnene skal sende nogle ganske særlige signaler, og den kvikke læser har allerede afkodet, at begyndelsesbogstavet “E” fortæller, at Enyaq er elektrisk. Og læsere med lidt mere specifik Skoda-bil-viden, er helt med på, at Skoda har valgt “Q” som slutbogstavet på deres SUV’er. Ligesom man har valgt, at alle ikke-elektriske SUV’er skal begynde med bogstavet K: Kamiq, Karoq og Kodiaq.
Hvad vi mangler af billeder af den rigtige Enyaq, har vi af informationer om navnet “Enyaq”. Det er, oplyser Skoda, inspireret af det irske navn Enya, der betyder “kilde til liv”. Og Enya kommer af det irsk-gæliske ord “Eithne”, der betyder “essens”, “ånd” eller “princip”.
Så skulle Enyaq ligesom være rammet ind, og man kan som Enyaq-ejer ved bilvasken lørdag formiddag overveje at udbringe de dybere bagvedliggende oplysninger om sin elbils helt særlige navn. Hvis nogen gider lytte til ham der den lidt besynderlige Skoda-freak.
Inspiration fra polaregnene
Navnene Kamiq, Karoq og Kodiaq er – oplyser Skoda – alle inspireret af inuitterne i det nordlige Canada og Grønland og alutiiq-folket i Alaska.
Kamiq skulle betyde “perfekt til enhver situation”. Karoq – afløseren for Yeti, den afskyelige snemand – er en sammentrækning af to ord. “Kaa” for bil og “roq” for pil med henvisning til pilen i Skoda-logoet.
Kodiaq er den største og kraftfulde SUV. Dens navn er inspireret af den store kodiakbjørn, der lever på øgruppen Kodiak Island ud for Alaskas sydvestlige kyst.
Skoda Kodiaq kunne ikke komme til at hedde Skoda Kodiak, for så ville den jo ikke være en Skoda-SUV og slutte med bogstavet “Q” – men da man ikke kan høre forskel på Kodiaq og Kodiak, er alt jo godt. Og Kodiaq blev således en Skoda.