Suzuki er på vej ind i Golf-klassen med softroaderen S-Cross. Både pris- og størrelsesmæssigt går den efter at kopiere Nissans succes med Qashqai.
Suzuki har et godt øje til konkurrenten Nissans måde at positionere sig på. Som Nissan står Suzuki stærkt i bilernes mindste klasse, men har ambitioner om at udvide modelprogrammet med større og dyrere modeller. Nissan har gjort det med succes ved at lave biler, der er lidt anderledes end konkurrenterne. De højbenede ”softroadere” Juke og Qashqai er eksempler på, hvordan Nissan er lykkedes med at lave sine egne små nicher. En strategi, som Suzuki nu lægger op til at kopiere.
På biludstillingen i Paris viser Suzuki konceptbilen S-Cross, der forventes at være klar til salg om et år. Og som Nissan Qashqai skal Suzuki S-Cross udfylde to roller på én gang: Med en længde på 4,3 meter passer den perfekt ind i den populære Golf-klasse. Men S-Cross er højbenet som en firehjulstrækker og sigter dermed også på det støt stigende marked for såkaldte crossover-biler, der signalerer livsstil og eventyrlyst. Men i øvrigt mere er til et besøg på caféen end en tur i skoven: S-Cross kommer formentlig også i en udgave med firehjulstræk, men langt de fleste vil vælge den med almindeligt (og billigere) forhjulstræk.
Fiat leverer motorer
S-Cross er designet i Europa til europæiske bilkøbere og bliver spydspids for en række nye Suzuki-modeller i den lille mellemklasse. Størrelsesmæssigt placerer S-Cross sig mellem Suzuki-modellerne SX4 og den grovere Vitara offroader. Motorerne – i hvert fald dieseludgaverne – skal leveres af Fiat, selv om italienerne dropper fortsat samarbejde med Suzuki om SX4, der også findes i en Fiat-udgave. Siden er Fiat blevet ejer af Jeep via overtagelsen af Chrysler og vil fremover basere en SX4-afløser på teknik fra Jeep. Et træk, der får Suzuki til åbenlyst at invitere en ny samarbejdspartner til udviklingen af S-Cross.
Ny partner eller ej, så forventer Suzuki at starte produktionen af S-Cross på mærkets fabrik i Ungarn næste sommer. Som Suzuki’s marketingchef Dale Wyat siger til branchebladet Automotive News:
Suzuki handler om værdi for pengene. Vi tror, at vi kan tilbyde en veldesignet og følelsesladet model til en lav pris – det er et ”sweet spot” for Suzuki.