Det japanske feinschmecker-mærke Subaru sælger få biler herhjemme. Det skal prisnedsættelser på op til 105.000 kroner lave om på.
Forester, Outback og XV. Er man bare en smule interesseret i biler, kender man Subarus modeller. Måske ikke mindst rallylegenden Impreza, der i øjeblikket ikke sælges i Norden.
Og de fleste bilinteresserede er også med på, at det japanske niche-mærke faktisk er en solid og god bil karakteriseret ved et nærmest pletfrit renommé.
Men i Europa er Subaru bare ikke et alternativ til de fine tyskere, Audi, BMW og Mercedes. Kun i Norge, Sverige og Finland går Subaru-salget fornuftigt. Det permanente firehjulstræk, som alle modellerne har, gør Subaru til et oplagt valg på breddegrader, hvor vinteren stadig er, som da bedstefar var knægt.
I Danmark derimod er salget i år groft sagt ikke-eksisterende. Corona-krisen smerter alle, men alligevel må det gøre særskilt ondt på Subaru-importøren at aflæse salgstallet for årets første ni måneder: 64 solgte. Det er en halvering i forhold til samme periode i 2019.
Subaru er dermed nummer 31 på salgslisten kun “undergået” af mærker som Jaguar, Ferrari, Lamborghini, Maserati og Bentley.
I hele 2019 solgte Subaru 160 biler. Året før var noget bedre med 361, men de foreløbigt 64 solgte vil, hvis tendensen fortsætter, kun bringe salgstallet op på 85 for hele 2020.
Stationcar til 400.000 kr.
Det miserable salgstal skal massive prisnedsættelser ændre på. Stationcaren Outback (billedet) er netop sat ned med op til 105.000 kroner for de to topudstyrede, så den mellemudstyrede nu fås til 440.000 kr. Den billigste Outback med udstyrsbetegnelsen Active er sat ned med 100.000 og koster nu 400.000 kr.
Outback-modellen har godt nok seks år på bagen, men kvalitet og anvendelighed fejler ikke noget. Derudover har den, uanset udstyrsniveau, stort set alt i udstyr. Det gælder både komfort- og sikkerhedsudstyr.
IIHS, det amerikanske modstykke til den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP, har desuden smykket Outback med Top Safety Pick +. Det er en pris, der kun bliver tildelt den sikreste bil i sin klasse.
SUV’en Forester er nedsat med 55.000-70.000 kr., og den billigste fås nu til 390.000 kr. Priserne på crossover’en XV, der er en forhøjet Impreza, er sat ned med 35.000-40.000 kr.
De nørdede Subaru-folk insisterer på at fremstille alt selv, og ud over firehjulstræk i alle modeller, har alle boxermotor og Lineartronic-gearkasse. Den er i princippet en trinløs CVT-gearkasse a la den, der ligger i Toyotas hybrider, og den er lige så hysterisk, når speederen trædes ned til kraftig acceleration. Men med let speederfod har Subaru programmeret Lineartronic til at springe mellem syv faste trin i udvekslingen, så den næsten opleves som en traditionel automatgearkasse.
Høj tilfredshed
For at slå en krølle til “verdens bedste”: Flere tilfredshedsundersøgelser dokumenterer Subarus skudsikre ry. Eksempelvis den skandinaviske Autoindex-undersøgelse, hvor Subaru i Sverige de seneste 14 år har ligget i top 3. I den danske Autoindex-undersøgelse tæller Subaru kun sjældent med, da salgstallet er for lavt til at kunne give statistisk valide data.
Og en sidste krølle: For god ordens skyld skal bemærkes, at Subarus salgs-elendighed ikke er global. Særligt på hjemmemarkedet, i Fjernøsten generelt og i USA står mærket stærkt – man har de seneste år i snit solgt over en million biler årligt. Alene i USA sælger Subaru 20 gange så mange biler som i Europa.
På et tidspunkt solgte Subaru også modellen Levorg – den kan du læse mere om her.
Subaru er alle tiders bil, jeg har en god bil, kører lækkert og lige til orientering, den er 21 år, kører stadig godt.
Behagelig motor, meget brugervenlig, desværre ikke ret kendt fordi motorjournalister lider af snobberi i forhold til de kendte mærker, f.eks. Audi, Mercedes osv.